Infrastructura rutieră, un capitol important la care România a rămas mereu repetentă: 25 de ani de promisiuni, 25 de ani de minciuni
Infrastructura rutieră, un capitol important la care România rămâne repetentă an de an. Celebra declarație că „România nu are nevoie de autostrăzi“ sau intrarea în reparații a unui tronson după doar 9 luni de la inaugurare, sunt doar câteva din „performanțele“ aleșilor din ultimul sfert de secol.
Construcţia autostrăzilor nu este un subiect de dezbatere publică doar în ultimii ani. În 1993, Capital, la doar câteva luni de la prima apariţie, publica un articol despre un program gândit şi aprobat în anii ’70, care prevedea construcţia a 820 kilometri de autostradă. În perioada comunistă s-a reuşit doar o mică parte din plan, astfel că am intrat în economia de piaţă cu o reţea de 113 km de autostradă, formată din două tronsoane: Bucureşti-Piteşti (96 km) şi Feteşti-Cernavodă (17 km). Revista Capital arăta, în 1993, că autorităţile de atunci doreau ca în următorii patru ani să crească numărul kilometrilor de autostradă la 255, prin finalizarea lucrărilor pe Bucureşti-Feteşti, iar mai apoi, să unească portul Constanţa de graniţa cu Ungaria.
Nici acum, la aproape 25 de ani din acel moment, nu avem o autostradă care să străbată România. Și, sigur, nu o vom avea mai devreme de anul 2022.
14 ani fără niciun kilometru de autostradă
Cea mai neagră perioadă la acest capitol a fost înregistrată între anii 1990 şi 2003, când nu a fost dat în folosinţă niciun kilometru de autostradă. Practic, avem de recuperat cel puţin 14 ani faţă de ţările din jur, cum ar fi Ungaria, Polonia sau Croaţia. Cu toate acestea, cei şapte miniştri care au ocupat fotoliul de la Transporturi în primul deceniu după Revoluţie au „construit pe hârtie“ 1.700 de kilometri de autostradă. Din acea perioadă a rămas şi celebra declaraţie că „România nu are nevoie de autostrăzi“ a lui Traian Băsescu, care, în trei mandate, a fost ministru timp de cinci ani. Nici după anul 2000, ceea ce s-a pus pe hârtie nu a fost realizat, decât într-o mică măsură. Fiecare partid care a trecut pe la Palatul Victoria a promis sute sau chiar mii de kilometri de autostradă în programele de guvernare, însă cetăţenii români au fost nevoiţi să circule pe aceleaşi drumuri proaste.
Campioni la desenat autostrăzi
În noul Master Plan General de Transport, aprobat de guvernul condus de Dacian Cioloş, se prevede construirea a circa 3.000 de km de autostrăzi şi peste 3.500 de km de drumuri-expres, până în 2030. La începutul acestui an, oficialii guvernamentali au estimat că vor inaugura 90 km noi de autostradă în 2017. Suntem deja în ultima lună din acest an şi avem doar 15 km de autostradă în plus faţă de anul 2015.
După trei ani în care România a reuşit să demoleze o porţiune dintr-o autostradă şi să nu finalizeze niciun lot de şosea la patru benzi, oficialii guvernamentali refac calculele şi anunţă că anul acesta vor inaugura încă 25 de kilometri. Pentru anul viitor, CNAIR anunţă finalizarea lucrărilor la 176 kilometri. Rămâne de văzut dacă promisiunile vor fi respectate, în anul următor.
KM de autostradă inauguraţi în ultimii 25 de ani
1990 113
2004 97,3
2007 50,2
2009 41,4
Sursa: capital.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
PENSIILE și indemnizațiile pentru însoțitor, încasate necuvenit NU SE MAI RECUPEREAZĂ: Legea a fost promulgată
PENSIILE și indemnizațiile pentru însoțitor, încasate necuvenit NU SE MAI RECUPEREAZĂ: Legea a fost promulgată Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat marţi, 19 noiembrie 2024, legea potrivit căreia nu se recuperează sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie, indemnizaţie socială pentru pensionari şi indemnizaţie pentru însoţitor. Actul normativ vizează asigurarea unei forme de protecţie a pensionarilor, […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate5 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport4 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate4 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată
-
Opinii - Comentarii7 ore ago
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii