Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

Mocănița, trenul-simbol al moților: Un sfert de secol de la desființarea mijlocului de transport care a circulat pe Valea Arieșului timp de 87 de ani

Ioana Oprean

Publicat

în

Mocănița, trenul-simbol al moților: Un sfert de secol de la desființarea mijlocului de transport care a circulat pe Valea Arieșului timp de 87 de ani

Timp de aproape 87 de ani, Mocăniţa a fost ]n secolul 20, principalul mijloc de transport pentru moţii din Apuseni, pe ruta Turda-Abrud. Pe 18 februarie 2024 s-au împlinit 25 de ani de ultima călătorie a trenului cu ecartament îngust.

Mocăniţa a plecat în prima sa călătorie în 20 iunie 1912 şi a fost scoasă din uz în 18 februarie 1999. După desființare s-a reușit, la un moment dat, declararea ca monument istoric a traseului de pe teritoriul județului Alba, a clădirilor în care funcționau gările și a podurilor.

Din păcate, aproape toate clădirile au fost distruse, calea ferată îngustă dezafectată pe cea mai mare lungime și vândută la fier vechi.

Clădirea gării din Câmpeni, monument istoric, a fost cumpărată și transformată în pensiune. Podul de fier de la Câmpeni, tot monument istoric, este în stare avansată de degradare.

Se mai păstrează liniile intact doar pe aproximativ 30 de kilometri, între Lunca Arieșului și Sălciua și între Abrud și Câmpeni. Pe aceste rute au fost puse în funcțiune, în ultimii ani, trenuri care circulă vara în scop turistic. Repunerea mocăniței pe șine, pe tot traseul, a devenit o misiune imposibilă.

Linia îngustă avea 27 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 23 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Corneşti (Plăeşti), Moldoveneşti, Buru, Lungeşti Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Lunca-Poşaga (Lunca Arieşului), Sălciua de Jos, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Muncel, Valea Lupşii, Hădărău (Hădăreni), Lupşa, Muşca, Gârde, Bistra, Podu Mijii şi Roşia Montană. Între Turda şi Câmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fară barieră (majoritatea fiind fără barieră).

Până în anii 70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a adus şi pentru moţi, trenuri moderne, echivalentul la scară mai mică a celor care circulau pe liniile normale. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieşului.

În ultimii ani de funcţionare, pe această rută circulau zilnic (dus-întors) trei trenuri cu două clase. Trenul parcurgea cei 94 km în circa 6 ore şi 30 minute, oprind în toate staţiile.

Exista o oprire mai îndelungată la Baia de Arieș, unde erau așteptați minerii care lucrau la exploatarea minieră de aur.

Trenul a devenit nerentabil pe fondul dezvoltării transportului auto, dar şi a scăderii activităţii agenţilor economici din Apuseni: exploatările miniere de la Baia de Arieş, Roşia Montană şi Abrud şi fabrica de prelucrare a lemnului din Câmpeni.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

3 noiembrie, Armata Română sărbătorește Ziua Vânătorilor de Munte. Curaj, responsabilitate, profesionalism şi spirit de sacrificiu, valorile aceastei forţe de elită

Ioana Oprean

Publicat

în

3 noiembrie, Armata Română sărbătorește Ziua Vânătorilor de Munte. Curaj, responsabilitate, profesionalism şi spirit de sacrificiu, valorile aceastei forţe de elită La 3 noiembrie, Armata Română sărbătorește Ziua Vânătorilor de Munte. Curajul, responsabilitatea, profesionalismul şi spiritul de sacrificiu sunt valorile aceastei forţe de elită a Armatei Române care serveşte cu credinţă şi devotament ţara şi onorează […]

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

Luna NOIEMBRIE: Tradiții și obiceiuri în BRUMAR. Fetele nemăritate îşi pot afla ursitul stând noaptea în faţa unei oglinzi

Ioana Oprean

Publicat

în

Luna NOIEMBRIE: Tradiții și obiceiuri în BRUMAR. Fetele nemăritate îşi pot afla ursitul stând noaptea în faţa unei oglinzi Luna noiembrie sau luna lui Brumar este plină de sărbători cărora le sunt specifice o serie de tradiţii, obiceiuri şi superstiţii. În special la sate, acestea sunt respectate cu sfinţenie până în zilele noastre. Din moşi […]

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

1 noiembrie 1599: 425 de ani de la intrarea triumfală a lui Mihai Viteazul, în Cetatea Alba Iulia

Ioana Oprean

Publicat

în

1 noiembrie 1599: 425 de ani de la intrarea triumfală a lui Mihai Viteazul, în Cetatea Alba Iulia Deși au trecut mai bine de patru secole de când Alba Iulia a fost pentru prima dată capitala țărilor române unite sub sceptrul lui Mihai Viteazul, înainte de îndeplinirea idealului românesc, de unire a teritoriilor de la […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea