Plafonarea energiei electrice și a gazelor 2025. Ce ar putea urma după liberalizare?
Plafonarea energiei electrice și a gazelor 2025. Ce ar putea urma după liberalizare?
Cea mai mare provocare a anului 2025 este legată de faptul că, la 31 martie 2025, plafoanele prețurilor la gaze și energie electrică urmează să expire. Dar vor fi lăsate aceste plafoane să expire sau vor fi prelungite?
Angajamentele României față de UE includ liberalizarea pieței de gaze și energie electrică. În acest sens, continuarea plafonării vine la pachet cu reducerea fondurilor acordate de UE. Își poate permite România, în acest moment, să renunțe la aceste fonduri?
În plus, continuarea plafonării implică cheltuieli mari de la bugetul de stat pentru compensarea furnizorilor. Își poate permite România aceste cheltuieli suplimentare? De unde ar putea găsi statul român acești bani?
Să nu uităm că România a înregistrat în 2024 un deficit bugetar record, demn de o țară aflată în război, de peste 8-9% din PIB. Aceasta în condițiile în care s-au colectat mai mulți bani din taxe și impozite și s-au împrumutat aproape 50 de miliarde de euro, cea mai mare sumă împrumutată vreodată de România într-un singur an. Deficit record, împrumuturi record, înghețări record ale beneficiilor sociale – toate acestea fac ca FMI să pară, pe zi ce trece, singura salvare. Însă va accepta FMI să susțină un buget afectat de plafonarea prețurilor la energie și gaze?
Liberalizarea pieței – o provocare complexă
Liberalizarea sau reliberalizarea pieței de gaze și energie electrică necesită o pregătire corespunzătoare, care implică:
Educație și informare: Campanii care să ofere cunoștințele minime necesare pentru funcționarea unei piețe libere. Liberalizarea înseamnă înțelegere, iar înțelegerea se bazează pe educație.
Creșterea încrederii în piață: Este esențială dezvoltarea încrederii în instituțiile care asigură funcționarea pieței. În prezent, nivelul de încredere al populației este scăzut.
Reguli clare: Organizarea pieței trebuie să se bazeze pe reguli susținute de valori conștientizate, înțelese și împărtășite de consumatori.
Timp: Este nevoie de timp suficient pentru ca o masă critică de consumatori să fie educați, încrezători și conștienți de avantajele liberalizării.
Citește și: Ce prețuri vor fi la energie electrică: O prognoză a prețului energiei electrice după expirarea plafonării
Riscurile unei liberalizări nepregătite
În lipsa unei pregătiri corespunzătoare, liberalizarea pieței de la 1 aprilie 2025 ar putea genera:
Creșteri semnificative ale prețurilor la gaze și energie, pe fondul speculării lipsei de cunoștințe și reacții ale consumatorilor.
O amplificare a sentimentului anti-european și anti-euroatlantic, având în vedere asocierea libertății cu valorile europene.
Creșterea sărăciei energetice și a problemelor economice.
Plafonare sau liberalizare?
Suntem în fața unei dileme: plafonare, cu cheltuieli mai mari de la buget și fonduri mai puține de la UE, sau liberalizare, cu prețuri mai mari pentru consumatori?
Cred că singura opțiune pentru România este liberalizarea pieței, însă aceasta trebuie să fie însoțită de măsuri de pregătire a pieței, atât cât mai este timp pentru a le implementa.
În acest context, Asociația Energia Inteligentă va sprijini consumatorii prin lansarea unei campanii de informare și diseminare a informațiilor relevante despre piața gazelor naturale.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Facebook a eliminat unele protecții a comunității LGBTQ privind discursul instigator la ură: „Permitem acuzații de boală mintală sau anormalitate atunci când se bazează pe gen sau orientare sexuală”
Facebook a eliminat unele protecții a comunității LGBTQ privind discursul instigator la ură: „Permitem acuzații de boală mintală sau anormalitate atunci când se bazează pe gen sau orientare sexuală” Unele protecții a comunităii LGBTQ au fost eliminate recent de Meta, compania mamă a Facebook și Instagram. Este vorba despre modificarea unor norme privind discursul instigator […]