Rămâi conectat

Actualitate

Prăbușirea galeriilor Salinei Praid nu este singura catastrofă de acest fel petrecută în România. Prăbușirea galeriilor miniere subterane din Ocna Mureş, în 2010, a înghițit un supermarket, au fost distruse trei clădiri şi mai multe străzi din zonă

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Prăbușirea galeriilor Salinei Praid nu este singura catastrofă de acest fel petrecută în România. Prăbușirea galeriilor miniere subterane din Ocna Mureş, în 2010, a înghițit un supermarket, au fost distruse trei clădiri şi mai multe străzi din zonă

Situația recentă de la Salina Praid readuce în atenția publicului o tragedie similară care a afectat profund o comunitate din Transilvania. Orașul Ocna Mureș, din județul Alba, a trecut prin patru catastrofe majore cauzate de prăbușirea galeriilor miniere subterane, toate în mai puțin de o sută de ani. Exploatarea masivului de sare, care a adus prosperitate timp de secole, s-a transformat în cele din urmă într-o amenințare reală pentru siguranța locuitorilor și structura urbană.

Catastrofele care au zguduit orașul

Cu o populație de aproximativ 12.000 de oameni, Ocna Mureș a fost construit literalmente pe un munte de sare. Primele forme de exploatare datează încă din neolitic, continuând în perioada romană și în evul mediu, când extragerea se realiza în camere trapezoidale adânci. În apropierea orașului, la Războieni, a fost construit un castru roman cu rol de protecție a resurselor de sare, care erau transportate pe râul Mureș.

De-a lungul istoriei, râul Mureș a reprezentat atât un sprijin, cât și un pericol

Până în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, acesta curgea foarte aproape de masivul de sare, cauzând deseori inundații. Din cauza acestor riscuri, autoritățile vremii au decis să mute albia râului cu câteva sute de metri spre est. Măsura s-a dovedit insuficientă.

Prima mare tragedie a avut loc în 1912, când Mureșul a ieșit din matcă și a pătruns în galeriile miniere vechi

Terenul de deasupra galeriilor s-a surpat, formând cratere uriașe, unele chiar în zonele locuite. În 1952, autoritățile au încercat să oprească astfel de prăbușiri prin umplerea galeriilor abandonate cu saramură concentrată. Efortul, însă, nu a avut rezultatele scontate.

Citește și: Alertă de salinitate în zona Blaj-Alba Iulia: Sistemul de Gospodărire a Apelor Alba monitorizează permanent salinitatea apei pe Târnava Mică, Târnava și Mureș

Evenimentele din 1954 și 1978

În 1954, o eroare tehnică a dus la străpungerea unui perete între două mine – mina 6 Martie și mina Iosif – ceea ce a permis apei din lacul format în urma unei surpări anterioare să inunde complet galeria activă. Exploatarea a fost abandonată.În 1978, din cauza unor decizii discutabile legate de pomparea apei din lacuri în subteran, pilonul care despărțea mina 1 Mai de lacul Iosif a cedat. Apa a inundat galeria în câteva minute. Doar reacția rapidă a minerilor a prevenit o tragedie umană, aceștia reușind să se salveze prin puțul de aeraj. A fost momentul în care s-a decis oprirea definitivă a extracției sării solide în Ocna Mureș.

Prăbușirea din 2010: o tragedie urbană

Ultimul și cel mai spectaculos episod s-a petrecut în noaptea de 21 spre 22 decembrie 2010, în jurul orei 2:00. O coloană de injecție a cedat, permițând infiltrarea apei dulci sub presiune într-una din galeriile subterane. Rezultatul: trei clădiri distruse, inclusiv un supermarket, și mai multe străzi avariate în zona centrală a orașului.

Pe locul prăbușirii s-a format un crater de aproximativ 200 de metri în diametru și 10 metri adâncime, umplut cu apă, având un volum estimat de 100.000 de metri cubi. Experții au explicat că infiltrarea apei dulci, combinată cu presiunea exercitată asupra galeriilor miniere vechi, a fost fatală pentru structura subterană. Saramura care se extrăgea era folosită de Salina Ocna Mureș pentru producerea sării.

După acest dezastru, activitatea minei s-a restrâns drastic. Inițial, a funcționat în regim de avarie, ambalând sare adusă de la alte saline din țară, precum Cacica și Ocna Dej. În cele din urmă, s-a trecut exclusiv la distribuirea de produse preambalate provenite din alte zone.

Tragedia de la Ocna Mureș este un avertisment clar că resursele naturale, oricât de valoroase, pot deveni periculoase dacă nu sunt exploatate responsabil. La fel ca în cazul Salinei Praid, istoria ne arată că în spatele aurului alb se pot ascunde adevărate drame.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

PENSII 2025 | Pensionarii care beneficiază de mai mulți bani la pensie, la finalul anului 2025. Anunțul CNPP

Ioana Oprean

Publicat

în

PENSII 2025 | Pensionarii care beneficiază de mai mulți bani la pensie, la finalul anului 2025. Anunțul CNPP Sute de mii de pensionari din România ar putea beneficia de mai mulți bani la pensie, la finalul anului 2025. Potrivit datelor transmise de Casa Națională de Pensii (CNPP), aceștia ar putea să primească pensii mai mari, […]

Citește mai mult

Actualitate

Trei luni, fără produse importate: Ministrul Agriculturii vrea să vadă dacă supermarketurile pot funcționa doar cu alimente românești

Rebecca Buzdugan

Publicat

în

Provocare lansată de ministru: Vrea să vadă dacă supermarketurile pot funcționa doar cu alimente românești Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a lansat o provocare națională fără precedent, propunând eliminarea temporară a produselor agroalimentare de import din supermarketurile din România pentru o perioadă de trei luni. Această măsură ar avea rolul de a testa capacitatea producătorilor și […]

Citește mai mult

Actualitate

Fermierii ar putea scăpa de taxe și birocrație. Tractoarele și mașinile agricole nu ar mai trebui înmatriculate

Rebecca Buzdugan

Publicat

în

Vehiculele agricole ar putea fi folosite fără înmatriculare: Legea propusă vizează tractoarele și autoutilitarele Fermierii români ar putea beneficia de o măsură legislativă destinată să le reducă povara birocratică și financiară: un proiect de lege aflat în prezent în dezbatere la Senat prevede scutirea de la înmatriculare a vehiculelor utilizate exclusiv în scopuri agricole sau […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea