Ziarul Unirea

Concurenţa neloială şi evaziunea fiscală afectează grav transportul public de călători din județul Alba

PNL - Alegeri Locale Partiale - 27 iunie

Conducerea STP Alba Iulia cere Consiliului Judeţean Alba eliminarea “ingineriilor financiare” din transportul public de călători lCJ Alba a prelungit valabilitatea contractelor încheiate cu operatorii de transport

Directorul general al Societăţii de Transport Public Alba Iulia, Stelian Nicola, a transmis Consiliului Judeţean Alba un memoriu prin care cere luarea unor măsuri de eliminare a concurenţei neloiale în transportul public de călători. Pe parcursul a 7 pagini, directorul Stelian Nicola argumentează cu extrase din legislaţia în vigoare motivele pentru care trebuie luate aceste măsuri. Primul punct se referă la atribuirea directă (nu prelungirea) până la o dată stabilită de CJ Alba, individual şi pe trasee independente, în baza unui contract de servicii publice şi cu impunerea a cel puţin 4 clauze contractuale importante. În opinia sa, încheierea unui contract de servicii publice între CJ Alba şi operatori este obligatorie, potrivit legislaţiei româneşti şi europene în vigoare, iar obligativitatea atribuirii directe şi nu de prelungire a valabilităţii contractelor încheiate anterior este impusă, după părerea lui Stelian Nicola, de faptul că CJ Alba nu are în prezent contracte valabil încheiate cu vreun operator de transport, excepţie făcând cele încheiate vara trecută prin atribuire directă pentru traseele Rimetea, Roşia de Secaş, Cenade etc. El susţine că toate contractele iniţiale încheiate în anul 2008 de CJ Alba şi operatorii de transport au fost anulate de instanţele din Cluj, magistraţii clujeni constatând nulitatea absolută a HCJ nr. 150/26.06.2008 prin care s-a aprobat atribuirea traseelor şi a contractelor de delegare a gestiunii. Mai mult, neavând contracte valabile, CJ Alba nu poate prelungi nici valabilitatea licenţelor de trasee, emiterea acestora depinzând de existenţa prealabilă a contractului valabil.
Nici după un an, autobuzele din transportul judeţean nu au ticheting electronic
Prima dintre clauzele care ar trebui incluse în contractele de atribuire directă se referă la dotarea cu echipamente de ticheting electronic a tuturor autobuzelor din transportul judeţean.

ELIT

autobuzPractic, STP Alba Iulia îi cere CJ Alba să-şi respecte propria hotărâre prin care a adoptat „Strategia de dezvoltare a serviciului de transport public judeţean prin curse regulate, în judeţul Alba, pentru perioada 2012 – 2016”, aprobată prin HC nr. 76/ 24.05.2012, prin care operatorii erau obligaţi să-şi doteze, până în 31 decembrie 2012!, toate autobuzele destinate serviciului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate cu cititoare de carduri, cu posibilitatea de a transmite date online (ticketing electronic). Pentru că acest lucru nu s-a întâmplat nici după un an de zile, Stelian Nicola a solicitat ca măcar de la 1 ianuarie 2014 acestea să fie montate pe autobuze şi să devină funcţionale, ca să asigure validarea titlurilor de călătorie pentru toţi utilizatorii finali (toate categoriile de călători plătitori: abonaţi, navetişti etc şi nu doar pentru beneficiarii de gratuităţi de transport). În plus, susţine directorul Nicola, un echipament de ticheting electronic pentru o maşină nu este scump, STP cumpărând sistemul respectiv cu 1.400 de euro/vehicul, cu plata pe 4 ani. El a precizat că, în cazul în care echipamentele de ticheting achiziţionate pentru transportul judeţean respectă standardele internaţionale de comunicaţie, STP Alba Iulia – operatorul de transport public local pe teritoriul AIDA-TL, se angajează ca în 30 de zile să asigure valabilitatea biletelor şi abonamentelor emise în transportul judeţean şi pe teritoriul administrativ al membrilor AIDA-TL şi să realizeze compatibilitatea legitimaţiilor de călătorie emise în AIDA-TL cu echipamentele de ticheting din transportul judeţean.

Redevenţă proporţională cu veniturile pentru exclusivitatea traseelor

Deoarece CJ Alba oferă exclusivitate operatorilor pe traseele atribuite, o altă clauză contractuală propusă de STP se referă la obligativitatea de plată în sarcina operatorului a unei redevenţe exprimate procentual din veniturile obţinute în baza contractului de servicii publice, propunând un procent de minimum 0,01% din totalul veniturilor obţinute. „Cuantumul propus repezintă aproximativ 2.000 de lei/an pentru întreg judeţul şi pentru toţi operatorii de transport. Este imposibil ca această sumă să ducă la creşterea tarifelor. Doar prin stabilirea unei redevenţe exprimate procentual din venitul realizat autoritatea responsabilă – CJ Alba va putea asigura pentru perioada de valabilitate a programului de transport judeţean atât o concurenţă loială între operatorii de transport din raza sa de competenţă, cât şi încasarea la bugetul propriu şi cel al statului a impozitelor reale care ar trebui plătite aferent acestui serviciu public şi nu doar ceea ce doreşte să declare operatorul, aşa cum este în prezent. Există şi un precedent în judeţul Alba: în contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local pe teritoriul administrativ al administraţiilor publice locale membre ale AIDA-TL nivelul redevenţei este de 1%”, arată Stelian Nicola.
Călători înghesuiţi ca „murăturile în borcan” şi transportaţi în picioare!
A treia clauză contractuală propusă derivă din Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local şi vizează obligativitatea operatorului de a ţine o evidenţă separată, cu contabilitate distinctă pentru serviciile de transport public judeţean, pe fiecare traseu în parte, astfel încât activităţile sale, conform licenţelor de transport obţinute, să poată fi evaluate, monitorizate şi controlate. A patra clauză contractuală se referă la stabilirea de către Consiliul Judeţean Alba a capacităţilor de transport necesare reale pe fiecare traseu, peste 80% dintre trasee fiind deservite acum de microbuze subdimensionate faţă de numărul călătorilor, peste jumătate dintre ei fiind transportaţi „ilegal”, în picioare, ascunşi în spatele geamurilor fumurii, şi înghesuiţi „ca murăturile în borcan”.

STP crede că evaziunea fiscală din transportul judeţean ar atinge 50 la sută din venituri

Directorul Stelian Nicola susţine că motivul real al neaplicării prevederilor HCJ nr. 76/2012 este evaziunea fiscală de 40 – 50% din venituri existentă azi în transportul judeţean. El şi-a argumentat afirmaţia printr-o serie de calcule, din care rezultă că încasările reale ale operatorilor din transportul judeţean nu corespund cu cele declarate în contabilitate. Astfel, potrivit directorului STP Alba, la oricare dintre operatorii cu care CJ Alba a avut încheiate până în prezent contracte pentru efectuarea de servicii  de transport public judeţean de persoane, cifra de afaceri (CA – cifra de afaceri conform datelor din bilanţ – site MFP) realizată pe lună de către fiecare din mijloacele de transport active (N active – număr autovehicule active conform site CNMSI) nu depăşeşte suma de 11.000 lei/lună. Cheltuielile lunare minime de efectuat per autovehicul sunt: 7.000 lei/lună – amortizare microbuz (echivalentul în lei a aprox. 1.500 euro/lună, deşi în cazul unui autocar amortizarea este de 15.000 – 20.000 lei/lună şi ar depăşi doar această cheltuială cu mult veniturile declarate; din veniturile declarate nu ar mai rămâne resursă pentru niciun alt tip de cheltuială), 2.000 – 2.100 lei – salariu brut şofer, inclusiv impozitele care ar trebui plătite către stat (62% cote angajat + cote angajator). Suma corespunde unui salariu net de 1.350 – 1.400 lei/lună), în total 9.000 lei/lună. Dacă la acestea se mai adaugă cheltuieli cu: anvelope, acumulatori, uleiuri, piese de schimb şi materiale, asigurare RCA, asigurare CASCO, contract leasing, asigurare persoane transportate, cheltuieli de aprovizionare, rovinietă, cheltuieli utilităţi (apă, gaz, curent, telefonie fixă şi mobilă etc), manoperă atelier propriu (întreţinere/reparaţii), manoperă servicii executate de terţi, atestate conducători auto, clasificări RAR, copii conforme ARR, inspecţii tehnice periodice ITP, avize medicale şi psihologice şoferi, impozite şi taxe, rate aferente liniilor de credit, cheltuieli financiare (dobânzi, diferenţe de curs valutar, salarii TESA şi conducere, profit etc, în sumă de doar 3.000 lei/lună, totalul cheltuielilor este de 12.000 lei/lună. Deja s-au depăşit cu suma de 1.000 lei/lună veniturile declarate. Dar un autovehicul parcurge în transportul judeţean aproximativ 6.000 km/lună. Cu un consum mediu de 22 litri/100 km (12 litri/100 km pentru microbuze şi 32-34 litri/100 km autocare) sunt necesari 1.320 litri de moto­rină/lună. La un preţ al carburantului (motorină) de aprox. 4,54 lei/litru fără TVA, cheltuiala cu carburantul este de 6.000 lei/lună pentru un vehicul. „Cum se achită motorina, având în vedere că suma necesară nu poate fi acoperită din veniturile declarate conform cifrelor din bilanţ? (…) Vă solicităm sprijinul şi să obţinem răspunsul de la Autoritatea Judeţeană de Transport la întrebarea: autobuzele din transportul judeţean chiar circulă cu aer?”, se întreabă Stelian Nicola. Prin comparaţie cu cele de mai sus, a precizat el, în AIDA-TL veniturile lunare realizate de un autovehicul se cifrează la aproximativ 30.000 lei/lună, în condiţiile în care STP are o cifră de afaceri de 35.000.000 lei/an şi un profit de circa 140.000 lei/an. STP plăteşte total taxe şi impozite de circa 400.000 lei/lună, echivalentul a 4.800.000 lei/an. Operatorii din transportul judeţean Alba plătesc aproximativ 10% din această sumă, în condiţiile în care numărul autovehiculelor utilizate este acelaşi sau chiar mai mare. „Cum se poate explica această anomalie?”, s-a mai întrebat directorul STP Alba Iulia.

CJ Alba a prelungit valabilitatea contractelor încheiate cu operatorii de transport

În ultima şedinţă de anul trecut, CJ Alba nu a pus pe ordinea de zi discutarea memoriului depus de STP şi a hotărât prelungirea, până cel târziu în 30 iunie 2014, a valabilităţii contractelor de delegare a gestiunii serviciului de transport public judeţean de persoane şi implicit a programului judeţean de transport public de persoane prin curse regulate pentru perioada 1 iulie 2008 – 31 decembrie 2013 în judeţul Alba şi a licenţelor de traseu aferente până la soluţionarea pe fond a acţiunii în contencios administrativ având ca obiect HCJ nr. 197/27.11.2012.

Robert GHERGU

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Te-ar putea interesa și:

Alba Iulia REVINE la SCENARIUL ROȘU. Incidența de infectare a ajuns la 3 cazuri/1000 de locuitori

Deși carantinarea Municipiului Alba Iulia a „dat roade” în ceea ce privește scăderea numărului de persoane infectate, orașul nostru a… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

OFICIAL| 3.697 cazuri noi de coronavirus în România. Bilanțul total ajunge la 676.968 de îmbolnăviri

Marți, 12 ianuarie 2021, Grupul de Comunicare Strategică a dat publicității noul bilanț al pandemiei de COVID-19 în România. Până… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

OFICIAL: Starea de alertă, PRELUNGITĂ cu încă 30 de zile: Măsurile și restricțiile care vor trebui respectate

Prelungirea cu 30 de zile a stării de alertă, începând de miercuri, 13 ianuarie a fost aprobată de către Guvernul… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

14 iunie| Ziua mondială a donatorului de sânge: Celebrarea donatorilor voluntari care salvează vieți

An de an, la data de 14 iunie, are loc marcarea Zilei mondiale a donatorului de sânge, astfel, potrivit ONU,… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

DOCUMENT| Orașul Abrud SCAPĂ de restricții. Incidența de infectare a scăzut sub 1,5/1000 de locuitori

Datorită scăderii incidenței cazurilor de coronavirus sub 1.5 la mie, orașul Abrud scapă de restricțiile impuse prevenirii răspândirii noului coronavirus,… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

DOCUMENT| Comuna Stremț în scenariul ROȘU, Ocna Mureș, Cetatea de Baltă și Sântimbru în scenariul GALBEN. Măsuri pentru următoarele 14 zile stabilite de CJSU Alba

În urma ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, s-a dispus menținerea în scenariul roșu a localității Stremț și în… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro