TARIFELE maxime la RCA, adoptate de Guvern. Cât vor avea de plătit șoferii și care este amenda pentru companiile de asigurări care nu respectă noile prețuri timp de 6 luni
Tarifele de primă maxime ce urmează să fie aplicate de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, au fost adoptate miercuri de Guvern, printr-o Hotărâre, la propunerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Potrivit hotărârii, companiile de asigurări care vor depăși nivelul maxim al tarifelor de prima RCA stabilite pentru o perioadă de șase luni vor fi sancționate cu amenzi de la 1000 de lei până la 50.000 de lei.
În cazul persoanelor fizice, o primă maximă RCA de 3.087 lei ar urma să fie plătită de un șofer care are mai puțin de 25 de ani și conduce o mașină de peste 2.500 cmc, iar cea mai redusă primă RCA, de 541 lei, va fi achitată de un șofer de peste 60 de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 – 1.400 cmc.
În cazul autovehiculelor destinate transportului de marfă, o persoană fizică va plăti între 749 lei, pentru o masă maximă mai mică de 2,3 tone, și 2.979 lei – pentru un autovehicul de peste 16 tone. Persoanele juridice vor plăti pentru autovehiculele destinate transportului de marfă – între 943 de lei și 7.534 lei pentru masinile de peste 16 tone.
De asemenea, un posesor de motocicletă, motoscuter, motoretă sau ATV va plăti 294 lei pentru un vehicul de până în 50 cmc și 581 lei pentru mai mult de 50 cmc.
Toate tarifele de primă maxime pot fi consultate AICI și se vor aplica de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA o perioadă de 6 luni de la intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului și, totodată, se vor aplica contractelor RCA ce se vor încheia după data intrării în vigoare a acestui act normativ.
Societățile de asigurare care practică RCA vor aplica în această perioadă de 6 luni tarifele de primă notificate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei hotărâri, fără însă a depăși tarifele de primă maxime prevăzute în actul normativ adoptat astăzi.
Metodologia de calcul și tarifele maximale au fost stabilite de ASF prin consultare cu asociațiile transportatorilor și cu societățile de asigurări (detalii aici), iar proiectul de act normativ a fost avizat de Consiliul Concurenței.
Hotărârea adoptată astăzi de Guvern instituie un mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, prin stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a tarifelor de primă maxime pe categorii de vehicule, tarife ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare RCA.
Tarife de primă maxime se stabilesc pentru următoarele categorii de vehicule:
- autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maxim nouă locuri;
- autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de nouă locuri, cum ar fi microbuze, autobuze, autocare, inclusiv autospecializate etc.;
- autoturisme cu motoare electrice;
- motociclete, mopede, motocicluri și ATV-uri cu sau fără ataș;
- tractoare rutiere;
- autovehicule destinate transportului de mărfuri;
- remorci și semiremorci;
- alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje.
Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.
Depăşirea nivelului maxim al tarifelor de primă de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenţie și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. Pe lângă sancțiunile contravenționale, în funcție de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica și sancțiuni contravenționale complementare. Contravențiile se constată de către persoanele cu atribuții privind supravegherea și controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sancțiunilor contravenționale se realizează de către Consiliul ASF.
Hotărârea intră în vigoare la 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Când începe școala în toamna 2025: Structura anului școlar 2025-2026. Când vor fi vacanțele și ”Școala altfel”
Când începe școala în septembrie 2025: Structura anului școlar 2025-2026. Când vor fi vacanțele și ”Școala altfel” Elevii din România se vor întoarce în bănci pe 8 septembrie 2025, conform calendarului publicat de Ministerul Educației. Noul an școlar va fi împărțit în 5 module, alternate cu vacanțe mai scurte, așa cum s-a întâmplat și în […]
HAOS pe piața auto de la suspendarea programului „Rabla”. „Statul își sabotează propria economie”
HAOS pe piața auto în urma suspendării programului „Rabla”. „Statul își sabotează propria economie” Haosul creeat de autorităţi, în urma suspendării programului „Rabla”, afectează nu doar companiile din sectorul auto şi consumatorii, ci şi statul român, care riscă pierderi economice însemnate şi ratarea obiectivelor de sustenabilitate, avertizează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un […]
Sindicaliștii din Educație amenință că școala nu va începe pe 8 septembrie: „Vom boicota începerea noului an școlar”
Sindicaliștii din Educație amenință că școala nu va începe pe data de 8 septembrie: „Vom boicota începerea noului an școlar” În urma întâlnirii cu premierul Ilie Bolojan, sindicaliştii din Educaţie au anunţat, luni, 11 august 2025, că iau în considerare boicotarea începutului de an şcolar 2025-2026. Școala nu va începe pe 8 septembrie din cauza […]