Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

Mocănița, trenul-simbol al moților: Un sfert de secol de la desființarea mijlocului de transport care a circulat pe Valea Arieșului timp de 87 de ani

Ioana Oprean

Publicat

în

Mocănița, trenul-simbol al moților: Un sfert de secol de la desființarea mijlocului de transport care a circulat pe Valea Arieșului timp de 87 de ani

Timp de aproape 87 de ani, Mocăniţa a fost ]n secolul 20, principalul mijloc de transport pentru moţii din Apuseni, pe ruta Turda-Abrud. Pe 18 februarie 2024 s-au împlinit 25 de ani de ultima călătorie a trenului cu ecartament îngust.

Mocăniţa a plecat în prima sa călătorie în 20 iunie 1912 şi a fost scoasă din uz în 18 februarie 1999. După desființare s-a reușit, la un moment dat, declararea ca monument istoric a traseului de pe teritoriul județului Alba, a clădirilor în care funcționau gările și a podurilor.

Din păcate, aproape toate clădirile au fost distruse, calea ferată îngustă dezafectată pe cea mai mare lungime și vândută la fier vechi.

Clădirea gării din Câmpeni, monument istoric, a fost cumpărată și transformată în pensiune. Podul de fier de la Câmpeni, tot monument istoric, este în stare avansată de degradare.

Se mai păstrează liniile intact doar pe aproximativ 30 de kilometri, între Lunca Arieșului și Sălciua și între Abrud și Câmpeni. Pe aceste rute au fost puse în funcțiune, în ultimii ani, trenuri care circulă vara în scop turistic. Repunerea mocăniței pe șine, pe tot traseul, a devenit o misiune imposibilă.

Linia îngustă avea 27 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 23 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Corneşti (Plăeşti), Moldoveneşti, Buru, Lungeşti Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Lunca-Poşaga (Lunca Arieşului), Sălciua de Jos, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Muncel, Valea Lupşii, Hădărău (Hădăreni), Lupşa, Muşca, Gârde, Bistra, Podu Mijii şi Roşia Montană. Între Turda şi Câmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fară barieră (majoritatea fiind fără barieră).

Până în anii 70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a adus şi pentru moţi, trenuri moderne, echivalentul la scară mai mică a celor care circulau pe liniile normale. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieşului.

În ultimii ani de funcţionare, pe această rută circulau zilnic (dus-întors) trei trenuri cu două clase. Trenul parcurgea cei 94 km în circa 6 ore şi 30 minute, oprind în toate staţiile.

Exista o oprire mai îndelungată la Baia de Arieș, unde erau așteptați minerii care lucrau la exploatarea minieră de aur.

Trenul a devenit nerentabil pe fondul dezvoltării transportului auto, dar şi a scăderii activităţii agenţilor economici din Apuseni: exploatările miniere de la Baia de Arieş, Roşia Montană şi Abrud şi fabrica de prelucrare a lemnului din Câmpeni.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

4 august 1919, armata română intră în centrul Budapestei, pentru a înlătura regimul bolşevic a lui Bela Kun. Soldaţii români au pus opinca pe Parlamentul din Budapesta

Ioana Oprean

Publicat

în

4 august 1919, armata română intră în centrul Budapestei, pentru a înlătura regimul bolşevic a lui Bela Kun. Soldaţii români au pus opinca pe Parlamentul din Budapesta Acum mai mult de 101 de ani, la 4 august 1919, armata română intra în centrul Budapestei. Acesta a fost finalul operaţiunilor militare care au adus României Transilvania. […]

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

3 august 1601: Bătălia de la Guruslău. Trupele lui Mihai Viteazul obțin victoria împotriva celor conduse de Sigismund Báthory

Ioana Oprean

Publicat

în

3 august 1601: Bătălia de la Guruslău. Trupele lui Mihai Viteazul obțin victoria împotriva celor conduse de Sigismund Báthory Bătălia de la Guruslău (maghiară Goroszló) – coordonată de Mihai Viteazul (1593 – 1601) în colaborare cu generalul Giorgio Basta, menită să-l înlăture pe Sigismund Báthory (1581-1598, 1599, 1601) de pe tronul Transilvaniei şi să reintegreze […]

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

FOTO | Turism și promovare turistică – Alba Iulia: „Drumul Prieteniei”, rută turistică între România și Bulgaria

Ioana Oprean

Publicat

în

„Drumul Prieteniei”, rută turistică între România și Bulgaria, proiect deschis la Alba Iulia În urmă cu câteva luni a avut loc la Alba Iulia deschiderea proiectului „Drumul Prieteniei”, un proiect al cărui obiectiv principal este acela de a dezvolta o rută turistică între România și Bulgaria, o rută culturală care să unească comunități situate de-o […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea