Viața la bloc: Cine stabilește penalitățile la întreținere și cuantumul lor
De multe ori se întâmplă fiecăruia să uite să plătească întreținerea la bloc și, de fiecare dată, încercăm să achităm cât mai repede suma trecută pe listele afișate la avizier. Unii o fac din conștiinciozitate, alții pentru că știu că orice zi de întârziere este penalizată. Dar cine stabilește aceste penalități și cuantumul lor?
Răspunsul este simplu: Asociația de proprietari. Potrivit legislației în vigoare, în cazul în care cheltuielile de întreținere nu sunt achitate în termen de 30 de zile de la scadență, asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante, ce nu pot depăși, însă, 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca totalul penalităților să poată depăși suma la care s-au aplicat.
Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor stabilește, printre altele, că termenul de plată a sumelor datorate asociației de proprietari este de 30 de zile de la data afișării la avizier.
Trebuie făcută însă o precizare: având în vedere că penalitățile se aplică după alte 30 de zile de la depășirea respectivului termen, asta înseamnă că, practic, acestea încep să fie calculate după 60 de zile de la data afișării sumelor de plată.
Asociația de proprietari poate stabili penalități pentru sumele restante de cel mult 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. Dar formularea din textul legii (”penalitățile nu vor fi mai mari de 0,2%”) lasă, de fapt, la latitudinea reprezentanților asociației stabilirea exactă procentului aplicat.
Sumele rezultate din aplicarea penalităților de întârziere intră în fondul de penalități al asociației de proprietari. Ele vor fi folosite, în special, pentru plata penalităților impuse asociației de proprietari de către terți, dar și pentru cheltuieli cu reparațiile asupra proprietății comune, reabilitare termică sau consolidare. Legea interzice utilizarea lor în alte scopuri.
Tot privitor la restanțe, administratorul este obligat să notifice în scris proprietarul și să înștiințeze președintele și comitetul executiv al asociației de proprietari despre acestea, scrie Avocatnet. După 90 zile de la afișarea listei cu cheltuielile, președintele asociației de proprietari este cel care are dreptul de a acționa în instanță proprietarul pentru neplată.
Dacă, în urma unei acțiuni în instanță, rezultă o sentință favorabilă asociației, ea poate fi pusă în executare pentru acoperirea datoriilor prin modalitățile prevăzute de Codul de procedură civilă. Este, de asemenea, în sarcina asociației de proprietari să ia măsuri pentru recuperarea sumelor neplătite în termenul de trei ani prevăzut de lege, în caz contrar riscând prescrierea datoriilor.
Sursa: dcbusiness.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Vremea în România: Cea mai friguroasă noapte din ultimii 46 de ani la Bâlea Lac Meteorologii au înregistrat o temperatură minimă de minus 6,3 grade Celsius în cursul nopții la Bâlea Lac, aceasta fiind cea mai friguroasă noapte de 12 mai din ultimii 46 de ani, după ce termometrele au arătat minus 5,5 grade în […]
Economiștii CFA avertizează un scenariu sumbru pentru România în cazul îndepărtării de UE: Nivelul de trai va scădea semnificativ
Economiștii CFA avertizează un scenariu sumbru pentru România în cazul îndepărtării de UE: Nivelul de trai va scădea semnificativ În cazul în care România s-ar îndepărta de Uniunea Europeană, economia românescă va avea extrem de mult de suferit, iar fără accesul la fondurile europene, nu vom mai putea avea nici pe departe nivelul actual de […]
REGES-ONLINE: Noua procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților din România
REGES-ONLINE: Noua procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților din România A fost emis și publicat în Monitorul Oficial un ordin al ministrului Muncii pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților – REGES-ONLINE […]