Rămâi conectat
MA-RA-MU

Actualitate

Viața la bloc: Cine stabilește penalitățile la întreținere și cuantumul lor

Ziarul Unirea

Publicat

în

De multe ori se întâmplă fiecăruia să uite să plătească întreținerea la bloc și, de fiecare dată, încercăm să achităm cât mai repede suma trecută pe listele afișate la avizier. Unii o fac din conștiinciozitate, alții pentru că știu că orice zi de întârziere este penalizată. Dar cine stabilește aceste penalități și cuantumul lor?

Răspunsul este simplu: Asociația de proprietari. Potrivit legislației în vigoare, în cazul în care cheltuielile de întreținere nu sunt achitate în termen de 30 de zile de la scadență, asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante, ce nu pot depăși, însă, 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca totalul penalităților să poată depăși suma la care s-au aplicat.

Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor stabilește, printre altele, că termenul de plată a sumelor datorate asociației de proprietari este de 30 de zile de la data afișării la avizier.

Trebuie făcută însă o precizare: având în vedere că penalitățile se aplică după alte 30 de zile de la depășirea respectivului termen, asta înseamnă că, practic, acestea încep să fie calculate după 60 de zile de la data afișării sumelor de plată.

Asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante de cel mult 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. Dar formularea din textul legii (”penalitățile nu vor fi mai mari de 0,2%”) lasă, de fapt, la latitudinea reprezentanților asociației stabilirea exactă procentului aplicat.

Sumele rezultate din aplicarea penalităților de întârziere intră în fondul de penalități al asociației de proprietari. Ele vor fi folosite, în special, pentru plata penalităților impuse asociației de proprietari de către terți, dar și pentru cheltuieli cu reparațiile asupra proprietății comune, reabilitare termică sau consolidare. Legea interzice utilizarea lor în alte scopuri.

Tot privitor la restanțe, administratorul este obligat să notifice în scris proprietarul și să înștiințeze președintele și comitetul executiv al asociației de proprietari despre acestea, scrie Avocatnet. După 90 zile de la afișarea listei cu cheltuielile, președintele asociației de proprietari este cel care are dreptul de a acționa în instanță proprietarul pentru neplată.

Dacă, în urma unei acțiuni în instanță, rezultă o sentință favorabilă asociației, ea poate fi pusă în executare pentru acoperirea datoriilor prin modalitățile prevăzute de Codul de procedură civilă. Este, de asemenea, în sarcina asociației de proprietari să ia măsuri pentru recuperarea sumelor neplătite în termenul de trei ani prevăzut de lege, în caz contrar riscând prescrierea datoriilor.

Sursa: dcbusiness.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

În genunchi mă întorc la tine: Ciprian Ciucu încearcă să îl aducă pe Marcel Ciolacu înapoi la masa negocierilor

Cezar Lancrajan

Publicat

în

În genunchi mă întorc la tine: Ciprian Ciucu încearcă să îl aducă pe Marcel Ciolacu înapoi la masa negocierilor „Eu nu am spus niciodată că îmi e silă să stau la masă cu PSD, iar cu referire la expresia „a te murdări de PSD”, eu doar am citat din discursul colegilor de la USR”, afirmă […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea