Ministerul Muncii: ”Întârzierile în soluţionarea cererilor de pensionare în județul Alba sunt cauzate de suspendarea din activitate a 6 funcţionari”

*Răspunsul Ministerului Muncii la întrebarea senatorului Alexandru Pereș privind respectarea termenului legal de 45 de zile pentru trimiterea deciziilor de pensionare

Întârzierile în soluţionarea cererilor de pensionare în județul Alba sunt mai mari decât cele înregistrate de alte case teritoriale de pensii și sunt cauzate de suspendarea din activitate a 6 funcţionari publici, dintre care 5 din cadrul Direcţiei Stabiliri şi Plăţi Prestaţii – este explicația dată de Ministerul Muncii senatorului PNL Alexandru Pereș care a solicitat lămuriri privind respectarea termenului legal de 45 de zile pentru trimiterea deciziilor de pensionare.

Mai jos puteți citi întrebarea și răspunsul primit de parlamentarul din Alba:

”Doamnă Ministru,

În judeţul Alba, mai multe persoane care îşi depun dosarele de pensie la Casa Judeţeană de Pensii, au reclamat că perioada de timp care trece din momentul depunerii şi până la primirea deciziei de pensionare este mult mai mare decât termenul legal prevăzut în Legea nr. 263/ 2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Astfel, în art. 106, alin. (1) se specifică, citez: „Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, respectiv de casa de pensii sectorială, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii”, am încheiat citatul.

Doamnă Ministru,

Chiar dacă persoanele care se pensioanează primesc pensia retroactiv, o zi sau mai multe zile în plus peste trecerea termenului de primire a deciziei de pensionare ridică semne de întrebare şi nemulţumiri cu privire la banii necesari traiului dar şi plăţilor la utilităţi sau alte cheltuieli curente, cum ar fi medicamentele folositoare vârstei înaintate. De aceea, vă întreb: ce soluţii preconizaţi pentru ca autorităţile competente să respecte termenul legal, poate chiar mai puţin de cele 45 de zile specificate în art. 106 alin. (1) din Legea nr. 263/2010?

Solicit răspuns scris.
12 iunie 2017
”Stimate domnule senator,

Referitor la întrebarea dumneavoastră, formulată în şedinţa Senatului din data de 12.06.2017, având ca obiect ”Respectarea termenului legal de 45 de zile pentru trimiterea deciziilor de pensionare către cetăţeni”, vă comunic următoarele:

Conform prevederilor art. 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice cu modificările şi completările ulterioare admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii. Decizia casei teritoriale de pensii se comunică persoanei care a solicitat pensionarea în termen de 5 zile de la data emiterii.

Există situaţii în care, din motive obiective cererile de pensionare nu pot fi soluţionate în termenul prevăzut de lege, de 45 de zile, dintre care enumerăm:
–     imposibilitatea valorificării stagiului de cotizare realizat până la data depunerii cererii întrucât obligaţia angajatorilor este de a depune declaraţiile nominale lunar, până la data de 25 inclusiv, a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuţiile;
–     actele depuse la dosar sunt incomplete;
–     neplata la termen a contribuţiilor şi a accesorilor de către persoanele asigurate pe baza declaraţiei individuale, fapt ce duce la imposibilitatea transmiterii de către ANAF a stagiilor de cotizare;
–     corespondenţa efectuată în vederea confirmării perioadelor de vechime în muncă realizată la angajatorii cuprinşi în listele cu unităţile în numele cărora au fost întocmite documente de vechime neconforme cu realitatea;
–     corespondenţa efectuată cu angajatorii în vederea clarificării perioadelor de activitate desfăşurate în grupă superioară de muncă, confirmării timpului util realizat în fostele cooperative agricole de producţie etc., ca urmare a faptului că adeverinţele depuse la dosarul de pensie nu respectă condiţiile prevăzute de lege;
–     neconcordanţe între hotărârile judecătoreşti depuse şi adeverinţele eliberate de angajatori în baza hotărârilor menţionate;
–     timpii de aşteptare pentru depunerea declaraţiilor rectificative în situaţia declaraţiilor nominale eronate depuse de angajatori;
–     complexitatea fiecărui dosar în parte şi particularităţile legislative care impun completarea dosarului cu noi documente.
Schimbările legislative, numeroase şi semnificative, reprezintă un element care influenţează de cele mai multe ori termenul de soluţionare a cererilor.

Întârzierile în soluţionarea cererilor de pensionare au drept cauză şi reducerea numărului de personal. Dacă în anul 2001, la data înfiinţării, Casa Naţională de Pensii Publice a primit aprobarea de a avea un număr total de 5.950 angajaţi, în luna decembrie 2014, numărul angajaţilor era de 3.729, ceea ce reprezintă o scădere a numărului de personal cu aprox. 37%. Această reducere de personal (dintre care cea mai semnificativă a fost înregistrată în anul 2010) s-a produs în condiţiile în care au fost atribuite noi responsabilităţi Casei Naţionale de Pensii Publice, inclusiv caselor teritoriale de pensii.

La nivelul Casei Judeţene de Pensii Alba există o situaţie de excepţie în sensul că întârzierile în soluţionarea cererilor de pensionare sunt mai mari decât cele înregistrate de alte case teritoriale de pensii cauzate de:
–     suspendarea din activitate a 6 funcţionari publici, dintre care 5 din cadrul Direcţiei Stabiliri şi Plăţi Prestaţii.

Precizăm că posturile vacante temporar ca urmare a suspendărilor au fost ocupate în cursul lunilor decembrie 2016, ianuarie 2017, iar în prezent se fac eforturi pentru recuperarea întârzierilor acumulate.

Reafirmăm preocuparea noastră permanentă pentru identificarea unor modalităţi optime de acţiune care să conducă la încadrarea în termenul de soluţionare a cererilor, prevăzut de lege, în special şi la rezolvarea problemelor cu care se confruntă beneficiarii sistemului public de pensii, în general”, se arată în răspunsul semnat de ministrul Muncii, Olguța Vasilescu.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

5 Comentarii

ineptul 28 august 2017 at 22:19

…ce frumos, cata stradanie, se fac eforturi optime pentru recuperarea intirzierilor acumulate,…povesti, dar banii ?, caci despre ei este vorba. Politruci de doi lei , habarnisti. Astia folosesc aceleasi sintagme ca si pe vremea lui nea ceasca. Intrebarea este directa, iar raspunsul ticluit si alambicat. Neputinciosi ce mai,…mai asteptati caci doar stati pe banii dumneavoastra,…

dolfi 28 august 2017 at 23:20

la aceasta institutie lucreaza maxim 40 % din personal restul sunt pile, amante, amanti, nepoti si nepoate incapabili decat sa plimbe hainele de pe ei si sa bea cafeaua in timp ce acei 40% lucreaza de 3 ori mai mult si se uzeaza la propriu si fizic, si mental!

mike 29 august 2017 at 1:44

Daca a-ti stiut ca aveti atita lucru ,de ce ia-ti suspendat pe functionarii publici?? ( tot din lipsa de buget )– ??? — Sau asta e gargara celor cu gogosi ,umflate in gura — ARUNCATI praf in ochii lumii — nu uitati ca Romanul sa desteptat . Puscaria sa va inghita sobolanilor de birou — aca -psd- — Spuneti clar la lume — NU MAI AVEM BANI IN BUGET!!! cel mai cinst gest- –Amenzile politistilor , amenzile -anaf- — nu ne ajung nici noua sa ne dublam salariile — Recunoasteti ca a-ti promis –luna de pe cer — sa iesiti la vot — dar nici de o mamaliga rece nu aveti bani — Acum vreti sa puneti mana si pe pensiile esalonul -2- — Asta iasa cu scandal — nenorocitilor

m 29 august 2017 at 9:07

Întârzieri mari au fost tot timpul așa că scuza asta cu lipsa angajaților este praf in ochi. Tot timpul funcționării de la pensii au fost mai “lejeri” în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu.

vitan sandu 29 august 2017 at 12:33

Acuma ca se depasesc cele 45 de zile, mai ca este de intels. Dar de la 45 de zile + 30 pentru nereguli, pana la 6-7 luni este cam mare distanta. Ce zici, dna ministru!?

Comentariile sunt oprite

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...