Rămâi conectat

Ştirea zilei

Scandalul antenelor GSM, un nou episod în Consiliul Local Alba Iulia: Se pregătește respingerea unor plângeri prealabile

Ziarul Unirea

Publicat

în

Scandalul antenelor GSM, un nou episod în Consiliul Local Alba Iulia: Se pregătește respingerea unor plângeri prealabile

Pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local Alba Iulia de miercuri, 16 iulie 2025, se află și două proiecte de hotărâri cu privire la respingerea unuor plângeri prealabile având ca obiect revocarea unor hotărâri ale legislativului local prin care s-a aprobat construirea a 2 stații de bază pentru servicii de comunicații electronice (amplasarea de antene GSM).

„Prin HCL nr. 180/29.05.2025 a fost aprobată documentația tehnică CONSTRUIRE STAȚIE DE BAZĂ PENTRU SERVICII DE COMUNICAȚII ELECTRONICE Municipiul Alba Iulia, extravilan, CF nr. 84069.

Obiectul documentației tehnice este un proiect de construire a unei stații de bază pentru comunicații electronice proprietara acestei stații fiind Societatea Digi România SA (fostă RCS&RDS SA).

Acestă documentație a mai fost supusă dezbaterii și aprobării Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia la ședința de consiliu din data de 27.04.2023 dată la care nu s-a întrunit numărul necesar de voturi pentru aprobare fiind înregistrat un vot pentru, 5 voturi împotrivă și 12 abțineri.

Împotriva acestei soluții, beneficiarul Digi România SA a formulat o acțiune în contencios administrativ, înregistrată la dosar nr. 5156/107/2023, aflat pe rolul Tribunalului Alba – ulterior strămutat la Curtea de Apel Brașov, litigiu care a fost soluționat definitiv prin Decizia nr. 149/2025 din 27 martie 2025.

Potrivit dispozițiilor din această hotărâre autoritatea deliberativă este obligată să repună în dezbatere documentația tehnică și ca urmare a dezbaterilor să emită un act în cadrul căreia să motiveze soluția pe care a adoptat-o atât în ceea ce privește motivele de respingere a documentației cât și motivele pentru care s-a apelat la abținerea de la vot.

Citește și: Saga antenei telefonice de la Micești: Dispută juridică între Consiliul Local Alba Iulia și compania Digi Romania. Firma privată a obținut strămutarea recursului la Curtea de Apel Brașov după ce a pierdut procesul la Tribunalul Alba

Pentru pronunțarea acestei soluții instanța a reținut în esență că în domeniul urbanismului consiliul local trebuie să de o soluție clară de admitere sau o soluție clară de respingere a cererii de aprobare sau respingere a cererii beneficiarului și să emită în acest sens o hotărâre de consiliu întrucât în caz contrar s-ar bloca demersul legal al solicitantului de aprobare a documentației.

În baza Deciziei nr. 149/2025 pronunțată de către Curtea de Apel Brașov, documentația Societății Digi România SA a fost repusă în dezbaterea Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia fiind adoptată HCL 180/29.05.2025 prin care a fost aprobată investiția propusă prin documentația tehnică CONSTRUIRE STAȚIE DE BAZĂ PENTRU SERVICII DE COMUNICAȚII ELECTRONICE Municipiul Alba Iulia, extravilan, CF nr. 84069.

Împotriva acestei ultime hotărâri a formulat plângere prealabilă:

Ranga George-Valentin, Sandu Ioana, Teodorescu Dan, Teodorescu Alina, Stanciu Ion, Stanciu Ana, toți reprezentați și cu domiciliu procesual în vederea comunicării actelor de procedură de către Cabinet Individual de Avocatură Culcea Alexandra-Delia, cu sediul în Alba Iulia, str. Frederic Mistral, nr. 7, Birou 10/2, jud. Alba, persoană desemnată în vederea primirii corespondenței av. Culcea Alexandra-Delia.

În motivarea plângerii se reiterează și se reproduc amănunțit temeiurile de drept avute în vedere de autoritatea locală ca suport în vederea emiterii hotărârii 180/2025, se învederează faptul că proiectul a primit aviz negativ de la Comisia de organizare și dezvoltare urbanistică, realizarea lucrărilor publice, ecologice, protecția mediului înconjurător, conservarea monumentelor istorice și arhitectură și se arată că prin hotărârea Consiliului Local acesta s-a substituit în drepturile și obligațiile ce revin de drept, structurii de urbanism aflată în subordinea arhitectului șef.

În continuare se susține faptul că au fost ignorate dispozițiile Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor care impune obținerea unui aviz de la ISU, că nu s-a respectat cadrul urbanistic fapt pentru care s-a afectat vecinătatea imediată prin amplasarea antenei la un metru de intravilan, că a fost încălcat dreptul la domiciliu reglementat de art. 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și în final se susține că nu s-a avut în vedere principiul precauției în condițiile în care nu se cunosc pe termen lung care sunt efectele câmpurilor electromagnetice asupra sănătății populației precum și faptul că lipsește acordul vecinilor exprimat în formă autentică așa cum este prevăzut în normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 în anexa 2, pct. b.4.

În vederea soluționării contestației trebuie pornit de la dispozițiile Legii nr 198/2022, pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice care este un act normativ special care derogă de la dispozițiile Legii nr. 50/1991 și ale Legii nr. 350/2001 astfel că în situația autorizării constucțiilor care intră în domeniul comunicațiilor electronice avizele și acordurile necesare în vederea autorizării acestor construcții sunt prevăzute, în funcție de locul în care este amplasată construcția la anexa 7 a legii antemenționate.

În atare condiții subliniem faptul că documentația tehnică supusă spre aprobare are toate avizele necesare prevăzute la această anexă inclusiv în ceea ce privește protecția populației cu privire al eventualele efecte negative ale acestor radiații electro-magnetice.

Cu privire la acordul vecinilor direcți este de subliniat faptul că în cazul de față nu este necesar potrivit punctului 20 din anexa 7 la Legea nr. 198/2022.

Privitor la celelalte critici ale contestatarilor este de subliniat faptul că acestea sunt neîntemeiate deoarece amplasarea antenei este în extravilan, la o distanță de aproximativ 100 de metri de cea mai apropiată locuință în intravilan, celelalte proprietăți având destinația de teren agricol cultivat cu viță-de vie, respectiv fâneață și pășune.

Cu privire la temeinicia aprobării acestei investiții prin hotărâre a autorității publice deliberative de la nivel local, arătăm că datorită importanței acestei investiții, interesului și opoziției cetățenilor din zona adiacentă, s-a hotărât aprobarea prin hotărâre de consiliu pentru ca cetățeni să fie informați pe larg și să poată să-și exprime poziția față de această investiție.

Față de cele de mai sus reiese clar că actul administrativ a fost aprobat cu respectarea dispozițiilor lega și nu se impune revocarea acestuia”, se arată în referatul de aprobare a unuia dintre cele două proiecte de hotărâri.

„Prin HCL nr. 181/29.05.2025 a fost aprobată documentația tehnică CONSTRUIRE STAȚIE DE BAZĂ PENTRU SERVICII DE COMUNICAȚII ELECTRONICE Municipiul Alba Iulia, extravilan, CF nr. 75078.

Obiectul documentației tehnice este un proiect de construire a unei stații de bază pentru comunicații electronice proprietara acestei stații fiind Societatea Digi România SA (fostă RCS&RDS SA).

Acestă documentație a mai fost supusă dezbaterii și aprobării Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia la ședința de consiliu din data de 27.04.2023 dată la care nu s-a întrunit numărul necesar de voturi pentru aprobare fiind înregistrat un vot pentru, 5 voturi împotrivă și 12 abțineri.

Împotriva acestei soluții, beneficiarul Digi România SA a formulat o acțiune în contencios administrativ, înregistrată la dosar nr. 5156/107/2023, aflat pe rolul Tribunalului Alba – ulterior strămutat la Curtea de Apel Brașov, litigiu care a fost soluționat definitiv prin Decizia nr. 149/2025 din 27 martie 2025.

Potrivit dispozițiilor din această hotărâre autoritatea deliberativă este obligată să repună în dezbatere documentația tehnică și ca urmare a dezbaterilor să emită un act în cadrul căreia să motiveze soluția pe care a adoptat-o atât în ceea ce privește motivele de respingere a documentației cât și motivele pentru care s-a apelat la abținerea de la vot.

Pentru pronunțarea acestei soluții instanța a reținut în esență că în domeniul urbanismului consiliul local trebuie să de o soluție clară de admitere sau o soluție clară de respingere a cererii de aprobare sau respingere a cererii beneficiarului și să emită în acest sens o hotărâre de consiliu întrucât în caz contrar s-ar bloca demersul legal al solicitantului de aprobare a documentației.

În baza Deciziei nr. 149/2025 pronunțată de către Curtea de Apel Brașov, documentația Societății Digi România SA a fost repusă în dezbaterea Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia fiind adoptată HCL 181/29.05.2025 prin care a fost aprobată investiția propusă prin documentația tehnică CONSTRUIRE STAȚIE DE BAZĂ PENTRU SERVICII DE COMUNICAȚII ELECTRONICE Municipiul Alba Iulia, extravilan, CF nr. 75078.

Împotriva acestei ultime hotărâri a formulat plângere prealabilă Domnul Roșiu Daniel–Pamfil și Domnul Răduț Pascu.

În motivarea plângerii se susține că se impune revocarea hotărârii pe motive de legalitate, sănătate publică, motive economice și de oportunitate.

Petenții apreciază că actul prin care a fost aprobată documentația este inoportun ilegal și produce importante prejudicii din perspectiva sănătății publice, prin expunerea locuitorilor din zonă la surse de mare putere de radiații electromagnetice neionizante și că sunt produse prejudicii economice prin scăderea valorii proprietăților imobiliare și de reducere a perspectivei de dezvoltare a zonei.

Se mai critică faptul că proiectul nu a fost supus dezbaterii publice și cu toate acestea a fost criticat și a întâmpinat opoziția a peste 80 de persoane.

Se mai susține că pentru amplasarea acestui obiectiv era necesar aprobarea unui plan urbanistic zonal distinct întrucât obiectivul se află în apropierea intravilanului localității.

Petenții sunt nemulțumiți de faptul că nu a fost efectuată o dezbatere publică cu privire la acest proiect în lipsa unui PUZ.

În drept se motivează cererea pe dispozițiile art. 7 din Ordinul Ministrului Sănătății și Familiei nr. 117/2002 privind aprobarea Procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, construcţie, amenajare şi reglementare sanitară a funcţionării obiectivelor şi a activităţilor desfăşurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării în registrul comerţului, şi a Procedurilor de reglementare sanitară a punerii pe piaţă a substanţelor şi produselor noi sau importate pentru prima dată şi destinate utilizării ori consumului uman.

La final, contestatarii insistă pe aspectul consultării populației și își manifestă nemulțumirea cu privire la faptul că această obligație nu a fost impusă prin certificatul de urbanism.

În vederea soluționării contestației trebuie pornit de la dispozițiile Legii nr 198/2022, pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice care este un act normativ special care derogă de la dispozițiile Legii nr. 50/1991 și ale Legii nr. 350/2001 astfel că în situația autorizării constucțiilor care intră în domeniul comunicațiilor electronice nu mai este necesară întocmirea unei documentații de tip PUZ și introducerea în intravilanul localităților a terenurilor pe care urmează să fie autorizate lucrări de construcții de această natură.

De asemenea este de subliniat faptul că obținerea autorizației de construire în condițiile Legii nr. 198/2022 este mult simplificată deoarece se urmărește accelerarea procesului de informatizare și digitalizare.

Cu privire la susținerile contestatarilor privind deprecierea proprietăților învecinate construcției este de subliniat că aceste susțineri nu se justifică, deoarece terenurile pe care îl dețin sunt situate pe strada Tarnița, nr. 21, Micești și nr. 17, la o distanță de 166 de metri de construcție iar pentru terenul de la nr. 17 distanța este mai mare, fapt ce le protejează de orice inconveniente legate de eventualele radiații electromagnetice.

Pe de altă parte este de subliniat faptul că documentația tehnică supusă spre aprobare are toate avizele necesare în ceea ce privește protecția populației cu privire al eventualele efecte negative ale acestor radiații electro-magnetice.

În ceea ce privește o eventuală depreciere a proprietăților ca urmare a instalării acestei antene în extravilan, nu avem cunoștință despre o asemenea posibilitate cu atât mai mult cu cât antene similare sunt instalate, de mult timp, în intravilanul localității, fiind amplasate în aproprierea blocurilor cu apartamente de locuit și nu avem cunoștință de o eventuală depreciere valorică a locuințelor din imediata vecinătate.

Cu privire la studiul de impact la care se face trimitere în aplicarea art. 7 din anexa 1 la OMS nr. 117/2002 facem precizarea că acest act este actualmente abrogat prin Ordinul nr. OMS nr. 273/2004.

Legat de susținerile contestatarilor în legătură cu posibilitatea afectării sănătății populației apreciem că și acestea sunt neîntemeiate întrucât nu sunt indicate dispoziții legale cu privire la o eventuală interdicție de amplasare a acestei construcții mai ales că potrivit propriilor susțineri distanța între pilonul pentru antenă și locuința unuia dintre contestatari este de 166 de metri iar pentru cel de al doilea este mai mare.

Privitor la lipsa dezbaterilor publice pe marginea acestei investiții, considerăm că nu erau necesare, dar cu toate acestea autoritatea locală a organizat o asemenea dezbatere la data de 25.04.2023 conform anunțului din data de 21.04.2023, care poate fi verificat pe pagina de internet instituției.

Față de cele de mai sus reiese clar că actul administrativ a fost aprobat cu respectarea dispozițiilor lega și nu se impune revocarea acestuia”, se menționează în celălalt referat de aprobare.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

FOTO | Cine este femeia din Alba decedată în Italia, într-un tragic accident de muncă: Anamaria a fost strivită de un tractor sub privirile îngrozite ale colegilor

Ziarul Unirea

Publicat

în

Cine este femeia din Alba decedată în Italia, într-un tragic accident de muncă: Anamaria a fost strivită de un tractor sub privirile îngrozite ale colegilor Anamaria Gălușcă Kadar, o română în vârstă de 44 de ani, originară din Oiejdea, județul Alba, și-a pierdut viața într-un tragic accident de muncă petrecut în dimineața zilei de 14 […]

Citește mai mult

Ştirea zilei

Bărbat din Mihoești, resuscitat de pompieri după ce s-a electrocutat: A fost preluat de elicopterul SMURD și transportat la Târgu Mureș

Ziarul Unirea

Publicat

în

Bărbat din Mihoești, resuscitat de pompieri după ce s-a electrocutat: A fost preluat de elicopterul SMURD și transportat la Târgu Mureș Un bărbat din Mihoești a fost resuscitat de pompierii din Câmpeni după ce s-a electrocutat. A fost preluat de elicopterul SMURD și transportat la Târgu Mureș. Citește și: TRAGEDIE în Alba: Un vârstnic de […]

Citește mai mult

Ştirea zilei

FOTO | Claudiu Stanciu, noul elev plutonier al Colegiului Militar din Alba Iulia, cel mai înalt grad onorific acordat elevilor militari: ”Reușita se atinge prin muncă, dedicare și perseverență”

Ziarul Unirea

Publicat

în

Claudiu Stanciu, noul elev plutonier al Colegiului Militar din Alba Iulia, cel mai înalt grad onorific acordat elevilor militari: ”Reușita se atinge prin muncă, dedicare și perseverență” Claudiu Stanciu este noul elev plutonier al Colegiului Militar din Alba Iulia, cel mai înalt grad onorific acordat elevilor militari, pe care îl va purta pe umeri timp […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea