Rețeauă feroviară metropolitană în Alba, proiect de anvergură în județ și parteneriat între CNCFR și administrațiile locale ale mai multor localități

O conferință de presă a avut loc sâmbătă la sediul PNL Alba Iulia, la care au participat europarlamentarul Mircea Hava, viceprimarul cu atribuții de primar Paul Voicu, președintele CJ Ion Dumitrel, primarul municipiului Blaj Rotar Gheorghe, primarul municipiului Sebeș Dorin Nistor și primarul orașului Cugir Adrian Teban și Simion Crețu de la ADR.

Tema principală a întâlnirii a fost dezvoltarea unei rețele feroviare metropolitane în județul Alba, un proiect de anvergură la care se așteaptă să adere cele mai importante localități din județ.

ELIT

Sursa de finanțare este Programul Operațional Transport. Prioritatea 6 – îmbunătățirea conectivității si mobilității urbane, durabilă și rezilientă în fața schimbărilor climatice prin creșterea calității serviciilor de transport pe calea ferată.

Buget propus la data de 31 iulie 2020 este de 350 mii euro din Fondul European de Dezvoltare Regională.

Proiectul prevede un parteneriatul între administrațiile locale Alba Iulia, Sebeș, Cugir, Blaj, Teiuș, Aiud, Ocna Mureș, Consiliul Județean Alba și Compania Națională Căile Ferate Române.

Motivația proiectului

-Necesitatea transportului ieftin, sigur și optimizat al forței de muncă între centrele urbane și ariile urbane funcționale ale acestora, cât mai aproape de platformele industriale locale sau de instituțiile publice și activitățile comerciale;

-Sprijinirea nevoilor de dezvoltare ale companiilor private autohtone și internaționale care activează în localitățile partenere. Cei mai mari și puternici angajatori ai județului Alba își desfășoară activitatea în localitățile propuse de parteneriat;

-Sprijinirea mobilității studenților și elevilor spre instituțiile de învățământ;

-Sprijinirea accesului populației din orașele mai mici și comunele învecinate la serviciile instituțiilor publice descentralizate, justiție, dar și a celor comerciale oferite de centrele urbane vizate, în special de municipiul Alba Iulia;

-Nevoia de achiziție de material rulant ecologic;

-Nevoia de înființarea și organizare a unui serviciu de transport public feroviar metropolitan integrabil cu transportul public local și județean-

-Nevoia de modernizare a gărilor și infrastructurii de mobilitate și dotări specifice acestora (peroane, săli de așteptare, mobilier, panouri de informare, dispozitive de semnalizare, comunicații digitale)

-Reducerea emisiilor de CO2

-Nevoia de integrare a acestui tip de transport cu transportul public local și județean de călători

-Facilitarea mobilității turiștilor care vizitează atracțiile turistice naturale și antropice din centrele urbane implicate și proximitatea acestora

Alte considerente care privesc utilitatea acestui proiect:

Conform Băncii Mondiale (2017) în Ziua Urbană Funcțională Alba Iulia există circa 15.000 de navetiști, adică circa 27% din populația ocupată actuală. ZUF Alba Iulia are peste 113.000 de locuitori, iar dacă adăugăm și zona Sebeș-Cugir, putem vorbi de o aglomerare urbană de peste 150.000 de locuitori, adică populația Sibiului, o masă critică atractivă pentru investiții, cu condiția planificării strategice și teritoriale unitare, mai ales în domeniul mobilității și a infrastructurii de afaceri.

Adiționarea ZUFurilor Aiud-Teiuș-Blaj-Ocna Mureș ar genera o masă demografică deservită crescută cu încă cel puțin încă 80.000 de locuitori.

Rata navetismului din ZUF Alba Iulia e una dintre cele mai mari din țară (locul V, după Pitești, Ploiești, Deva și Târgoviște), dar 3/4 dintre navetiști sunt muncitori în comerț, construcții și industrie (alimentară, auto).

ZUF Alba Iulia ocupă locul III la nivel național la cifra de afaceri per locuitor generată de sectorul privat, după București și Pitești și înaintea Clujului și Timișoarei.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419