Rămâi conectat

Politică Administrație

Comunicat de presă: PNL Alba Iulia nu poate vota bugetul propus de primarul Gabriel Pleșa. Care sunt motivele?

Ziarul Unirea

Publicat

în

Comunicat de presă: PNL Alba Iulia nu poate vota bugetul propus de primarul Gabriel Pleșa. Care sunt motivele?

PNL Alba Iulia nu poate vota bugetul propus de primarul Gabriel Pleșa. Primele semne față de intenția de a creiona un buget au apărut foarte târziu, momentul fiind între un concediu și o delegație, iar cercul celor chemați să aibă o părere despre buget a fost restrâns.

Cu alte cuvinte, și fără a pune la îndoială capacitatea celor câțiva oameni cu care domnul Pleșa a avut discuții, acesta nu i-a implicat pe restul aleșilor locali. Da, primarul și aparatul propriu prezintă spre consultare bugetul. Dar consilierii locali, aleși prin vot de albaiulieni să-i reprezinte în relația cu executivul primăriei, nu au fost chemați, nu li s-a cerut părerea. Nu s-au purtat, nici măcar de dragul aparențelor, discuții înainte ca propunerea de buget să fie pusă în consultare publică. S-a lucrat în grabă, fără un dialog cu cei mandatați de albaiulieni, netransparent, pornind doar de la ambițiile de imagine sau planurile personale ale primarului și cu ideea că un for precum Consiliul Local e locul unde aceste visuri trebuie validate fără ca cineva să crâcnească.

O supraestimare a veniturilor, prin urmare și a cheltuielilor, fără o acoperire reală și programată a disponibilului financiar, împreună cu toate întârzierile în implementarea celor mai importante proiecte europene semnate de administrația Hava, pot împinge spre insolvență și incapacitate financiară atât primăria dar, mai grav, constructorii care prin contract își asumă execuția acestor proiecte. Ca să nu mai vorbim despre șantiere blocate, un deranj urban fără precedent, compromiterea banilor europeni din actualele linii de finanțare, dar și din cele viitoare. În loc să fi pledat pentru un dialog, pentru discuții realiste care să lămurească din timp ce se poate și ce nu se poate, pentru ca albaiulienii să fie corect informați, domnul Pleșa a ales varianta impusă de buget.

Ca să ne lămurim, situația merită câteva observații.

– Dacă ținem cont de prevederile legale, o primă gafă tehnică de proporții vizează estimările veniturilor proprii din anii precedenți. Conform legii, dacă în doi ani succesivi estimările nu ating 97%, ordonatorul de credite este obligat să rămână în limita veniturilor din al doilea an. În această privință, nu e clar de ce nu se întâmplă așa.

– Este limpede că veniturile, în oglindă și cheltuielile, sunt supraestimate și irealizabile. De exemplu, pentru comparație, în 2022, cheltuielile prognozate a fi făcute din bani europeni erau de 107 milioane de lei. De fapt, s-au cheltuit doar 21 de milioane. Fără vreo situație neașteptată. O diferență stânjenitoare de peste 80 de milioane de lei rămâne nejustificată. Cu toate acestea, primarul Pleșa este foarte optimist și susține că va cheltui/investi 237 milioane de lei, în 2023. În condițiile unor întârzieri grosolane pe mai toate proiectele cu fonduri europene, atitudinea este cea a unui elev care timp de două luni n-a făcut nimic la școală dar duminică se pregătește pentru teza de luni.

– Proiectele de mobilitate, cu ponderea cea mai mare din totalul estimat a fi atras și cheltuit în 2023, pretind o angajare bugetară de peste 140 de milioane de lei. În condițiile în care, în prezent, se lucrează doar pe un tronson, la intrarea în oraș. Restul, fie nu au procedurile de achiziție finalizate, fie nu au început lucrările. Este clar că ținta nu poate fi atinsă, luna decembrie a acestui an va marca un procent foarte redus de execuție pe anumite loturi, prin urmare banii europeni vor deveni, din 2024, cheltuiala exclusivă a albaiulienilor. Domnul Pleșa nu pomenește absolut deloc cum va garanta disponibilul financiar, nici când va fi operațional creditul pentru care a cerut votul consiliului. Nu a simțit nevoia să discute cu nimeni cum pot fi preîntâmpinate blocajele financiare, ce se va întâmpla din 2024, ce bani mai pot fi atrași din alte surse etc. Întrebări care, se pare, nu-l frământă. Deși, experiența multor primării arată dificultățile și riscurile la care te supui când nu dispui de bani și front de lucru.

– Rezultatul momentului indică limitele reale! Fără fondurile europene semnate în administrația Hava, foarte puține proiecte de dezvoltare, noi, sunt susținute real. Cu alte cuvinte, DOAR 1,9 milioane de lei pentru demolarea blocului G2. Din totalul de 14 milioane estimat pentru amenajarea parcării. E clar că mare lucru nu se va realiza. Iar în condițiile în care dispar parcările de pe Bulevardul Revoluției este absolut necesar să se pună la dispoziție alte spații. Nu se pomenește nimic despre parcarea din spatele vechiului magazin Unirea, pentru care declarațiile anterioare garantau cel puțin începerea lucrărilor.

– Zona Schit are o bugetare nesemnificativă, doar pentru studii și proiecte. În această privință nu se va întâmpla nimic!

– E inadmisibil să te lamentezi public de „greaua moștenire a trecutului”, lăsată de administrația Hava, când tu însuți ai făcut parte din acest trecut și ai votat pentru aceste proiecte! Aproape tot setul de proiecte PNRR are baza în indicatorii tehnici votați și asumați începând cu 2017, ca să nu mai vorbim că orice panglică tăiată recent este o recunoaștere a muncii unei echipe care n-a stat degeaba, niciodată!

– În schimb, este de neexplicat cum proiecte cu care domnul Pleșa a captat atenția publică, prezentând simulări și filmulețe, ca cel al Zonei de Dezvoltare Economică, nu au nicio poziție în actualul proiect de buget! Zero bani! De altfel, lista promisiunilor fără suport e lungă, dar nu e momentul să ne ocupăm de asta.

– Pentru funcționare este prevăzut un buget aproximativ de 200 de milioane de lei. Opozabil acestei sume, stau doar 48 de milioane de lei pentru lucrări din buget propriu, de stat, inclusiv excedent repartizat din anul trecut. Ce constatăm? Nicio stradă, din cele nemodernizate, nu apare pe lista de investiții. Mulți bani sunt direcționați către un gazon cu sistem de degivrare (cca. 3 milioane lei) , pe stadion, și cam alte 3 milioane de lei pentru Casa Velican. Îmbucurător e faptul că zona Emil Racoviță va avea la dispoziție bani veniți de la guvern, aproximativ 6 milioane de lei, iar pentru strada Alcala de Henares sunt prevăzuți alți bani, tot de la guvern.

– Nu există perspectiva realizării Muzeului Copiilor (deși situația putea fi închisă prin înțelegere cu reclamantele), Grădinița 16 din curtea Liceului Tehnologic „Alexandru Domșa”, toata zona Gheorghe Șincai este compromisă prin nefinalizare, conform exigențelor finanțatorului etc. Cu alte cuvinte, s-a întârziat totul, cu riscul ca banii europeni lăsați de vechea administrație, pe care cu ipocrizie și lașitate o acuză, să nu mai poată să fie cheltuiți în Alba Iulia.

Un buget, cu sumele uriașe invocate de actualul primar, nu e o simplă evidențiere a unor capitole de venituri sau cheltuieli, ci presupune o analiză îndelungată față de capacitatea de a-l asuma și executa. Iar primarul Pleșa, într-o nepăsare evidentă, a alocat doar câteva zile de discuții în interiorul primăriei pentru ca, într-un total amatorism, să se poată lăuda cu cel mai mare buget din toate timpurile. Mult peste 100 de milioane de euro! Cum, concret, se vor aduna și cheltui acești bani, absolut nimeni nu pomenește. În ciuda faptului că orice analiză pertinentă ne duce la concluzia că aceste estimări haotice sunt poarta deschisă către un veritabil dezastru și o decădere fără precedent a municipiului Alba Iulia. PNL Alba Iulia consideră actuala propunere de buget total nerealistă, lipsită de predictibilitate și departe de satisface nevoile albaiulienilor. Este o diferență enormă între ceea ce se propune și ce e realizabil, dar mai ales faptul că foarte mulți bani europeni vor rămâne necheltuiți, cu urmarea că acest lucru va pune o presiune URIAȘĂ pe banii albaiulienilor, mai ales în următorul an. Înainte de a cere o dezbatere publică, primarul Pleșa are datoria de a trece de la fantezie, la realitate, de la o imagine fantasmagorică, la imaginea reală a situației în care se află Alba iulia.

Marius Hațegan

Președinte PNL Alba Iulia


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Primăria municipiului Blaj achiziționează servicii cadastrale pentru întăbularea a peste 750 de imobile din extravilanul orașului. Licitația, lansată pe SEAP

Bera Larisa

Publicat

în

Primăria municipiului Blaj achiziționează servicii cadastrale pentru întăbularea a peste 750 de imobile din extravilanul orașului. Licitația, lansată pe SEAP Administrația municipiului Blaj a lansat recent licitația în SEAP, care prevede achiziția de servicii cadastrale de înregistrare sistematică având ca obiect sectoare cadastrale din cadrul UAT Blaj care cuprind un număr de 766 imobile din […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea