Profesor universitar de la ASE, despre vânzarea PROFI sau cum ne păcălim singuri cu așa-zisa creștere a investițiilor: ”Un investitor străin înlocuiește un alt investitor străin”
Profesor universitar de la ASE, despre vânzarea PROFI sau cum ne păcălim singuri cu așa-zisa creștere a investițiilor: ”Un investitor străin înlocuiește un alt investitor străin”
Cristian Păun, profesor universtar la ASE București, originar din Alba, vorbește, într-o postare pe pagina proprie de pe o rețea de socializare despre cum ne păcălim singuri cu creșterea investițiilor străine și dă exemplu vânzarea gigantului Profi.
„Văd o întreagă efervescență cu privire la preluarea de către Grupul Ahold Delhaize a Profi Rom Food deținută de MidEuropa (un fond de investiții european) pentru suma de 1,3 miliarde de euro. Toți sunt foarte încântați de această ”reușită” și o văd ca o încredere în creștere a investitorilor străini în România, o creștere a investițiilor străine, o știre pozitivă.
În realitate, situația este complet pe dos. Un investitor străin înlocuiește un alt investitor străin. Unul vinde și pleacă de aici, altul cumpără și se extinde aici. Pe ansamblu, investițiile din România (ca stoc) rămân fix la fel. Desigur, de dragul statisticilor triumfaliste, investițiile străine din România vor crește cu suma respectivă (inclusiv pe PIB). La fel cum ne bucurăm că vine Delhaize cu 1,3 miliarde de Euro în economia românească, ar trebui să ne văităm și că pleacă MidEuropa cu aceeași sumă de aici.
În plus, Delhaize cumpără Profi pentru că nu are o rețea națională și a avut de ales între a absorbi un concurent redutabil și a crea propria sa rețea în teritoriu, mai ales în zona rurală. Pentru consumatorul român, mai ales cel din urban, achiziția nu poate să însemne ceva bun. Între Mega și Profi de acum, mâine vei avea doar Mega. Iar Mega nu este nici pe departe varianta mai ieftină, asta este clar. Opțiunile sunt mai puține și, implicit, condițiile de piață mai defavorabile. Același lucru și pentru potențialii furnizori locali la Mega și Profi. Acum vor negocia doar cu Mega și vor putea folosi alternativa ca argument în negociere. Nu mai există.
În concluzie, această achiziție nu este nimic spectaculos, mai ales din perspectiva noastră, a consumatorilor români. Nu ieșim câștigați din asta, dimpotrivă, vom fi ceva mai șifonați.
Întrebarea cheie rămâne următoarea: de ce nu a rămas Profi aici și de ce nu a optat Mega să concureze Profi investind un capital adițional în dezvoltarea unei rețele care să concureze în teritoriu un jucător deja experimentat? Răspunsul îl puteți intui și singuri…”, a scris Cristian Păun pe Facebook.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Costuri mai mari pentru încălzire în iarna 2025-2026. Ajutorul pentru populație: Nu este corespunzător după creșterile de preț
Costuri mai mari pentru încălzire în iarna 2025-2026. Ajutorul pentru populație: Nu este corespunzător după creșterile de preț Pentru iarna anului 2025-2025, costurile cu încălzirea au crescut simțitor pentru anumite forme de energie. Ajutoarele pentru încălzirea locuinței au rămas la același nivel ca anul trecut, ceea ce face ca mulți oameni să nu își poată […]
Reguli noi pentru capitalul social și impozit pe tranzacții crypto. Ce cuprinde parchetul 2 de măsuri fiscale pentru firme
Reguli noi pentru capitalul social și impozit pe tranzacții crypto. Ce cuprinde parchetul 2 de măsuri fiscale pentru firme Parlamentul a adoptat o serie de măsuri fiscale care cuprind o serie de noi reguli pentru firme, inclusiv în privința capitalului social, al dividendelor, al tranzacțiilor crypto. Citește și: Ministrul Sănătății afirmă că analizele preventive nu […]
Cum comunică adolescenții din Generația Alpha: Termenii din vocabular care îi lasă pe părinți fără cuvinte. Top 10 căutări pe Google
Cum comunică adolescenții din Generația Alpha: Termenii din vocabular care îi lasă pe părinți fără cuvinte. Top 10 căutări pe Google Tinerii din Generația Alpha, născuți după 2010, folosesc un argou specific care îi destabilizează pe părinți. Un studiu arată care sunt cei mai căutați termeni pe Google în 2024, conform Mediafax. Dacă aveți copii […]