Rămâi conectat

Actualitate

European Dignity Watch sesizează încălcarea democrației din România prin ignorarea celor trei milioane de români care au semnat pentru revizuirea Constituției

Publicat

în

În 2016, în mai, Coaliția pentru Familie a depus la Parlament cele 3 milioane de semnături pentru revizuirea Constituției. Formularea propusă pentru articolul 48 alin. 1 din Constituție este: „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor’”. Actualul text al Constituției se referă la căsătoria dintre soți.

Roxana Stanciu, director al European Dignity Watch, o organizație internațională cu sediul în Bruxelles, a povestit firul evenimentelor care s-au desfășurat pentru încercarea de punere în practică a referendumului de modificare a Constituției.

„Printr-o Inițiativă a Cetățenilor, peste trei milioane de persoane din România și-au exprimat dorința de a avea un referendum asupra căsătoriei. Acesta este cel mai puternic sprijin exprimat vreodată pentru o astfel de inițiativă în istoria modernă a țării – și este prima dată când o inițiativă a cetățenilor a fost folosită în România de la căderea comunismului în 1989.

Elit - Gustul Desăvârșit

În ciuda acestui fapt, organizarea referendumului a fost amânată în mod repetat fără explicații, ignorând astfel voința a trei milioane de cetățeni – și ridicând preocupări serioase cu privire la procesele democratice sănătoase și democrația în general.

Inițiativa cetățenilor, care a fost solicitată de Coaliția pentru Familie din România, a adunat mai mult de 3 milioane de semnături în 2016 – de peste șase ori mai mult decât era nevoie. Obiectivul său a fost acela de a solicita un referendum privind modificarea Constituției țării astfel încât să recunoască căsătoria doar ca uniune pe tot parcursul vieții între un bărbat și o femeie.

În mod specific, a solicitat o modificare a articolului 48 din Constituție, care afirmă în prezent: „Familia se bazează pe căsătoria libertății soților, pe deplin egalitatea acestora, precum și pe dreptul și obligația părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor lor”. Inițiativa ar înlocui „soți” cu „un bărbat și o femeie”.

La vremea respectivă, Mihai Gheorghiu, președintele Comitetului de inițiativă a cetățenilor, a declarat că „acesta este un moment istoric …. Într-un spectacol de solidaritate fără precedent, trei milioane de români au semnat acest amendament propus.”

 

România a depășit minimul cerut de inițiativele cetățenilor europeni

Acesta a fost cel mai puternic sprijin public primit vreodată pentru o inițiativă a cetățenilor în România. A fost, de asemenea, o demonstrație fără precedent a susținerii unei Inițiative Cetățenești la nivelul UE.

În mod normal, o inițiativă a cetățenilor europeni necesită un minim de un milion de semnături, ceea ce reprezintă aproximativ 0,2% din populația UE. Cu trei milioane de semnături, însă, Inițiativa din România a depășit cu mult aceasta, reprezentând aproximativ 15% din populația globală a țării. Nici o altă Inițiativă Cetățenească europeană nu a primit niciodată un sprijin atât de copleșitor. Este important să precizăm faptul că această comparație nu cuprinde referințe legate de situațiile diferitelor state membre UE, ci doar de Inițiativele Cetățenești, caresunt un instrument oficial la nivel de UE.

 

Inițiativa este în deplină concordanță cu jurisprudența românească și europeană

La prima propunere, Inițiativa a fost aprobată în unanimitate de Curtea Constituțională a României în iulie 2016. La acel moment, Curtea a constatat că a îndeplinit toate cerințele constituționale și că ar putea proceda conform planului. Decizia lor a subliniat chiar faptul în care „Curtea concluzionează că [propunerea] nu elimină, elimină sau anulează instituția căsătoriei” și a subliniat că, înlocuirea sintagmei „între soți” cu „între un bărbat și o femeie” clarifică doar exercitarea dreptului fundamental la căsătorie prin afirmarea expresă a faptului că aceasta trebuie încheiată între parteneri de diferite sexe biologice. Acesta a fost, de fapt, sensul original al textului. În 1991, când a fost adoptată actuala Constituție, căsătoria a fost văzută în România în sensul său tradițional, ca fiind unirea unui bărbat și a unei femei.

Inițiativa se bazează pe articolul 2 al Constituției României, care stipulează că „suveranitatea națională aparține poporului român, care îl exprimă prin … referendum”. De asemenea, este în deplină concordanță cu jurisprudența stabilită a Curții Europene a Drepturilor Omului, Curtea de Justiție a Uniunii Europene și pozițiile Comisiei de la Veneția (consiliu consultativ al Consiliului Europei, alcătuit din experți independenți în domeniul dreptului constituțional).

Inițiativa a găsit, de asemenea, un sprijin larg din partea tuturor grupurilor creștine din România, inclusiv denominațiile ortodoxe, catolice și evanghelice. În plus, grupurile juridice internaționale, cum ar fi ADF International, Consilierul pentru Libertate și Centrul European pentru Drept și Justiție, sprijină de asemenea inițiativa.

 

O întârziere inacceptabilă a unui proces democratic

În ciuda acestui sprijin larg, interesele puternice acum încearcă să o oprească, chiar dacă există proceduri foarte clare care trebuie urmate. Potrivit ADF International, „în sistemul juridic român, un referendum declanșat de o inițiativă a cetățenilor trebuie să treacă printr-o serie de măsuri intense: după ce Inițiativa este aprobată de Curtea Constituțională, ea este examinată de Comitetele Juridice și Plenare ale atât Senatul, cât și Camera Deputaților, care trebuie să o aprobe cu o majoritate de două treimi”.

Din nefericire, chiar și după aprobarea în unanimitate a Curții Constituționale din România în iulie 2016, atât Senatul, cât și Camera Deputaților au refuzat inițial competența de a evalua inițiativa cetățenilor. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda faptului că este prevăzut în Constituție și le cere să ia măsuri. Aceasta a fost o situație fără precedent care a întârziat efectiv procesul într-o manieră inacceptabilă. În mai 2017, aproape un an mai târziu, Camera Deputaților din România a luat în cele din urmă o acțiune în această privință și a votat în favoarea modificării Constituției națiunii pentru a defini căsătoria drept unirea unui bărbat și a unei femei.

Din totalul parlamentar de 270, votul final a fost de 232 de voturi pentru, iar 22 împotrivă și 13 abțineri. La scurt timp, Comitetele pentru Drepturile Omului și Comitetul pentru Egalitate din Senatul României au ales, de asemenea, să aprobe amendamentul. Dacă Senatul României votează în favoarea amendamentului, atunci referendumul va fi automat programat pentru ultima duminică a următoarelor 30 de zile.

Dar observăm cu mare îngrijorare nu numai faptul că voturile din Senat nu au avut loc încă, ci că nu există un calendar clar pentru aceasta.

 

Preocupări serioase privind democrația și transparența

Începând cu luna mai 2017, nu s-a înregistrat niciun progres în ceea ce privește inițiativa cetățenilor.

Oficial, statutul Inițiativei este că acum este „la lucru în comisiile permanente ale Senatului”. Deși cele două mari partide politice – social-democrații și liberalii – și-au promis în scris sprijinul pentru Inițiativă, ei până acum nu a reușit să facă acest lucru în practică.

Potrivit lui ADF International, acest lucru este dovedit de câteva declarații făcute de membrii mei ai eșaloanelor superioare ale unității politice, care se opuneau, au criticat sau au denaturat de la bun început Inițiativa Cetățenilor. În ciuda acestei inacțiuni, Parlamentul României la începutul lunii septembrie 2017 a adoptat un proiect neașteptat de modificare a legii deja existente privind referendumul din România.

Acest lucru a fost conceput în mod clar pentru a contracara eforturile celor care susțin inițiativa cetățenilor, deoarece, în conformitate cu legislația în vigoare, următorul pas ar fi fost, în mod normal, organizarea referendumului propriu-zis. Manevrele legislative sunt un exemplu de întârzieri nelegitime și nejustificate care au a fost folosit pentru a încetini sau chiar opri referendumul căsătoriei. Dar, cu mai mult de trei milioane de voci care și-au dat consimțământul scris acum un an și jumătate pentru a organiza un astfel de referendum, pentru o cauză în care cred, eforturile celor care se opun inițiativei pot fi văzute doar ca nedemocratice. Folosirea unor astfel de tactici pentru a înăbuși exprimarea liberă și pentru a contracara voința politică a cetățenilor unei societăți moderne ar trebui să fie de mare preocupare pentru cei care apreciază democrația și transparența în Europa.”


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Mai mult de 33% din cheltuielile românilor au reprezentat taxe, impozite și asigurări sociale, în anul 2021. Datele INS

Publicat

în

Mai mult de 33% din cheltuielile românilor au reprezentat taxe, impozite și asigurări sociale, în anul 2021. Datele INS

Contribuțiile la bugetele de asigurări sociale, impozitele asupra veniturilor, contizațiile, dar și alte impozite și taxe, au avut o pondere de 33,2% din cheltuielile totale ale gospodăriilor, în anul 2021, ridicându-se în medie la suma 1.620 de lei, lunar, pe gospodărie.

Din acestea, impozitul pe salariu a reprezentat 15% (14,8% în 2020), iar contribuţiile de asigurări sociale (pentru pensie, la fondul de şomaj şi pentru asigurările de sănătate) peste jumătate, 84,3% (84,5% în 2020), din totalul impozitelor, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

Elit - Gustul Desăvârșit

Potrivit INS, impozitele, contribuţiile, cotizaţiile, taxele deţin o pondere mare în cheltuielile totale ale gospodăriilor în ale căror venituri predomină veniturile salariale. Astfel, în anul 2021, ponderea acestora în cheltuielile totale a fost de 43% pentru gospodăriile de salariaţi, comparativ cu 17,2% pentru cele de şomeri, 13,9% pentru gospodăriile de pensionari, 11,1% pentru cele de lucrători pe cont propriu în activităţi neagricole şi numai 7,9% în cazul gospodăriilor de agricultori, conform Agerpres.

De altfel, subliniază INS, în anul 2021, cuantumul mediu al transferurilor aflate în sarcina gospodăriilor de salariaţi a fost de 12 ori mai mare decât al celor plătite de gospodăriile de agricultori, de 8,2 ori mai mare decât transferurile plătite de gospodăriile de lucrători pe cont propriu în activităţi neagricole, de 7,4 ori mai mare decât al celor de pensionari şi de 6,4 ori mai mare decât al gospodăriilor de şomeri.

În profil teritorial, se înregistrează diferenţe relativ mari de nivel şi pondere a transferurilor între urban şi rural şi un grad mai scăzut de diferenţiere pe regiuni. Cuantumul impozitelor, contribuţiilor etc plătite în medie de o gospodărie din mediul urban a fost de 1,9 ori mai mare decât al celor plătite de gospodăriile din mediul rural, iar ponderea lor în totalul cheltuielilor a fost de 36,7% şi, respectiv, de 26,9%.

În profil regional, se remarcă amplasarea a două regiuni pe cele două extreme (inferioară şi superioară): Nord-Est, cu nivelul minim al acestui tip de cheltuieli de 1.091,3 lei lunar în medie pe o gospodărie (26,7% din cheltuielile totale) şi Bucureşti-Ilfov, cu nivelul maxim de 2.841,8 lei (39,2%), restul înregistrând niveluri între 1.267 – 1.829 lei şi ponderi în cheltuielile totale între 29,2% – 35,2%.

Sursa: digi24.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

FOTO| Două monede antice, returnate României de către poliția din Marea Britanie. Vor fi transmise către Muzeul Naţional de Istorie a României

Publicat

în

FOTO| Două monede antice, returnate României de către poliția din Marea Britanie. Vor fi transmise către Muzeul Naţional de Istorie a României

Două monede antice de aur, aparținând patrimoniului cultural național, au fost predate de către reprezentanții Metropolitan Police ambasadorului României la Londra, Laura Popescu, arată o postare a Ambasadei României în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.

Monedele au fost recuperate în Regatul Unit şi urmează să fie transmise către Muzeul Naţional de Istorie a României.

Elit - Gustul Desăvârșit

Această recuperare de mare însemnătate a fost posibilă graţie unei echipe din care au făcut parte „detectivii John Roch, Ray Swan şi Sophie Hayes, de la Unitatea Art & Antiques din cadrul Metropolitan Police, alături de colegii noştri ataşaţi de interne de la Londra”, notează Ambasada României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, potrivit Agerpres.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Ministerul Sănătății achiziționează vaccinuri BCG, împotriva hepatitei și DTPa: A fost lansată licitatia de peste 150 de milioane de lei

Publicat

în

Ministerul Sănătății achiziționează vaccinuri BCG, împotriva hepatitei și DTPa: A fost lansată licitatia de peste 150 de milioane de lei

Ministerul Sănătății a lansat în SICAP trei licitații privind achiziția de vaccinuri BCG, împotriva hepatitei și diftero-tetano-pertussis acelular, în valoare totală de până la 155 de milioane de lei.

Ministerul vizează achiziţia a 400.000 de doze de vaccin BCG, cu o valoare totală estimată la 2.532.000 lei. Contractul va avea o durată de şase luni, iar termenul limită pentru primirea ofertelor este 26 iulie.

Elit - Gustul Desăvârșit

În ce priveşte a doua licitaţie, cantitatea care face obiectul acordului cadru este de minim 130.000 doze de vaccin hepatitic B pediatric şi maxim 954.000 doze, la o valoare totală estimată între 3.109.600 – 22.819.680 lei.

Durata contractului este de patru ani, iar termenul limită pentru primirea ofertelor este 27 iulie.

În ce priveşte furnizarea vaccinului combinat diftero – tetano – pertussis acelular (DTPa), adsorbit, cu conţinut scăzut de antigene, frecvenţa atribuirii contractelor subsecvente este semestrială şi în funcţie de necesităţile autorităţii contractante şi de disponibilitatea fondurilor necesare achiziţiei. Cantitatea care face obiectul acordului cadru este de minim 200.000 doze, respectiv maxim 820.000 doze, la valori totale estimate între 32.192.000 – 131.987.200 lei.

Durata contractului este de patru ani, iar termenul limită pentru primirea ofertelor este 28 iulie.

În vederea evaluării celor trei licitaţii, preţul ofertelor reprezintă 80%, iar termenele de livrare ofertate 20%, scrie Agerpres.

Sursa: dcnews.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare