Profesor universitar de la ASE, despre vânzarea PROFI sau cum ne păcălim singuri cu așa-zisa creștere a investițiilor: ”Un investitor străin înlocuiește un alt investitor străin”
Profesor universitar de la ASE, despre vânzarea PROFI sau cum ne păcălim singuri cu așa-zisa creștere a investițiilor: ”Un investitor străin înlocuiește un alt investitor străin”
Cristian Păun, profesor universtar la ASE București, originar din Alba, vorbește, într-o postare pe pagina proprie de pe o rețea de socializare despre cum ne păcălim singuri cu creșterea investițiilor străine și dă exemplu vânzarea gigantului Profi.
„Văd o întreagă efervescență cu privire la preluarea de către Grupul Ahold Delhaize a Profi Rom Food deținută de MidEuropa (un fond de investiții european) pentru suma de 1,3 miliarde de euro. Toți sunt foarte încântați de această ”reușită” și o văd ca o încredere în creștere a investitorilor străini în România, o creștere a investițiilor străine, o știre pozitivă.
În realitate, situația este complet pe dos. Un investitor străin înlocuiește un alt investitor străin. Unul vinde și pleacă de aici, altul cumpără și se extinde aici. Pe ansamblu, investițiile din România (ca stoc) rămân fix la fel. Desigur, de dragul statisticilor triumfaliste, investițiile străine din România vor crește cu suma respectivă (inclusiv pe PIB). La fel cum ne bucurăm că vine Delhaize cu 1,3 miliarde de Euro în economia românească, ar trebui să ne văităm și că pleacă MidEuropa cu aceeași sumă de aici.
În plus, Delhaize cumpără Profi pentru că nu are o rețea națională și a avut de ales între a absorbi un concurent redutabil și a crea propria sa rețea în teritoriu, mai ales în zona rurală. Pentru consumatorul român, mai ales cel din urban, achiziția nu poate să însemne ceva bun. Între Mega și Profi de acum, mâine vei avea doar Mega. Iar Mega nu este nici pe departe varianta mai ieftină, asta este clar. Opțiunile sunt mai puține și, implicit, condițiile de piață mai defavorabile. Același lucru și pentru potențialii furnizori locali la Mega și Profi. Acum vor negocia doar cu Mega și vor putea folosi alternativa ca argument în negociere. Nu mai există.
În concluzie, această achiziție nu este nimic spectaculos, mai ales din perspectiva noastră, a consumatorilor români. Nu ieșim câștigați din asta, dimpotrivă, vom fi ceva mai șifonați.
Întrebarea cheie rămâne următoarea: de ce nu a rămas Profi aici și de ce nu a optat Mega să concureze Profi investind un capital adițional în dezvoltarea unei rețele care să concureze în teritoriu un jucător deja experimentat? Răspunsul îl puteți intui și singuri…”, a scris Cristian Păun pe Facebook.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Vești bune pentru românii care vor să își cumpere o casă: Dobânzile la creditele ipotecare ar putea scădea în 2026
Vești bune pentru românii care vor să își cumpere o casă: Dobânzile la creditele ipotecare ar putea scădea în 2026 Românii care plănuiesc să își cumpere o casă au motive de optimism, chiar dacă prețurile locuințelor continuă să crească. Anul viitor, dobânzile la creditele ipotecare din România ar putea scădea, atât pe segmentul celor fixe, […]
Noul mers al trenurilor: 26 de rame Alstom de 160 km/h intră în circulație. CFR pregătește cea mai amplă modernizare din ultimii ani
26 de rame Alstom de 160 km/h intră în circulație. CFR pregătește cea mai amplă modernizare din ultimii ani CFR Călători anunță modificări importante odată cu intrarea în vigoare a noului mers al trenurilor, care se va aplica din 14 decembrie 2024 și va rămâne valabil până în decembrie 2026. În această perioadă, compania va […]
Scandalul microbuzelor electrice pentru elevi ia amploare. Autoritățile sesizează Parchetul European pentru posibile fraude la achiziții
Scandalul microbuzelor electrice pentru elevi ia amploare. Autoritățile sesizează Parchetul European pentru posibile fraude la achiziții Ministrul Investițiilor, Dragoș Pîslaru, a anunțat luni că va sesiza Parchetul European în legătură cu achiziția microbuzelor electrice destinate transportului elevilor, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta a precizat că va trimite concluziile verificărilor și […]