La alegerile locale, buletinele de vot vor fi aduse cu… barja de la Galaţi
O nouă firmă pedelistă jecmăneşte judeţul Alba
La Instituţia Prefectului Judeţul Alba a avut loc, săptămâna trecută, licitaţia pentru tipărirea buletinelor de vot necesare în judeţ pentru alegerile locale din 10 iunie 2012. La licitaţie s-au prezentat SC Unirea Pres SRL, care editează ziarul „Unirea”, cu experienţă de 20 de ani în tipărirea buletinelor de vot şi o firmă din Galaţi, Romprima SRL, firmă portocalie renumită prin scandalurile în care a fost implicată, în special cel al rechizitelor şcolare, care de fapt a fost şi singurul mod în care a făcut dovada experienţei similare în ultimii 3 ani. Încălcând grav prevederile Caietului de sarcini, Comisia de evaluare a ofertelor a declarat câştigătoare firma din Galaţi, deşi aceasta nu a îndeplinit cerinţele minime, aşa după cum rezultă din următoarele:
„A. În mod fals, nereal, s-a consemnat în procesul-verbal al şedinţei de deschidere a ofertelor nr. 9492/G/FC/30.04.2012 faptul că ofertantul SC Romprima SRL a depus propunerea financiară („Formularul T”) în conformitate cu cerinţele minime prevăzute în caietul de sarcini („Fişa de date”- punctul IV.4.2). Comisia de evaluare, deşi la toate celelalte puncte a menţionat toate formularele, la propunerea financiară a omis, cu ştiinţă, să precizeze „Formularul T”. În realitate, aşa cum a menţionat reprezentantul nostru în procesul verbal : „Formularul T al SC Romprima SRL nu respectă formularul din caietul de sarcini. Formularul T este prezentat într-un mod diferit faţă de cel cerut în caietul de sarcini, în sensul că la art. 1 nu prevede preţul total în lei şi nici TVA-ul aferent”.
Ofertantul SC Romprima SRL a depus un formular transcris, din care lipsesc aliniatele 2 şi 3, aliniatul 2 fiind extrem de important întrucât prevedea preţul total în lei, net şi cel cu TVA. În conformitate cu prevederile cerinţelor minime din caietul de sarcini, punctul IV.4.2 „ofertantul trebuie să depună Formularul de ofertă T din Formulare”, preţul ofertei trebuind să fie prezentat în lei, iar TVA-ul trebuia evidenţiat separat, iar conform punctului (i): „oferta va fi respinsă ca inadmisibilă dacă propunerea financiară este prezentată într-un format diferit de cel specificat la Formulare”. Este indubitabil că propunerea financiară a SC Romprima SRL (pe care o anexăm în probaţiune la prezenta) nu respectă „formularul T”, prevederile caietului de sarcini sub acest aspect fiind foarte explicite şi nu lasă loc de nicio interpretare. Autoritatea contractantă ar fi trebuit să constate că oferta SC Romprima SRL nu îndeplineşte cerinţele minime de calificare cerute prin caietul de sarcini (propunerea financiară a fost depusă într-un format diferit) şi în conformitate cu prevederile art. 36 aliniatul 1, litera b din HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din OUG nr. 34/2006, actualizate, să declare această ofertă inacceptabilă şi să o respingă.
De altfel, Instituţia Prefectului Judeţului Iaşi a considerat propunerea financiară a SC Romprima SRL ca inacceptabilă, modelul folosit fiind identic cu cel din situaţia noastră, adică modificat faţă de formularul T, speţă care a făcut obiectul Deciziei C.N.S.C. Nr. 1174/ C6 /1425 din 02.05.2012.
Evident că motivele invocate la acest punct ţin de formalismul juridic, dar având în vedere importanţa serviciului care face obiectul procedurii de achiziţie, faptul că modelul de caiet de sarcini a fost întocmit chiar de către A.N.R.M.A.P., această autoritate fiind cea care a prevăzut cerinţele minime de calificare, cât şi dispoziţiile imperative ale art. 36 din HG 925/2006, considerăm că singura soluţie legală este respingerea ca inacceptabilă a ofertei societăţii Romprima.
B. Propunera financiară a SC Romprima SRL nu respectă nici cerinţele minime de calificare din caietul de sarcini prevăzute la punctul IV.4.2, (ii), în sensul că nu cuprinde preţul net total şi separat TVA-ul, omisiune cauzată probabil de faptul că ofertantul nu a folosit formularul T, aşa cum era specificat la secţiunea „Formulare”, formular conform căruia ofertanţii erau obligaţi să precizeze preţul total în lei net şi TVA-ul aferent. În mod ilar, autoritatea contractantă, din cauza incompenteţei, ignoranţei sau abuzului a declarat câştigătoare o ofertă care la această dată nu are precizat preţul total !!! Cerinţa ca preţul total al unei oferte financiare să fie ferm, cert şi determinat este o condiţie esenţială prevăzută în mod expres atât în caietul de sarcini, cât şi în OUG 34/2006. Este inadmisibil ca preţul total al unei oferte, preţul la care se va încheia contractul de achiziţie publică să fie determinat ulterior declarării ofertei câştigătoare, în funcţie de o condiţie viitoare. Un astfel de procedeu, nu numai că este în mod vădit nelegal, dar este de natură să dea naştere la arbitrar, la abuzuri şi chiar la acte grave de corupţie, încălcându-se în mod grosolan principiile care ar trebui să stea la baza oricărei proceduri de achiziţie publică, prevăzute de art. 2 punctul (2) din OUG 34/2006.
Conform căror criterii a stabilit autoritatea contractantă preţul cel mai scăzut, atâta timp cât societatea Romprima nu a precizat niciun preţ total, deşi avea acestă obligaţie, stabilită în mod expres prin „Formularul T”, formularul de propunere financiară? Preţul unitar nu oferă nicio certitudine asupra preţului total. De pildă, la alegerile locale din 2008 au fost tipărite 12.895.488 pagini. La un calcul banal, la un număr de 13,1 milioane de pagini, preţul Romprima ar depăşi atât preţul total din oferta noastră, cât şi preţul estimativ al contractului, fapt care ar încălca şi prevederile punctului IV.4.2, (iii) din caietul de sarcini şi prevederile OUG 34/2006.
În mod legal, autoritatea contractantă trebuia să constate, în şedinţa de deschidere a ofertelor, că propunerea de ofertă a SC Romprima SRL nu îndeplineşte condiţia prevăzută de punctul IV.4.2. (ii) şi formularul T din caietul de sarcini („fişa de date”), adică nu are prevăzut un preţ total în lei, net şi separat TVA-ul, cerinţă minimă de calificare şi în temeiul art. 36 aliniatul 1, litera b din din HG 925/2006 să o respingă ca inacceptabilă”.
Din cele relatate, ca şi din contestaţia pe care am depus-o la Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor, reiese clar că nu s-au respectat prevederile din caietul de sarcini şi a fost încălcată legislaţia în materia achiziţiilor publice, procesul verbal de deschidere a ofertelor atestând o situaţie nereală, în cadrul ofertei prezentate de firma din Galaţi. Probabil că se doreşte bulversarea întregului proces electoral în judeţul Alba pentru ca pedeliştii, aflaţi la putere, să arunce toată vina în cârca viitorului guvern şi a viitorului prefect de Alba. Oricum, ne vom bate în justiţie pentru dreptate şi adevăr, aşa cum a făcut întotdeauna ziarul „Unirea”, astfel încât cei vinovaţi să fie traşi la răspundere şi să plătească drumurile, indemnizaţiile, diurnele şi plimbările angajaţilor Prefecturii, a membrilor birourilor electorale de circumscripţie (78 de birouri) cât şi a cadrelor din Inspectoratul de Jandarmi Alba pe malul Dunării, la Galaţi. Aceasta este apoteoza unui prefect, cel mai slab din istoria judeţului Alba, care nu a făcut absolut nimic pentru acest tărâm de istorie, ba din contră, o grămadă de instituţii au plecat din judeţ.
(UNIREA)
Drept la replica
Alegerile locale din judeţul Alba nu pot fi puse în pericol de contestarea unei licitaţii
În urma apariţiei în ziarul dumneavoastră, în data de 07.05.2012, a articolului cu titlul „Alegerile locale din judeţul Alba în pericol […]”, vă rugăm să aveţi amabilitatea, în virtutea dreptului la o corectă informare a publicului, să publicaţi răspunsul nostru:
Documentaţia de atribuire privind achiziţionarea, prin cerere de ofertă, a serviciilor de tipărire a buletinelor de vot ce vor fi utilizate în cadrul alegerilor locale din judeţul Alba din anul 2012 a fost înaintată spre publicare pe SEAP la data de 12 aprilie 2012.
Până la termenul limită de depunere a ofertelor, respectiv 27 aprilie 2012, orele 16, au depus oferte SC Romprima SRL din Galaţi şi SC Unirea Pres SRL din Alba Iulia. În şedinţa de analiză a ofertelor, Comisia de evaluare a solicitat clarificări suplimentare celor doi ofertanţi, iar în urma răspunsurilor primite a hotărât în unanimitate că ofertă câştigătoare este cea care a avut preţul cel mai scăzut pe pagină format A4 tipărită, respectiv oferta SC Romprima SRL.
În conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare, orice parte care se consideră vătămată într-un drept sau interes legitim cu privire la încălcarea dispoziţiilor legale în domeniul achiziţiilor publice se poate adresa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor în termen de 5 zile de la primirea înştiinţării privind rezultatul licitaţiei.
Din acest punct de vedere, demersul SC Unirea Pres SRL de a contesta rezultatul licitaţiei nu este unul criticabil. Consider însă complet nepotrivită maniera în care o firmă, care editează un ziar de altfel respectabil, se foloseşte de un organ media pentru a lansa acuzaţii nefondate la adresa prefectului judeţului Alba şi a instituţiei pe care o conduce.
Acuzaţiile că instituţia noastră ar face jocurile vreunei firme sau vreunui partid sunt nefondate şi ilogice. Comisia care a evaluat cele două oferte este formată din cinci specialişti aparţinând serviciilor juridic, financiar-contabilitate şi coordonare din cadrul Instituţiei Prefectului Judeţul Alba, toţi cei cinci fiind angajaţi în mandatele altor prefecţi şi nu în mandatul meu, eu nefăcând de altfel parte din această comisie. În plus, SC Unirea Pres SRL a câştigat în ultimii ani mai multe licitaţii organizate de Instituţia Prefectului pentru tipărirea de buletine de vot, inclusiv cea pentru alegerile prezidenţiale din 2009, din timpul mandatului meu, ceea ce arată clar că nimeni nu are nimic cu această firmă, singurul interes fiind acela de fi respectată legea.
Menţionez, pentru opinia publică, că contractul pentru tipărirea buletinelor de vot şi a altor tipizate legate de alegerile din iunie nu este semnat, urmând a fi încheiat cu firma care va fi desemnată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor în urma judecării contestaţiei formulate de SC Unirea Pres SRL.
În final, îmi exprim regretul că o problemă de natură comercială afectează politica editorială a unui cotidian respectabil. Legat de ce înseamnă să fii un prefect bun sau un prefect slab, cred că e suficient să citim arhiva de presă a cotidianului Unirea de după Revoluţie, pentru a vedea zecile sau sutele de conflicte, controverse şi scandaluri media în care prefecţii din celelalte legislaturi au fost implicaţi. Dacă a promova respectul reciproc, dialogul şi transparenţa instituţională înseamnă slăbiciuni atunci da, am fost un prefect slab.
Ştefan BARDAN, prefectul Judeţului Alba
N.R. Ne pare rău dar dreptul la replică nu răspunde la problemele ridicate de noi şi în primul rând la acea cerinţă de formă privind formularul T şi în al doilea rând la o condiţie de fond; este incredibil ca o autoritate contractantă poate să-şi bată joc în asemenea hal de un Caiet de sarcini şi de legislaţia achiziţiilor publice încât să declare câştigătoare o ofertă care nu are specificat preţul total. Şi totuşi, întrebăm Comisia de licitaţie, care este preţul total al ofertei câştigătoare? Referitor la buletinele de vot pentru alegerile prezidenţiale din 2009, acestea au fost tipărite, centralizat, la Odorheiul Secuiesc.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
23 decembrie 1989: Cea mai sângeroasă zi a Revoluției. 40 de soldați veniți să apere Aeroportul Otopeni au fost uciși
23 decembrie 1989: Cea mai sângeroasă zi a Revoluției. 40 de soldați veniți să apere Aeroportul Otopeni au fost uciși Soții Ceauşescu au fost arestați pe 22 decembrie 1989 şi toată lumea se aştepta ca revoltele să se încheie, dar sângele a continuat să curgă. În acea zi, România a intrat sub spectrul unei ameninţări […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum 2 zile
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum 3 ore
MESAJE de Mos CRACIUN 2024 hazlii. Idei de SMS-uri, URĂRI şi FELICITĂRI amuzante pe care le puteți trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 3 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana