Buget 2018: Cresc pensiile, dar scad investiţiile. Analiștii sunt sceptici
Executivul a aprobat, săptămâna trecută, cu un deadline ferm, aproape ameninţător, care pune presiune pe cheltuieli, venit din partea Comisiei Europene, proiectul de bugetul pe anul 2018, urmând să ajungă în Parlament. Banii pentru Infrastructură sunt retezaţi, iar majorările salariale pe hârtie şi cele ale pensiilor, umflă bugetele tuturor ministerelor.
De anul viitor e oficial şi bugetat: salariul minim creşte cu 9%, pensiile se majorează cu 10%, iar pensia minimă creşte cu 23%. Când vine vorba de investiţii, totul se transformă în minus. Ministerul Transporturilor primeşte cu peste 4 miliarde de lei mai puţin faţă de alocarea iniţială din 2017.
Totul, într-un tablou macroeconomic de invidiat, pe hârtie: creştere economică de 5,5%, inflaţie de 3,1% şi un deficit bugetar de 3%. Cursul mediu este estimat la 4,55 lei pentru un euro, iar salariul mediu la 2.614 lei. „În proiectul de buget sunt prevăzute venituri estimate de 287,5 mld lei, cu 30,9 miliarde lei mai mari faţă de 2017, fiind pentru prima dată când PIB-ul României va depăşi nivelul de 200 miliarde euro. Din cele 30,9 miliarde lei venituri suplimentare, 21,1 miliarde lei vor merge către bugetul Sănătăţii, care va avea o creştere de 17% faţă de 2017, bugetul Educaţiei, care se va majora cu 16%, şi bugetul alocat investiţiilor, mai mare cu 11 miliarde de lei“, a declarat Mihai Tudose, premierul României.
Cheltuielile sociale depăşesc pentru prima dată, 10,9% din PIB, înregistrând cel mai mare avans, şi ajungând, în anul 2018, la 98,6 miliarde lei. Cheltuielile de personal însumează 81,2 miliarde lei ( 8,9%), respectiv o creştere de 11,6 miliarde lei faţă de anul 2017, pe fondul aplicării Legii cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi, implicit, a trasferării contribuţiilor de la angajator la angajat. Cheltuielile cu investiţiile vor fi, în 2018, de 38,5 miliarde lei ( 4,2% din PIB), în creştere cu 11,5 miliarde lei faţă de anul 2017.
Scepticismul analiştilor
Aşa arată tabloul general al bugetului pe anul viitor. Deloc realist spun analiştii. „Vedem un buget care denotă lipsa de viziune, neputinţă şi minciună. Aceasta vine din structura bugetului, care alocă pentru investiţii puţin peste 10% din buget, şi 90% pentru pensii şi salarii. Concret, bugetul alocat pentru investiţii, de circa 30 de miliarde de lei, din care 20 miliarde de lei reprezintă cheltuieli din fonduri publice şi numai 10 miliarde din fonduri europene. În schimb, pensiile şi salariile sunt, fiecare în parte de circa 3 ori mai mari decât investiţiile prognozate, respectiv 81 de miliarde de lei pentru salariile plătite de stat şi 98 miliarde de lei pentru pensii şi alte tipuri de asistenţă socială. Remarc lipsa de viziune economică şi în zona de venituri, unde multe miliarde în plus vor veni din două măsuri foarte controversate, noi în economia românesti, split TVA şi transferul contribuţiilor către angajat“, explică Anca Dragu, fost ministru al Finanţelor.
Potrivit acesteia, bugetul „mai arată neputinţa de a corela promisiunile cu realitatea, de a respecta propriile angajamente şi de a colecta mai multe venituri. Veniturile fiscale scad ca procent din PIB de la aproape 18% în 2016 la numai 16% din PIB în 2018, în ciuda creşterii economice. Iar majorările de pensii şi salarii sunt peste cât poate suporta bugetul şi vor fi achitate efectiv de către copiii noştri. Bugetul pe 2018 continuă minciuna din 2017 când au fost introduse în buget subvenţiile europene pentru agricultură. De aceea pare, că veniturile publice şi fondurile europene sunt în creştere, dar este un artificiu contabil“, explică fostul ministru al Finanţelor.
Consiliul UE pentru Afaceri Economice şi Financiare a cerut ferm României să adopte până pe 15 aprilie 2018 măsuri de ajustare a deficitului pe termen mediu.
„Pe 5 decembrie 2017, Consiliul UE a adoptat o decizie prin care constată că România nu a adoptat măsuri concrete pentru corectarea devierii bugetare semnificative. A fost emisă o nouă recomandare, revizuindu-se recomandarea adresată deja României în cadrul «procedurii privind devierea semnificativă».
România este responsabilă de o deviere semnificativă de la soluţia de ajustare stabilită pentru atingerea obiectivelor bugetare de termen mediu“, anunţă Consiliul Uniunii Europene într-un comunicat postat pe site-ul instituţiei. Riscul este de a se genera un deficit estimat la 3,3% din PIB pentru 2017 – peste valoarea de referinţă a UE pentru deficit guvernamental, situaţia necesitând iniţierea procedurii deficitului excesiv în conformitate cu Pactul UE pentru Stabilitate şi Creştere economică. În plus, creşterea cheltuielilor publice primare nete ale României a fost la nivelul de 4,9% din PIB în 2017, cu mult peste linia de 3,3% fixată de Consiliul UE.
„Consiliul UE cere măsuri care să asigure o creştere a cheltuielilor publice primare de cel mult 3,3% în 2018, reprezentând o ajustare structurală anuală de cel puţin 0,8% din PIB. (…) Consiliul UE a stabilit ca termen-limită data de 15 aprilie 2018 pentru România, care va trebui să raporteze ce măsuri a luat ca reacţie la recomandarea revizuită“, precizează instituţia. În iulie 2016, Consiliul UE a recomandat României să limiteze devierea de la obiectivele bugetare pe termen mediu în 2016 şi să efectueze o adustare fiscală anuală de 0,5% din PIB în 2017.
După o evaluare completă, în mai 2017, Comisia Europeană a constatat o deviere semnificativă a României de la obiectivele bugetare de termen mediu şi a emis un avertisment Bucureştiului. Potrivit Articolului 10 (2) al Reglementării CE 1466/97, la o lună de la emiterea avertismentului, Consiliul UE trebuie să formuleze recomandări statului membru vizat pentru a adopta măsurile politice necesare. În următoarele cinci luni, statul respectiv trebuie să abordeze problema devierii de la obiectivele bugetare. România a avut termenul-limită 15 octombrie 2017 pentru a adopta măsurile adecvate.
Sursa: capital.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament
Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament Florin Roman va ocupa în perioada următoare funcția de președinte a Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă. Citește și: Cum şi-au împărţit […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum o zi
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum o zi
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 3 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Curier Județeanacum 3 zile
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun