Antreprenorii și PFA-urile cu minim 3 ani de activitate ar putea primi vechime în muncă. Proiect la Senat
Activitatea desfășurată de persoane sub formă de microîntreprindere, PFA, întreprindere individuală, asociaţie familială sau antreprenoriat în mediul privat, inclusiv profesiile liberale, ar putea să primească vechime în muncă.
Proiectul legislativ depus în dezbatere publică la Senat prevede și calculele, conform Legii pensiilor nr. 263/2010, privind aceste noi categorii. După art. 49 se introduce un nou articol, art. 491, cu următorul cuprins:
“(1) Persoanele care au desfășurat activitate economică de liber întreprinzător (persoană fizică autorizată, microîntreprindere, întreprindere individuală, asociaţie familială) sau activitate de antreprenoriat în mediul privat (inclusiv profesii liberale) minim 3 ani, le este acordată vechime în muncă de cel puțin un an.
(2) Stagiile de cotizare se vor raporta la anii de activitate în antreprenoriatul privat, având ca exemplu următorul tabel:
Perioadă contribuţie la sistemul de pensii şi asigurări sociale (ani)/ Vechime în muncă conform stagiilor de cotizare pentru întreprinzătorii privaţi (ani)
3 ani contribuție – 1 an vechime în muncă
6 ani contribuție – 2 ani vechime în muncă
9 ani contribuție – 3 ani vechime în muncă
12 ani contribuție – 4 ani vechime în muncă
15 ani contribuție – 5 ani vechime
18 ani contribuție – 6 ani vechime
21 ani contribuție – 7 ani vechime
Iniţiatorii proiectului susţin, în expunerea de motive, că “[…] persoanele care au desfăşurat activitate economică de liber întreprinzător (persoană fizică autorizată, microîntreprindere, întreprindere individuală, asociaţie familială) sau activitate de antreprenoriat în mediul privat (inclusiv profesii liberale) nu le este recunoscută nicio contribuţie fizică, financiară sau intelectuală”.
În plus, se subliniază şi aspectul potrivit căruia la nivelul Parlamentului European ar exista deja propuneri în acest sens, astfel încat antreprenorilor să li se recunoască activitate depusă, ţinând cont de faptul că aceştia cotizează la sistemul de asigurări sociale de două ori – în calitate de angajatori şi prin contribuţia aferentă angajatului.
Indiferent de votul asupra acestui proiect legislativ în Senat, unde a fost inițiat, decizia definitivă asupra adoptării lui aparține Camerei Deputaților, unde va fi dezbătut ulterior.
sursa: legestart.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Știri recente din categoria Actualitate
Dovleacul, mai mult decât o decorațiune de toamnă: De ce merită să ajungă în farfuria ta
Dovleacul, mai mult decât o decorațiune de toamnă: De ce merită să ajungă în farfuria ta Mai bine cunoscut din piețele de octombrie și din felinarele de Halloween, dovleacul ascunde un profil nutrițional pe care puține legume îl pot egala la calorii atât de puține. Ce aduce în organism, cum îl gătești și cine trebuie […]
La câte zile libere plătite ai dreptul pentru nuntă, botez sau ca să te muți: Sunt zile pentru evenimente speciale scăzute din concediul de odihnă?
La câte zile libere plătite ai dreptul pentru nuntă, botez sau ca să te muți: Sunt zile pentru evenimente speciale scăzute din concediul de odihnă? Evenimentele speciale din familie sau chiar o mutare pot însemna zile în care angajatul are nevoie să lipsească de la locul de muncă. Codul muncii prevede că, în cazul unor […]
La câte absențe se scade nota la purtare în anul școlar 2026-2027: În ce situații pot fi motivate absențele elevilor și câte ore pot fi motivate la cererea părintelui
La câte absențe se scade nota la purtare în anul școlar 2026-2027: În ce situații pot fi motivate absențele elevilor și câte ore pot fi motivate la cererea părintelui Absențele nemotivate acumulate de elevii din România în anul școlar 2026-2027 pot duce la diminuarea notei sau a calificativului la purtare. Statutul elevului stabilește pragul de […]
