Reabilitarea faţadelor deteriorate devine obligatorie
Clădirile cu faţade deteriorate vor intra obligatoriu în reabilitare. Este vorba de acele clădiri a căror faţade deteriorate pun în pericol sănătatea, viaţa, integritatea fizică şi siguranţa populaţiei şi care pot afecta calitatea mediului înconjurător, a cadrului urban construit şi a spaţiilor publice urbane.
Prin apariţia Legii 153/2011 deţinătorii de orice fel de clădiri degradate sunt obligaţi ca din proprie iniţiativă să ia măsuri de realizare a lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei clădirilor.
Aceste lucrări pot consta în:
– lucrări de reparare/refacere a zidăriilor/pereţilor exteriori;
– lucrări de reparare/refacere a finisajelor exterioare, precum tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje şi altele asemenea;
– lucrări de reparare/refacere a sistemului de acoperire;
– lucrări de reparare/refacere a tâmplăriei exterioare şi a elementelor exterioare funcţionale, precum balcoane, logii, bovindouri, aticuri, cornişe şi altele asemenea;
– lucrări de reparare/refacere a elementelor de plastică arhitecturală, precum brâuri, ancadramente, bosaje, profiluri şi altele asemenea;
– lucrări de demontare a instalaţiilor şi echipamentelor montate aparent pe faţade/acoperiş, precum şi remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie.
Finanţarea proiectării şi executării lucrărilor de intervenţie prevăzute se asigură, pe cheltuiala proprie, de către deţinătorii clădirilor.
Administraţia publică locală poate asigura prin bugetul local, prin excepţie, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie:
a) preluarea integrală a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie corespunzătoare cotei proprietarilor de locuinţe aflaţi în imposibilitate de a asigura sumele ce le revin, la cererea acestora, ca măsură de protecţie socială, dacă proprietarii fac dovada că realizează venituri medii nete lunare pe membru de familie sub câştigul salarial mediu net lunar pe economie;
b) preluarea integrală a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie în situaţia în care lucrările de intervenţie necesare nu au fost executate sau au fost începute, dar nu au fost finalizate, în termenele notificate, precum şi în situaţia în care deţinătorii notificaţi refuză executarea lucrărilor de intervenţie în condiţiile şi la termenele notificate, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul local, cu condiţia constituirii dreptului de creanţă şi a recuperării cheltuielilor de la deţinătorii notificaţi, în condiţiile legii, până la data recepţiei finale a lucrărilor de intervenţie executate;
c) cofinanţarea cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie la clădirile amplasate în zone construite protejate sau în centrele istorice ale localităţilor, definite în condiţiile legii.
Condiţiile de selecţie şi de preluare a cheltuielilor, precum şi măsurile necesare în vederea recuperării de la deţinătorii notificaţi a cheltuielilor efectuate de la bugetul local se stabilesc şi se aprobă prin hotărâre a consiliului local.
De asemenea, asociaţiile de proprietari – persoane juridice fără scop patrimonial – şi proprietarii locuinţelor unifamiliale – persoane fizice au dreptul de a beneficia de credite bancare acordate de instituţii de credit, cu garanţie guvernamentală şi cu dobândă subvenţionată, în condiţiile legii 153/2011.
Pentru executarea acestor lucrări există şi o serie de facilităţi specificate de cadrul legislativ:
a) emiterea certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire este scutită de taxă;
b) autorizaţia de construire se emite fără prezentarea extrasului de plan cadastral şi a extrasului de carte funciară de informare;
c) acordul primarului prevăzut la pct. 6 lit. b) teza a doua şi avizul tehnic prealabil prevăzut la pct. 1 lit. d) subpct. 1 se emit cu titlu gratuit;
d) scutirea de la virarea cotei de 0,7% şi a cotei de 0,1%, după caz, către Inspectoratul de Stat în Construcţii, precum şi a cotei de 0,5% către Casa Socială a Constructorului, din cheltuielile cu lucrările de intervenţie;
e) scutirea de la plata impozitului pe clădiri pentru o perioadă de 5 ani consecutivi, cu începere din anul fiscal în care se efectuează recepţia la terminarea lucrărilor.
În perioada imediat următoare Primăria Alba Iulia va întreprinde toate demersurile legale ce îi revin pentru inventarierea clădirilor şi identificarea proprietarilor, dar şi stabilirea regulamentului de intervenţie. Informaţii suplimentare se pot obţine de la Direcţia Urbanism din cadrul Primăriei Alba Iulia.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Cultură Educație
FOTO | Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, prezent la evenimentul de lansare a primei monede colorate din România, dedicate lui Lucian Blaga, la 130 de ani de la naștere
Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, prezent la evenimentul de lansare a primei monede colorate din România, dedicate lui Lucian Blaga, la 130 de ani de la naștere Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș a fost invitat să participe luni, 27 octombrie 2025, la evenimentul organizat de Banca Națională a României, la Cluj-Napoca, cu prilejul lansării monedei […]
FOTO | La Aiud, prima expoziție de fotografie din Eritreea organizată în România: „O invitație de a descoperi farmecul unui oraș unic, Asmara”
La Aiud, prima expoziție de fotografie din Eritreea organizată în România: „O invitație de a descoperi farmecul unui oraș unic, Asmara” Expoziția „Asmara: Bijuteria ascunsă”, o premieră pentru România consemnată în județul Alba, a oferit vizitatorilor o privire asupra frumuseții, culorilor și ritmurilor capitalei Eritreei. Prin ochii unor fotografi talentați din Eritrea, Aiudul a devenit […]
În fiecare an, pe 24 octombrie, Biserica Ortodoxă face pomenirea Sfântului Mare Mucenic Areta și a celor care l-au însoțit în credință și jertfă. Tot în această zi sunt cinstiți mai mulți sfinți mucenici, între care Sfânta Muceniță Sevastiana, precum și alți mărturisitori ai credinței, care au suferit pentru Hristos în vremuri de prigoană. Sfântul […]