Fiscul declanșează campania de verificare a chiriilor. Se vor efectua controale la asociațiile de proprietari – Este o măsură legală?

Șeful ANAF, Dragoș Doroș, a spus, recent, că vor fi inițiate verificări ale contractelor de închiriere. El a arătat că, în prima fază, va fi o campanie de informare a proprietarilor și, apoi, vor fi declanșate controale. Motivul acestei acțiuni este că Fiscul a constatat că declararea unor sume modice „este un fenomen” și, prin urmare, impozitele datorate bugetului ar fi mai mici decât în realitate.

bloc„În momentul acesta, proprietarii care obțin venituri din chirii devin un focus pentru noi. Primul pas este campania de informare, pasul doi este de control”, a declarat Doroș.

În București, Asociațiile de proprietari le cer, deja, celor care au contracte de închiriere să depună copii vizate de ANAF, însă unii consultanți fiscali sunt de părere că solicitarea nu este legală. Ei spun că Fiscul nu are dreptul legal să ceară asociațiilor de proprietari să strângă copii după contractele de închiriere, iar acestea la rândul lor nu au dreptul să ceară proprietarilor copii după contractele de închiriere.

”Din punct de vedere fiscal nu este treaba asociației de proprietari contractele de închiriere, însă trebuie verificate reglementările mai vechi privind domiciliul persoanelor”, a explicat Adrian Bența, consultant fiscal, pentru digi24.ro.

Însă nici acestea nu dau dreptul unei asociații să ceară proprietarilor contractele de închiriere. OUG 97 din 2005 privind domiciliul reședința și actele de identitate spune că înscrierea în cartea de imobil a unei asociații se face pe baza actului de identitate (nu a contractului de închiriere). Tot aici apare și obligația ca această carte să fie prezentată ”la cerere, politiștilor sau lucrătorilor serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor”. Nu fiscului. Cum un contract de închiriere conține date de caracter personal, precum adrese, date de identificare acestea cad sub prevederile legii 677 din 2001 privind protecția datelor cu caracter personal. Persoanele care dețin astfel de infromații trebuie să fie înregistrate ca operatori, trebuie să existe acceptul persoanelor ale căror date sunt comunicate, ori aceste lucruri nu se întâmplă cu asociațiile de proprietari.

”Zelul Fiscului în privința contractelor de închiriere contrastează cu lejeritatea și incapacitatea Fiscului de a lupta împotriva marii evaziuni. Companii multinaționale cu cifre de afaceri de ordinul miliardelor de lei nu plătesc de ani buni impozit pe profit raportând pierderi, an de an, în urma unor operațiunilor contabile creative, la limita legii”, scrie digi24.ro

*Ce obligații au proprietarii care închiriază imobile

Contribuabilii care obțin venituri din chirii trebuie să înregistreze contractul de închiriere la ANAF, în 30 de zile de la data încheierii acestuia, arată specialiștii firmei de consultanță fiscală și contabilitate Contexpert. Odată cu înregistrarea contractului se depune și Declarația privind venitul estimat/normă de venit, actul de proprietate/deținere legală, în copie și original. Declarația privind venitul estimat/normă de venit este Formularul 220.

În declarațiile fiscale trebuie completată căsuța corespunzătoare modului de determinare a venitului net, respectiv, în sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, precizează Contexpert.  Cota forfetara este de 40%. Pentru recunoașterea deductibilității cheltuielii stabilite forfetar, proprietarul nu este obligat să prezinte organului fiscal documente justificative.

Contribuabilii datorează plăți anticipate de impozit pe parcursul anului. Plățile anticipate sunt efectuate în 4 rațe egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Cota de impozit este de 16% calculată asupra venitului net anual estimat din declarația privind venitul estimat/normă de venit, explică specialiștii. Ulterior, autoritățile fiscale emit „Decizia de impunere privind plățile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuții de asigurări sociale de sănătate, precum și privind obligațiile de plată cu titlu de contribuții de asigurări sociale” ca urmare a prelucrării datelor înscrise de contribuabil în declarația privind venitul estimat/normă de venit.

Dacă venitul reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută, venitul anual estimat se determină pe bază cursului de schimb al pieței valutare, comunicat de BNR din ziua precedentă celei în care se efectuează impunerea. Cei care obțin venituri din chirii trebuie să depună o declarație anuală privind venitul, până la data de 25 mai inclusiv a anului urmatorcelui de realizare a venitului. Nu au obligația depunerii declarației privind venitul realizat, contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor pentru care chiria prevăzută în contractul încheiat între părți este stabilită în lei, nu au optat pentru determinarea venitului net în sistem real și la sfârșitul anului anterior nu îndeplinesc condițiile pentru calificarea veniturilor în categoria veniturilor din activități independente.

Pentru veniturile din chirii este datorată și contribuția de sănătate de 5,5%. Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate este diferența dintre venitul brut și cheltuiala deductibilă determinată prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut, diferența pozitivă dintre venitul brut și cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuția de sănătate, după caz, raportată la numărul de luni din anul fiscal prevăzut în contractul încheiat între părți, și nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, în vigoare în anul pentru care se stabilește contribuția.

Surse: digi24.ro; profit.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...