Contestația USR PLUS în cazul panourilor de la Sebeș, RESPINSĂ de BEJ. Panourile NU sunt în proprietatea UAT Sebeș

TECHNOVA - Înlocuiește-ți centrala

Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 1 Alba, întrunit în şedinţă la data 20.09.2020, constată următoarele:

Prin Hotărârea nr. 26/18.09.2020 a Biroului Electoral de Circumscripţie Nr.4 Sebeș a fost respinsă plângerea Uniunii Salvaţi România (USR) înregistrată sub nr.1055/17.09.2020.

ELIT

BEC nr.4 Sebeș a avut în vedere prevederile art. 65 alin. 3, 79, 80 alin.1 și 2 din Legea nr. 115/2015, art. 36 alin. 2 din Legea nr. 334/2006, art. 25 alin. 1 din Hotărârea AEP nr. 4/2020 – Ghidul privind finanţarea campaniei electorale la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din data de 27 septembrie 2020 și, analizând fotografiile atașate plângerii a constatat că în sensul giratoriu din zona Kaufland pe raza municipiului Sebeş a fost expus pe panou un afiş de dimensiuni mari, ce prezintă imaginea de ansamblu din centrul Municipiului Sebeş cu Parcul Tineretului și pe panoul din zona Restaurant Clasic de pe Drumul Sibiului afişul prezintă proiectul pentru construirea unui nou Liceu Tehnologic, fiecare afiş conţinând sintagma ”Drag de Sebeş”.

Bec nr.4 Sebeș a concluzionat că nu se confirmă afirmaţiile din plângere, întrucât cele două panouri nu sunt în proprietatea UAT Municipiul Sebeş, astfel cum rezultă din Adresa nr.58383/2020, panoul publicitar situat administrativ în Sebeş, intersecţia străzii Augustin Bena cu strada Transilvania lângă sensul giratoriu Kaufland aparţine SC SAN CASA SRL, conform contractului de închiriere teren nr. 135/32187/19.10.2017 şi panoul publicitar situat administrativ în Sebeş, str. Drumul Sibiului lângă Hotel Clasic aparţine SC OPREAN SRL, prin contractul de închiriere teren nr. 27/19242/19.05.2015.

De asemenea, raportat la susţinerile din plângere că pe fiecare din cele două afişe apare sigla Municipiului Sebeş din analiza planşelor foto membrii biroului nr.4 Sebeș au apreciat că nu au identificate sigle pe cele două afişe şi din adresa nr.58383/2020 a Municipiului Sebeş rezultă că Municipiul Sebeş nu deţine siglă.
Cu privire la folosirea sintagmei „Drag de Sebeş” pe cele două afişe, analizând planşele foto şi a broşurii candidatului PNL Dorin Nistor depuse de USR, s-a constat că aceasta apare pe cele două afişe şi în broşură la pag. 2,11, 17 şi 29 şi luând în considerare adresa nr.58383/2020 a Municipiului Sebeş s-a constat că aceasta nu apare pe toate materialele publicitare de campanie care aparţin candidatului PNL la funcţia de primar a Municipiului Sebeş, Nistor Dorin şi nu se asociază cu imaginea acestui candidat, cu realizările administraţiei publice locale, cu imaginea Unităţii Administrativ Teritoriale şi cu promisiunile pe care Primăria Municipiului Sebeş le-a angajat faţă de comunitate, sintagma putând fi utilizată de orice persoană, iar din materialele depuse în ceea ce-l priveşte pe candidatul PNL rezultă că acesta foloseşte sloganul „La Sebeş faptele bune nu se uită”.

Bec nr.4 Sebeș a constatat că nu există identitate între afişaje şi materialele electorale ale PNL şi acestea nu reproduc culorile sau grafica PNL a candidatului său, analizând materialele de publicitate stradală identificate prin fotografiile depuse comparativ cu materialele de campania electorală folosite de PNL şi candidatul PNL Dorin Nistor și că acestea nu promovează în mod implicit şi evident pe candidatul la funcţia de primar al Municipiului Sebeş, Dorin Nistor.
In ceea ce priveşte Hotărârea nr.28/2020 a B.E.C. nr.l Alba Iulia şi Hotărârea BEJ nr.l Alba invocate de USR, Bec nr.4 Sebeș a reținut că acestea privesc o altă stare de fapt, care nu este identică cu starea de fapt analizată.
Prin contestaţia înregistrată la BECJ nr.1 Alba sub nr.416/19.09.2020, împotriva Hotărârii nr. 26/18.09.2020 a BEC nr.4 Sebeș privind soluționarea plângerii Partidului Uniunea Salvaţi România (USR), înregistrată la Biroul Electoral de Circumscripţie nr. 4 Sebeş cu nr. 1055/17.09.2020 USR- Filiala Locală Sebeș aduce la cunoştiinţă încălcarea regulilor de desfăşurare a campaniei electorale de către Partidul Naţional Liberal – filiala Sebeş, de către candidatul la funcţia de Primar al Municipiului Sebeş, Dl. Dorin Nistor şi de către UAT Municipiul Sebeş prin Primar, prin intermediul afişării de către Primăria Municipiului Sebeş a materialelor publicitare intuitiv asociate candidatului mai sus amintit, care nu respectă dispoziţiile legale în materie de afişaj electoral.

Precizează că este vorba despre panouri de afişaj care aparţin UAT Municipiul Sebeş, amplasate pe domeniul pe care au fost expuse diferite afişe cu proiecte realizate de către Primăria Municipiului Sebeş sau proiecte pe care aceeaşi instituţie intenţionează să le realizeze în perioada următoare și care nu fac parte dintre cele prevăzute în art. 79 alin. 1 din Legea 115/2015 şi nu sunt amplasate în locuri speciale pentru afişaj electoral.

Pe fiecare dintre afişele respective apare sigla Municipiului Sebeş şi de asemenea este scrisă sintagma #dragdeSebes sau Drag de Sebeş. Aceeaşi sintagmă, sub forma #dragdeSebes sau Drag de Sebeş, apare pe toate materialele publicitare de campanie electorală care aparţin candidatului la funcţia de primar al municipiului Dl. Dorin Nistor.

Materiale de publicitate stradală reproduc culorile sau grafica pe care Partidul Naţional Liberal şi candidatul Dorin Nistor le folosesc în campania electorală. Cu titlu exemplificativ, a atașat prezentei plângeri un set de fotografii din care rezultă aspectele precizate anterior. Menţionăm că astfel de afişaje sunt amplasate pe toată raza Municipiului Sebeş.

Consideră că o astfel de practică încalcă prevederile art. 65 alin. 3 din Legea 115/2015 care statuează faptul că mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni legii’. Or, această metodă în sine este un procedeu specific formelor de dezvoltare publicitară în care se utilizează această asociere între realizările UAT Municipiul Sebeş, efectuate de către administraţia publică locală, din bugetul public local şi candidatul Dorin Nistor.

De asemenea, printr-o astfel de practică susține că se încalcă şi prevederile art. 14 alin. 1 şi 2 şi ale art. 33 din Legea 334/2006 care stabilesc faptul că „este interzisa folosirea resurselor financiare, umane şi tehnice aparţinând instituţiilor publice … pentru sprijinirea activităţii partidelor politice sau a campaniei electorale a acestora, altfel decât în condiţiile stabilite de legi/e electorale” şi de asemenea ..se interzice finanţarea în orice mod a campaniei electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau a unui candidat independent de către o autoritate publică’. Costul afişelor respective a fost achitat de către administraţia publică locală din bugetul public, iar panourile respective pe care au fost amplasate fac parte din domeniul public şi sunt în proprietatea unităţii administrativ teritoriale.

Printr-o astfel de practică vădit nelegală, susține că se încalcă egalitatea de şanse a tuturor competitorilor electorali, creându-se un tratament discriminatoriu între candidaţii la funcţia de Primar al Municipiului Sebeş, invocând Codul bunelor practici în materie electorală, Linii directoare şi raport explicativ; adoptat de Comisia europeana pentru Democraţie prin Drept în cadrul celei de-a 52 Reuniune Plenară (Veneţia, 18-19 octombrie 2002) în Secţiune I pct. 2.3. lit. a) pag. 8 şi Manualul Consiliului Europei pentru organizaţiile societăţii civile la paginile 54 şi 56, relativ la obligația autorităţilor să acţioneze imparţial şi să trateze partidele politice şi candidaţii la alegerile electorale în egală măsură, în ceea ce priveşte finanţarea publică şi alte aspecte legate de campanie.

Consideră că o astfel de practică încalcă prevederile art. 65 alin. 3 din Legea 115/2015 care statuează faptul că mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni legii. Or, această metodă în sine este un procedeu specific formelor de dezvoltare publicitară în care se utilizează această asociere între realizările UAT Municipiul Sebeş, efectuate de către administraţia publică locală, din bugetul public local şi candidatul Dorin Nistor.

Având în vedere aspectele precizate, apreciază că afişajele respective reprezintă în fapt materiale de campanie electorală mascată ale candidatului mai sus amintit, fiind nelegale şi în contradicţie cu dispoziţiile art. 65 alin. 3 şi ale art. 79 alin. 5 din Legea 115/2015 care reglementează dimensiunile afişelor electorale, motiv pentru care solicită ca Primarul Municipiului Sebeş să ia măsuri administrative pentru îndepărtarea tuturor afişelor de acest gen, în care sunt promovate realizării administraţiei publice locale sau proiectele de viitor şi pe care apare sintagma #dragdeSebes, de pe raza întregului municipiu.

Analizând Hotărârea nr. 26/18.09.2020 prin prisma motivelor invocate de contestator se rețin următoarele:
USR își fundamentează motivele contestației pornind de la o situație de fapt eronată sau prezentată eronat și anume, că panourile de afişaj ar aparţine UAT Municipiul Sebeş, or, din datele comunicate de Municipiul Sebeș cele două panouri reclamate, unul situat în Sebeş, la intersecţia străzii Augustin Bena cu strada Transilvania, lângă sensul giratoriu Kaufland aparţine SC SAN CASA SRL şi unul situat administrativ în Sebeş, str. Drumul Sibiului lângă Hotel Clasic aparţin unor societăți comerciale, SC San CASA SRL, respectiv SC OPREAN SRL, care au închiriat cu mult timp înainte terenul.

Plecând de la această premisă greșită – că panourile de afişaj ar aparţine UAT Municipiul Sebeş – toate motivele ulterioare ale contestatorului sunt nefondate, nefiind în discuție astfel vreo conduită a autorității publice locale, care are datoria să fie neutră în campanie electorală.

Astfel, în mod corect a reținut Bec nr.4 Sebeș că nu se confirmă afirmaţiile din plângere,întrucât cele două panouri nu sunt în proprietatea UAT Municipiul Sebeş, astfel cum rezultă din Adresa nr.58383/2020 Primăriei Sebeș.

Cu privire la folosirea sintagmei „Drag de Sebeş” pe cele două afişe, analizând planşele foto şi a broşurii candidatului PNL Dorin Nistor depuse de USR, în mod corect s-a constatat că sintagma ar putea fi utilizată de orice persoană, iar din materialele depuse în ceea ce-l priveşte pe candidatul PNL rezultă că acesta foloseşte sloganul „La Sebeş faptele bune nu se uită”.

Considerentele hotărârii contestate, relativ la inexistența identității între afişaje şi materialele electorale ale PNL, legat de culorile sau grafica PNL și a candidatului său, în sensul că panourile reclamate nu promovează în mod implicit şi evident pe candidatul la funcţia de primar al Municipiului Sebeş, Dorin Nistor sunt întemeiate.

Nici susținerea contestatorului că hotărârile nr.28/2020 a B.E.C. nr.l Alba Iulia şi BEJ nr.l Alba sunt date pentru situații identice nu poate fi primită, întrucât, așa cum a reținut Bec nr.4 Sebeș, acestea privesc o altă stare de fapt, care nu este identică cu starea de fapt analizată.
Prin urmare, în mod corect a fost respinsă prin Hotărârea nr. 26/18.09.2020 de BEC nr.4 Sebeș, plângerea formulată de Filiala Sebeș a Uniunii Salvați România.
În temeiul prevederilor art. 80 alin. 4-6 din Legea 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu majoritatea voturilor membrilor prezenți:

BIROUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPŢIE JUDEŢEANĂ nr. 1 ALBA
HOTĂRĂŞTE
Respinge contestaţia formulată de USR – Filiala locală Sebeș, prin președinte, Ioan Anghel înregistrată la BECJ nr.1 Alba sub nr.416/19.09.2020 împotriva Hotărârii nr.26/19.09.2020 a Bec nr.4 Sebeș.
Prezenta hotărâre se aduce la cunoştinţă publică prin afişare pe site-ul Instituției Prefectului – județul Alba – https://ab.prefectura.mai.gov.ro/alegeri-autoritatile-administratiei-publice-locale-din-anul-2020/, se comunică contestatorului şi se publică în presă.
Definitivă.

PREŞEDINTE,
Judecător,
GAȘPAR ELENA DANIELA

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419