Rămâi conectat

Ştirea zilei

Concurs pentru directori de școli 2021: Proba scrisă, pe 15 octombrie, iar numirile înaintea Crăciunului. Condiții pentru ocuparea funcției

Publicat

în

Concurs pentru directori de școli 2021: Proba scrisă, pe 15 octombrie, iar numirile înaintea Crăciunului. Condiții pentru ocuparea funcției. Calendarul concursurilor

În „Monitorul Oficial al României” nr. 771/2021 a fost publicată recent noua Metodologie privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar, după ce proiectul inițial aflat în dezbatere publică în luna iunie a fost doar ușor modificat, fără să țină prea mult cont de propunerile sindicatelor din educație.

Potrivit documentului, concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct din unităţile de învăţământ de stat se organizează, conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sub coordonarea Ministerului Educaţiei, prin inspectoratele şcolare județene.

Electrica Furnizare Discount

Citește și: Structura ANULUI ȘCOLAR 2021-2022. Când începe școala și când au elevii vacanță

Pentru a ocupa funcţia de director sau de director adjunct, un cadru didactic trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:

a) sunt absolvenţi ai învăţământului superior cu diplomă de licenţă sau atestat de echivalare,
b) sunt titulari în învăţământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată;
c) au o vechime în învăţământul preuniversitar de minimum 5 ani;
d) au calificativul „Foarte bine” acordat în ultimii 2 ani şcolari încheiaţi lucraţi efectiv la catedră în funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi de învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al Copiilor/Ministerul Educaţiei ori în funcţii de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/funcţii de specialitate specifice Ministerului Educaţiei;
e) nu au fost sancţionate disciplinar în ultimii 2 ani şcolari încheiaţi lucraţi efectiv la catedră în funcţii didactice sau în funcţii de conducere din unităţi de învăţământ/inspectorate şcolare/casele corpului didactic/Palatul Naţional al Copiilor/Ministerul Educaţiei ori de îndrumare şi control din inspectorate şcolare/ funcţii de specialitate specifice în Ministerul Educaţiei sau a intervenit radierea de drept a sancţiunii,
f) nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa o funcţie de conducere în învătământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală şi nici nu au fost sancţionate disciplinar, printr-o decizie de sancţionare disciplinară, rămasă definitivă şi în vigoare, cu suspendarea dreptului de a se înscrie la un concurs pentru ocuparea unei funcţii de conducere;
g) sunt apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei,
h) nu au avut statutul de „lucrător al Securităţii” sau „colaborator al Securităţii”.

Concursul va consta într-o probă scrisă (50% din media finală) și un interviu de oră în fața unei comisii (50%). La interviu vor participa doar candidații care vor fi obținut cel puțin nota 7.00 la testul scris.

Proba scrisă va avea durata de două ore, iar candidații trebuie să rezolve un test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacităţi şi competenţe relevante pentru activitatea de management educaţional: capacităţi cognitive și competenţe de management şi leadership.

După promovarea probei scrise, un candidat poate opta pentru participarea la proba de interviu la cel mult două funcţii distincte din cadrul aceleiaşi unităţi de învăţământ sau din unităţi de învăţământ diferite, din acelaşi judeţ sau din judeţe diferite. În acest caz opţiunile se menţionează distinct în cererea completată în aplicaţia informatică.

Interviul va fi susţinut în fata unei comisii de evaluare care va evalua timp de o oră competenţele de management strategic, operaţional şi de comunicare, prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a şcolii pentru care candidează, abilităţile de rezolvare a unor situaţii-problemă, raportat la contextul şi specificul unităţii de învăţământ pentru care candidează, precum și competenţele digitale, printr-o probă practică de utilizare a calculatorului. Interviul este promovat cu minimum 7 puncte. Este declarat „reuşit” candidatul care a obţinut nota cea mai mare.

În cazul obţinerii de note egale de către candidaţii pentru aceeaşi funcţie se aplică, în ordine, următoarele criterii de departajare: candidatul care are punctajul superior la interviu, titularul unităţii pentru care candidează și candidatul cu cel mai mare grad didactic. Punctajul la fiecare probă se afişează în aceeași zi la IȘJ Alba şi pe site-ul isjalba.ro.

În urma promovării concursului, directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ încheie contractul de management cu inspectorul şcolar general, pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcţie. Contractul de management poate fi prelungit, cu acordul părţilor, în urma evaluării performanţelor manageriale.

Directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ de stat numit în funcţie ca urmare a promovării concursului poate fi eliberat din funcţie, dacă pe perioada mandatului a obţinut calificativul „nesatisfăcător” în urma evaluării anuale, în urma unei inspecţii de evaluare instituţională sau a unei inspecţii care vizează aspecte de management.

Directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ de stat numit în funcţie ca urmare a promovării concursului poate fi eliberat din funcţie la propunerea motivată a consiliului de administraţie al IȘJ Alba, la propunerea motivată a 2/3 dintre membrii CA al unităţii de învăţământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri.

În această ultimă situaţie este obligatorie realizarea unui audit de către IȘJ Alba, ale cărui rezultate vor fi analizate în CA al IȘJ Alba, iar în funcţie de hotărârea acestuia, inspectorul şcolar general emite decizia de eliberare din funcţie a directorului sau directorului adjunct. Potrivit calendarului, posturile de conducere vacante vor fi anunțate pe 14 septembrie.

Calendarul concursurilor:

Iată principalele repere calendaristice ce vizează potențialii candidați:

*15 – 26 septembrie: depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă pe platforma informatică dedicată;
*30 septembrie: afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor;
*1 octombrie: Depunerea solicitărilor de analiză a cauzelor și remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere în platforma informatică;
4 – 6 octombrie: Remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere;
7 octombrie: afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor;
8 octombrie: stabilirea centrelor speciale de desfășurare a probei scrise;
*13 octombrie: repartizarea candidaților pe centre
*15 octombrie: desfășurarea probei scrise, afișarea rezultatelor la proba scrisă;
*15 – 17 octombrie: depunerea contestațiilor la proba scrisă;
*20 octombrie: afișarea rezultatelor finale la proba scrisă;
*21 – 27 octombrie: înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare;
*12 noiembrie: publicarea graficului de desfășurare a interviurilor;
15 noiembrie – 8 decembrie: desfășurarea probei de interviu;
*16 noiembrie – 10 decembrie: depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu; 13 decembrie: Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ;
*17 decembrie: validarea rezultatelor finale;
*20 – 22 decembrie: emiterea deciziilor de numire începând cu 10 ianuarie 2022.

Publicitate

Ştirea zilei

Avertizare Cod GALBEN de CEAȚĂ în Alba. Vizibilitate scăzută sub 200 de metri şi izolat sub 50 de metri, joi dimineața

Publicat

în

Avertizare Cod GALBEN de CEAȚĂ în Alba. Vizibilitate scăzută sub 200 de metri şi izolat sub 50 de metri, joi dimineața

ANM a emis o atenționare de tip nowcasting de cod galben de ceață, valabilă marți, până la ora 11:00, pentru mai multe localități din județul Alba.

Sunt vizate localitățile Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Ocna Mureș, Teiuș, Unirea, Galda de Jos, Mihalț, Sântimbru, Ciugud, Mirăslău, Rădești, Cut, Vințu de Jos, Șibot, Săliștea, Blandiana.

Electrica Furnizare Discount

De asemenea, este semnalată, local, ceață care determină reducerea vizibilității sub 200 m și izolat sub 50 m.

Citește mai mult

Ştirea zilei

ACCIDENT rutier la SEBEȘ: O femeie și o fetiță au fost acroșate de un autoturism, în zona unei treceri de pietoni

Publicat

în

ACCIDENT rutier la SEBEȘ: O femeie și o fetiță au fost acroșate de un autoturism, în zona unei treceri de pietoni

Două persoane, o femei și o fetiță,  au fost acroșate în zona unei treceri de pietoni de pe strada Dorin Pavel din municipiul Sebeș. Cercetarea la fața locului este în desfășurare. Victimele primesc îngrijiri medicale, transmit reprezentanții IPJ Alba prin canalul de comunicare specific. Știre în curs de actualizare.

Citește mai mult

Ştirea zilei

21 octombrie 1754 se inaugurau primele scoli din Blaj: Orașul va deveni centrul învățământului românesc din Transilvania

Publicat

în

21 octombrie 1754 se inaugurau primele scoli din Blaj: Orașul va deveni centrul învățământului românesc din Transilvania

Pe 21 octombrie 1754 se inaugurau primele scoli din Blaj, nucleul viitorului seminar si gimnaziu. Din acest moment, Blajul va deveni centrul invatamantului romanesc din Transilvania.”  Blajul a devenit, începând din secolul al XVI-lea, centrul învăţământului românesc din Transilvania. În 1754 sunt inaugurate primele şcoli din Blaj: „Şcoala de Obşte”, cu predare în română, şi Gimnaziul din Blaj, cu predare în latină şi germană.

In anul 1754, prin eforturile episcopului Petru Pavel Aaron, la Blaj si-a deschis portile prima scoala publica cu limba de predare romana. Acest fapt l-a facut pe Ion Heliade Radulescu sa spuna: „aici a rasarit soarele romanilor”. O inscriptie cu acest citat este montata pe cladirea in care a functionat scoala de obste.

In anul 1790, populatia Blajului a ajuns la 1.000 de locuitori. La 1835, numarul de locuitori se ridica la 1.300. Dezvoltarea invatamantului si a comertului, precum si construirea caii ferate, au determinat o crestere substantiala a populatiei Blajului, care avea sa insumeze 2.338 locuitori la 1900 si 9.036 locuitori la 1941.
Interzicerea Bisericii Romane Unite cu Roma de catre autoritatile comuniste, in octombrie 1948, a insemnat o grea lovitura pentru Blaj, deoarece intreaga elita intelectuala concentrata in Blaj a fost arestata si dispersata.

Electrica Furnizare Discount

Academia Teologica Greco-Catolica a fost inchisa, iar Biblioteca Centrala din Blaj a fost distrusa. O mare parte a cartilor a fost aruncata in raul Tarnava. Capelele institutelor de invatamant din Blaj au fost transformate in sali de sport. Corpul profesoral greco-catolic a fost imprastiat prin inchisorile comuniste. La recensamantul din 1956, în Blaj au fost consemnate 8.711 persoane, fapt explicabil prin deportari.

Primele scoli de un grad mai inalt in limba romana au fost infiintate la Iasi de Gheorghe Asachi si la Bucuresti de Gheorghe Lazar. La Blaj existau scoli cu limba de predare romana inca din anul 1754; la Arad se infiinteaza prima scoala pentru pregatirea invatatorilor (Preparandia) in 1812. In Moldova, Gheorghe Asachi a introdus limba romana in invatamantul de la Trei-Ierarhi, infiintand in 1814 un curs de inginerie, a carui prima promotie a absolvit scoala in 1818.

Tot Asachi reorganizeaza in 1828 Seminarul de la Scoala si infiinteaza Scoala Vasiliana de la Trei-Ierarhi cu un ciclu elementar de trei clase, unul normal de doi ani si altul gimnazial de patru ani, avand ca limba de predare la toate materiile limba romana. In 1835, prin stradania lui Gheorghe Asachi, ia fiinta Academia Mihaileana, numita astfel dupa numele lui Mihail Sturdza, domnul de atunci al Moldovei. Aceasta scoala avea toate gradele de invatamant, de la cel elementar pana la cel superior.

In Tara Romaneasca, sub conducerea carturarului Gheorghe Lazar, se deschide in martie 1818 Scoala romana de la „Sfantul Sava” prin transformarea Academiei domnesti. In Instiintarea catre „de toata cinstea vrednica tinerime”, din august 1818, dascalul transilvaniei arata ca poporul nostru, „care este asa de vechi, asa de vestit , proslavit si inzestrat cu toate darurile duhovnicesti„, are nevoie de „o scoala mai de treaba, o Academie, cu stiinta chiar in limba maicii sale„. Aceasta scoala a functionat cinci ani, cu o intrerupere in 1821. Lazar a murit tanar, in 1823, dar scoala infiintata de el a continuat sa functioneze pana in 1828, condusa de elevii sai: Ion Heliade Radulescu, Eufrosin Poteca etc.

Numarul scolilor in limba romana creste in Moldova si Tara Romaneasca. Dinicu Golescu infiinteaza pe mosia sa din Golesti, in 1826, o scoala unde puteau invata si fii de tarani.

In Transilvania se mentine traditia culturala a scolilor din Blaj. Noii organizatori ai invatamantului sunt Timotei Cipariu la Blaj si Gheorghe Baritiu la Brasov. In 1834 se infiinteaza la Brasov prima scoala comerciala. Printre profesorii acestei scoli s-a numarat si Gheorghe Baritiu, figura proeminenta a revolutiei de la 1848 din Transilvania.

Sursa:Sursa: imclain.ro, accesliber.wordpress.com și e-communio.ro

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare