CNAIR – protocol cu responsabilii Waze prin care utilizatorii aplicației să semnaleze companiei gropile de pe carosabil

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) vrea să semneze un protocol cu responsabilii Waze prin care utilizatorii aplicației să semnaleze companiei gropile de pe carosabil, într-o mișcare ce pare mai degrabă o tentativă de ameliorare a imaginii publice decât o soluție la problema craterelor de pe drumuri.

Mai precis utilizatorii Waze, aplicație de navigație disponibilă telefoanelor mobile cu sisteme de operare Android, iOS, Windows vor putea semnala în aplicație existența gropilor de drumul național/autostrăzii pe care se află. Mai departe, aceasta va trimite informațiile CNAIR, iar compania va ști unde trebuie să intervină.

”Suntem în discuție cu ei, vrem să vedem exact cum va merge această colaborare. Ce cerem noi de la ei, ce cer ei de la noi, care vor fi condițiile și în cazul în care găsim o soluție utilă, da, o aplicăm fără probleme”, spune Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

Compania ar prefera să nu plătească bani pentru această colaborare. ”Noi nu am vrea să plătim colaborarea căci prin parteneriatul cu noi le crește și lor cota de piață”, spune el.

Dar cât de util ar fi sistemul? Implicit, mesajul din spatele acestuia este acela că CNAIR nu ar repara gropile din drumurile naționale deoarece nu ar ști de existența acestora.

În practică sistemul de întreținere a drumurilor naționale este unul mai complex și reglementat. CNAIR are semnate, sau mai bine zis ar trebui să aibă semnate, contracte de întreținere multianuală pentru toate drumurile gestionate cu firmele de întreținere/construcții.

Contractele stabilesc un nivel minim calitativ pentru drumuri și cuprind chiar sancțiuni aplicate firmelor însărcinate cu reparațiile. Un contract al Direcției Regionale Brașov prevederea posibilitatea aplicării unor amenzi de 10%-20% din valoarea contractului de către CNAIR dacă firma de construcții nu își făcea treaba.

Până în 2004 compania de drumuri deținea propriile utilaje de întreținere. În mandatul fostului ministru al Transporturuilor, Miron Mitrea, fosta Administrație Națională a Drumurilor (AND) a decis privatizarea antreprizelor de drumuri deținute care aveau și utilajele necesare. Din acest motiv în anii care au urmat, dar și în prezent, întreținerea drumurilor naționale și autostrăzilor este făcută de către proprii angajați sau de către firme ce au contracte de întreținere multinauală.

Ideea utilizării Waze este puternic criticată de Florin Dascălu, fost director de întreținere al CNAIR. ”Folosec Waze, însă această idee este o tâmpenie. De ce are compania oameni la Districtele de drumuri, la Secțiile de drumuri, ca să afle de la utilizatori? Aceasta este treaba companiei, să verifice starea de degradare. Oamenii ăia ce mai fac? Normativele spun că trebuie să patruleze pe drumuri, la două săptămâni, la o lună, în funcție de categoria drumului. Ei inventează roata, apa caldă”, spune el. Un raport al Consiliului Concurenței menționa că pentru perioada 2008-2011 CNAIR semnase acorduri cadru de întreținere multianuală a drumurilor naționale cifrate la 4,1 miliarde lei.

Transferul sarcinii de semnalizare a gropilor către utilizatorii care varsă anual companiei sute de milioane de euro cu titlul de roviniete este pus sub semnul întrebării de cerințe din caiete de sarcini ale CNAIR, adresate constructorilor care repară drumurile. Firma ce primește un contract de întreținere este obligată să informeze ”imediat, în scris” compania asupra problemelor apărute pe un drum. Atunci de ce mai trebuie utilizată aplicația Waze? ”Sistemul este la fel dar, după câte vedeți, firmele care câștigă licitațiie pe de o parte nu își fac treaba, pe de altă parte au întârzieri enorme”, spune Alin Șerbănescu.

Sursa: digi24.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...