Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Politică Administrație

Comunicat de presă| Marius Hațegan, președinte PNL Alba Iulia: O schimbare a regulamentului de urbanism, în Alba Iulia, este obligatorie!

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Cum le arăți unora din primăria Alba Iulia că bunele intenții nu sunt suficiente când vrei să ajuți omul, dar sfârșești prin a-l încurca? Simplu! Le pui în față adevărul gol-goluț, cu tot ce spun locuitorii și specialiștii despre urbanism, azi, la Alba Iulia.

Dacă privim în ansamblu, situația este una departe de a mulțumi cetățenii sau investitorii. Mai ales când regulile tandemului Pleșa-Popescu sunt pentru unii mumă, iar pentru alții ciumă.

Există lucruri bune, în cel mai recent regulament de urbanism. Dar, există și foarte multe aberații ce trebuie corectate. Foarte multe aspecte s-au evidențiat pe parcurs, dar altele au produs haos chiar de la aplicare. Fără o fărâmă de documentare sau logică, în cea mai desăvârșită ipocrizie, sunt pretinse PUZ-uri la câțiva metri de un imobil pentru care s-a emis o autorizație de construcție în baza unui PUD. La fel, la scară mai mare, acolo unde se dorește o investiție imobiliară, sunt pretinse, de exemplu, spații comerciale la parter, chiar dacă, la mai puțin de 150 de metri, există centre comerciale.

De asemenea, durata de aprobare a unui PUZ a ajuns azi la peste un an de zile. Ceea ce pentru un investitor e nepermis (mă refer la cei cu ansambluri). După doi ani de implementare a prezentelor reguli de aprobare, soluțiile propuse sunt aceleași, iar construcțiile propuse nu s-au îmbunătățit nici la nivel tehnic, nici la nivel estetic, nici la nivel socio–spațial, deci doar lungim omul inutil. Există, totodată, situații în care PUZ-urile sunt precedate de un aviz de oportunitate (în cazul în care se modifică funcțional zona). Prin acest document, primarul împreună cu aparatul său de specialitate poate hotărî dacă este oportună sau nu modificarea. Doar că documentul este eliberat în 4 luni și este solicitat în 80 % din PUZ-uri, deși poate, în realitate, doar 15-20% din PUZ-uri ar avea nevoie de eliberarea unui astfel de document, iar documentul să fie eliberat fără votul comisiei tehnice. Acesta este un document adresat primarului și nu comisiei tehnice. Da, există PUZ-uri ( de obicei de mari dimensiuni sau extrem de complexe) unde, sigur, primarul poate cere introducerea avizului de oportunitate pe ordinea de zi a CTATU, pentru fundamentarea unui răspuns avizat, însă, de cele mai multe ori, acest document poate fi eliberat în maxim 10 – 14 zile.

O altă problemă este cea cu privire la procentul de ocupare al terenurilor (POT). Zonele de locuit colective, care au prin PUG-ul municipiului un procent de ocupare al terenului maximal de 40% – indicator avizat de către MDRT în anul 2012 și aprobat cu HCL nr. 158/ 2014. Primăria, prin regulamentul aprobat recent, condiționează acest indicator de realizarea unor dotări de cartier, care da, sunt absolut necesare, însă nu de edificat la fiecare construcție.

Anexa 2 din HG 525/1996, documentul din care arhitectul șef s-a inspirat în realizarea regulamentului, prevede POT de 40% pentru zonele în care locuirea este preponderentă, nicidecum că la parterul fiecărui imobil trebuie prevăzută o dotare. Mai precis, o zonă în care sunt și magazine, săli de sport, școli, centre medicale, etc, are dreptul, fără nici un fel de îngrădire, să beneficieze de un POT de 40 % . Acest lucru a fost însă “ tradus” prin: vrei POT de 40 % la clădirea pe care vrei sa o realizezi, atunci fă dotare de cartier la parter, însă acest lucru nu este urbanism.

Nu am auzit până acum în comisia de urbanism de:

  • Zona respectivă nu are zonă verde de agreement;
  • Zona respectivă ar avea nevoie de o clinică/ cabinete medicale;
  • Zona respectivă este deficitară la educație (lipsește creșa, grădinița, afterschool);
  • Din studiile noastre reiese că în această zonă există o nevoie stringentă de zonă verde, zonă destinată pentru mamă și copil/ tată și copil sau zone de sport în aer liber.

În ceea ce privește parcările și suprafața minimă de la care se solicită două locuri de parcare, regulamentul primăriei prevede 2 locuri de parcare pentru orice apartament sau casă care trece de 66 mp (66 mp este prima suprafață acceptată pentru apartamente cu 2 dormitoare, conform anexei 1 din legea 50/1991). Propunere bună, însă suprafața de la care ar fi necesare doua locuri de parcare ar trebui să fie de peste 70 – 75 mp. Din practică, investitorul (care de cele mai multe ori vrea să facă business) va construi toate apartamentele sub 66 mp, ca sa facă un loc de parcare. Astfel că, peste 15 ani vom costata că în perioada 2020-2030 s-au construit numai apartamente sub 66 mp. Autoritățile publice trebuie să fie interesate de calitatea locuirii și de suprafețele medii pe cap de locuitor, care converg în final spre calitatea vieții dintr-un municipiu reședință de județ cum e Alba Iulia. Ca să vă faceți o opinie, întrebați la primărie câte apartamente autorizate după publicarea și aprobarea prezentului regulament au o suprafață mai mare de 66 mp. O să vedeți că ponderea e mică, dacă nu aproape inexistentă.

Menționez că sunt perfect de acord că este nevoie de parcări suplimentare, însă nu generalizat. Totodată, se poate face o diferența între zona centrală sau pericentrală și zonele marginale ale orașului, unde de asemenea este permisă realizarea blocurilor.

Fosele septice vidanjabile reprezintă o altă problemă pentru comunitate, întrucât Primaria Municipiului Alba Iulia nu eliberează autorizații de construire pentru zonele fără canalizare.

În timp ce soluționarea alimentării cu apă este permisă în sistem local (puț forat), deversarea canalizării într-o fosă septică vidanjabilă este interzisă, dacă acest lucru nu a fost prevăzut special în Regulamentul PUZ-ului din care parcela în discuție face parte.

Într-adevăr, soluția deversării în pânza freatică (ca practică obișnuită) trebuie combătută vehement. Însă nu prin interzicerea construirii casei, ci prin implementarea unui sistem local individual pe parcelă, cu avizul și acordul organelor abilitate, complet etanș și care să fie preluat (la umplere) de către o firma specializată. Sau chiar de un serviciu al primăriei. Societatea și cei cu astfel de soluții sunt înscriși in sistemul național de fose și sunt cunoscuți. Ei pot fi verificați periodic prin inspecție, prin numărul de facturi și contracte și vidanjări anuale. Există o mulțime de factori prin care acest lucru e posibil. Soluția ar trebui interzisă doar dacă există rețea de canalizare publică și oamenii nu vor sau refuză conectarea imobilului la sistemul edilitar.

Așadar, ar putea exista o soluție acceptată de către primărie cu bazin vidanjabil etanș, vidanjat de cate ori situația o impune și existența unui cămin de vane, care în momentul recepției rețelei de canalizare stradale să poată face joncțiunea fosă – canalizare publică.

Sunt multe zone de intravilan în care investițiile sunt blocate. Investitorii, și aici mă refer la cei individuali și mici, sunt obligați de primărie să execute rețelele publice de canalizare până la cea mai apropiată rețea colectoare, daca vor autorizație la casă. Această practică este complet eronată pentru investitorii individuali. In ceea ce privește investitorii mari (dezvoltatorii), aceștia trebuie obligați să prezinte toate utilitățile (canalizare, apă, curent, gaz, fibra optică) până la cea mai apropiată rețea publică funcțională și să branșeze toate unitățile locative, spațiile comerciale și spațiile tehnice la acestea, cu asigurarea bunei funcționari.

În concluzie, e foarte clar că în multe privințe trebuie să ne revanșăm față de albaiulieni și să venim cu o propunere modificată a acestui regulament de urbanism care, de multe ori, trece chiar peste lege. PNL nu va face rabat de la ceea ce a afirmat, deja, cu privire la respectarea regimului de înălțime așa cum este prevăzut. Dar alegem să facem posibil ca lucrurile să fie mai simple, mai normale. Fără situații individuale ce presupun să știi pe cineva care să te ajute cu ceva. Vom propune, prin consilierii PNL Alba Iulia, modificări ale regulamentului, după o serie de întâlniri pe care le vom avea cu diverse categorii profesionale din domeniu dar și simpli albaiulieni.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

FOTO Au început lucrările de modernizare a iluminatului public la Stremț: Finanțare nerambursabilă de aproape 1 milion de lei

Ziarul Unirea

Publicat

în

Au început lucrările de modernizare a iluminatului public la Stremț: Finanțare nerambursabilă de aproape 1 milion de lei La Stremț au început săptămâna aceasta lucrările de modernizare a iluminatului public, a anunțat primarul comunei, Traian Ștefan Popa. Potrivit edilului, lucrările în valoare de aproape 1 milion de lei se vor realiza printr-o finanțare nerambursabilă, fiind […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea