Rămâi conectat

Actualitate

Peste o treime dintre elevii României suferă de analfabetism numeric: Peste o treime dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative în a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții

Ioana Oprean

Publicat

în

Peste o treime dintre elevii României suferă de analfabetism numeric: Peste o treime dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative în a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții

Peste o treime dintre elevi suferă de analfabetism numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative, semnalează Agerpres, care citează primul Raport Național privind Alfabetizarea Numerică.

Concluziile au fost prezentate, miercuri, de Asociația pentru Valori în Educaţie (AVE România) și Brio. În procesul de elaborare a raportului a fost analizată populația școlară din toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial şi liceal.

Citește și: Programul  ”Masa sănătoasă în școli” 2025: Ce alimente vor primi elevii?

Conform rezultatelor, nivelul general al analfabetismului numeric în rândurile elevilor români este de 36%.

Alfabetizarea numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale şi sociale.

Raportul național arată că analfabetismul numeric crește constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale.

Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică în comparație cu fetele, iar diferența pe sexe se menține constantă de la un ciclu școlar la altul.

Analfabetismul numeric atinge aproape 60% în mediul rural

„S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în raport cu mediul de proveniență.

Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%.

În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%).

Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu şi liceu”, se spune în raport.

Elevii plasați pe cele mai scăzute trepte socio-economice sunt cei mai predispuși la analfabetism numeric

Rezultatele mai evidențiază o corelație strânsă între statutul socio-economic şi nivelul de funcționalitate numerică.

Astfel, elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric.

În mod corespunzător, ce elevii cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme.

Testul de evaluare a analfabetismului numeric s-a desfășurat în 600 de școli din România. Au participat aproape 10.000 de elevi

În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare și proprietăți ale numerelor.

Pentru fiecare domeniu şi subdomeniu şi pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați aproximativ 100 de itemi, fiecare dintre aceștia fiind expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.

Acești itemi au fost administrați unui eșantion de 9.719 participanți, dintr-un set inițial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului.

Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară.

Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50% – 50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, arată studiul citat.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Când începe școala în toamna 2025: Structura anului școlar 2025-2026. Când vor fi vacanțele și ”Școala altfel”

Ioana Oprean

Publicat

în

Când începe școala în septembrie 2025: Structura anului școlar 2025-2026. Când vor fi vacanțele și ”Școala altfel” Elevii din România se vor întoarce în bănci pe 8 septembrie 2025, conform calendarului publicat de Ministerul Educației. Noul an școlar va fi împărțit în 5 module, alternate cu vacanțe mai scurte, așa cum s-a întâmplat și în […]

Citește mai mult

Actualitate

HAOS pe piața auto de la suspendarea programului „Rabla”. „Statul își sabotează propria economie”

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

HAOS pe piața auto în urma suspendării programului „Rabla”. „Statul își sabotează propria economie” Haosul creeat de autorităţi, în urma suspendării programului „Rabla”, afectează nu doar companiile din sectorul auto şi consumatorii, ci şi statul român, care riscă pierderi economice însemnate şi ratarea obiectivelor de sustenabilitate, avertizează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un […]

Citește mai mult

Actualitate

Sindicaliștii din Educație amenință că școala nu va începe pe 8 septembrie: „Vom boicota începerea noului an școlar”

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Sindicaliștii din Educație amenință că școala nu va începe pe data de 8 septembrie: „Vom boicota începerea noului an școlar” În urma întâlnirii cu premierul Ilie Bolojan, sindicaliştii din Educaţie au anunţat, luni, 11 august 2025, că iau în considerare boicotarea începutului de an şcolar 2025-2026. Școala nu va începe pe 8 septembrie din cauza […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea