Rămâi conectat

Ştirea zilei

Traseul autostrăzii Sebeș-Turda în ”ceață”, din cauza lipsei de comunicare

Sfarlea Ioana Raluca

Publicat

în

locuitori OardaLocuitorii cartierului Oarda care se consideră afectați de construcția autostrăzii Sebeș-Turda au plecat nedumeriți din ședința Consiliului Local Alba Iulia, dar și puțin certați între ei.

Aceștia au aflat de la autoritățile locale și județene că nimic nu este încă ”bătut în cuie” în ceea ce privește traseul, singurul lucru cert fiind că autostrada se va construi chiar dacă există ”pagube colaterale”. Totuși, aceștia au primit asigurări atât de la primarul Mircea Hava cât și de la vicepreședintele Consiliului Județean, Florin Roman, că încă se caută soluții pentru a fi cât mai puține persoane afectate.

Pe de altă parte, în ședință au fost prezenți și cetățeni speriați că traseul se va muta pe vechiul amplasament al ”Drumului Expres”, rămas fără finanțare care, la rândul său ar afecta alte câteva familii. Pe sistemul ”mai bine să moară capra vecinului”, aceștia au cerut imperativ ca traseul să nu se mai schimbe deloc.

*Vicepreședintele CJ Alba, Florin Roman, a explicat ”cu creionul pe hârtie” că o singură casă va fi demolată restul fiind cel mult poluate fonic

Florin RomanPrezent la ședința Consiliului Local Alba Iulia, vicepreședintele CJ Alba, Florin Roman, le-a dat explicații amănunțite, pe o hartă ”proaspătă”, consilierilor și locuitorilor din Oarda care, ”înarmați” cu o listă de peste 600 de semnături au venit să anunțe că se vor opune prin orice mijloace la trecerea autostrăzii prin mijlocul cartierului.

Vechiul Drum Expres, care este trecut în Planul Urbanistic General al Municipiului Alba Iulia, pentru care primăria a dat aviz favorabil, prevedea demolarea a 8 case. S-a dorit să nu fie demolate 8 case și să fie demolate cât mai puține proprietăți. De aceea a apărut acest traseu alternativ, pentru care primăria nu a dat aviz, invocându-se faptul că există un Plan Urbanistic General aflat în discuție și care nu este aprobat. Acesta este un traseu nedefnitivat, care nu are certificat de urbanism și nu are studiu de fezabilitate. În aceste zone este prevăzut un viaduct de circa 700 de metri care traversează cele două străzi. Pe acest traseu este propusă la demolare o singură casă, unde va fi amplasat pilonul autostrăzii și mai avem celelalte case, ale cetățenilor care se află aici (n.r. la ședința CL), care vor fi afectate de poluarea fonică. Sunt două soluții propuse de proiectant, conform documentelor oficiale: fie un cap de pod sa fie dus câțiva metri mai departe de casele afectate de poluarea fonică, fie să se facă o ușoară curbură, cu restricție de viteză, pentru ca aceste case să nu intre în procesul de demolare. De aceea afirm public că va exista o singură casă propusă pentru demolare. Această autostradă se va face, indiferent de cum gândesc unii sau alții, această autostradă este necesară. De aceea există dezbatere, consultare, să găsim împreună soluția optimă”, a spus Florin Roman.

Acesta a precizat că neînțelegerea situației a plecat de la faptul că Serviciul Urbanism din primărie le-a dat oamenilor niște schițe vechi, din care reieșea faptul că le vor fi demolate casele. De asemenea, a spus că nu exclude nici o încercare de dezinformare a locuitorilor, având în vedere că un anumit consilier local, căruia nu a vrut să-i dea numele, l-a anunțat că nu îi convine că autostrada va trece peste proprietatea sa.

*Primarul Mircea Hava consideră că problema a plecat de la faptul că oamenii nu au fost consultați, aflând despre noul traseudin presă

Mircea HavaÎn opinia primarului municipiului Alba Iulia, Mircea Hava, nu trebuia ocolită consultarea publică, așa cu s-a făcut în cazul ”Drumului Expres”, în 2008. Acesta a declara că nu știe de ce nu s-a folosit același traseu pentru care deja existau toate aprobările iar familiile afectate știau ce despăgubiri vor primi și că a dat aviz negativ pentru noul traseu pentru că ”sunt probleme de lămurit cu proiectantul”.

Primarul a subliniat faptul că orice construcție de autostradă duce la exproprieri și le-a promis oamenilor prezenți la ședință că înainte de a aproba ceva va discuta cu ei în momentul în care va exista un plan concret deoarece deocamdată încă se mai desfășoară măsurători pentru a se găsi soluția optimă.

La finalul ședinței, Mircea Hava a declarat: ”Toată problema legată de autostradă, pe care ne-o dorim pentru că ne dăm seamna cu toții ce înseamnă o autostradă care trece pe lângă municipiul Alba Iulia, este legată de faptul că nu s-a discutat nimic și oamenii au aflat din presă. Vina o poartă cei care au făcut lucrul acesta. Așa am aflat și noi, de aceea am dat aviz negativ. Vom face o dezbatere cu locuitorii din Oarda pentru a găsi soluția optimă din toate punctele de vedere. Obligatoriu trebuie să ținem cont de părerea oamenilor pentru că eu cred că aceastăautostradă se face pentru oamenii ce locuiesc aici și le va aduce dezvoltare, bunăstare, locuri de muncă. Motivul pentru care oamenii sunt supărați este că a existat această dezinformare. Toată lumea a vrut să fie tăticul, nașul soțul acestei autostrăzi, parcă o face cineva din buzunarul lui, iar lucrurile au ajuns aici. Oamenii sunt frustrați pentru că observă că nu-i mai bagă nimeni în seamă. Atunci (n.r. în 2008 când s-a avizat Drumul Expres”), s-au făcut consultări cu luni bune înainte să dăm aprobări. Oamenii au fost și pro și contra dar până la urmă s-a căzut de acord. Până la urmă lucrurile se împacă dacă avem răbdarea și puterea de a discuta cu oamenii”, a spus primarul care nu a putut preciza câte case vor fi afectate deoarece traseul nu este definitiv.

*Ordenii nu vor autostradă prin cartierul lor

locuitori Oarda1Reprezentanții locuitorilor din Oarda, prezenți la ședința CL au precizat că nu au fost îndemnați de nimeni să protesteze, că au încercat să se informeze despre traseul autostrăzii dar au fost ”pasați” între instituții. Aceștia au strâns o listă cu peste 600 de semnături prin care cer ca autostrada să ocolească tot cartierul, ”printre păduri”, astfel încât toată lumea să stea liniștită. Au fost și voci care au cerut ca sub nicio formă să nu se revină la traseul ”Drumului Expres”, lucru care a generat un scurt schimb de replici între vecini (adică cei care au scăpat de demolare și cei cărora noul traseu le amenință proprietățile).

În final, unii dintre ei păreau că au înțeles ”mesajul” pe care cei doi șefi de instituții au dorit să-l transmită și, simțind că nu vor scăpa de expropriere, au început să se intereseze de despăgubiri.

În concluzie, lucrurile nu au fost nicidecum tranșate în cursul ședinței CL Alba Iulia de astăzi, dar oamenii s-au ales măcar cu promisiunea că se vor efectua dezbateri și, în măsura în care va fi posibil, se va ține cont și de dorințele lor.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Tânăr de 20 de ani, din Ciugud, condamnat la închisoare cu suspendare, după ce a provocat un accident mortal: Victima, chiar tatăl său

Ziarul Unirea

Publicat

în

Tânăr de 20 de ani, din Ciugud, condamnat la închisoare cu suspendare, după ce a provocat un accident mortal: Victima, chiar tatăl său Un tânăr în vârstă de 20 de ani din comuna Ciugud, care a provocat un accident rutier în urmă cu 2 ani, în urma căruia a decedat tatăl său, și-a aflat prima […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea