Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Ştirea zilei

FOTO| VEZI SUBIECTELE diferenţiate în funcţie de profil la LIMBA ROMÂNĂ scris pentru examenul de BACALAUREAT 2013

Dragoş Suciu

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Bacalaureat - Lima romana011Astăzi a avut loc prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat 2013, la Limba şi literatura română. Este pentru prima dată când elevii primesc subiecte diferite în funcţie de profilul urmat la liceu. Ministerul a anunţat această măsură încă de la începutul anului şcolar 2012-2013, pentru ca adecvarea subiectelor la ceea ce au studiat elevii la şcoală. Elevii care au urmat cursurile profilului rea, tehnologic sau vocaţional au avut subiecte mai uşoare decât elevii care au urmat cursurile profilului uman, filiera teoretică şi profilul pedagogic, filiera vocaţională. Dacă la probele anterioare ale Bacalaureatului 2013 s-au acordat calificative, începând cu proba scrisă de astăzi se vor acorda note, care vor conta la admiterea în învăţământul universitar. Examenul a început la ora 9.00 şi a durat până la ora 12.00, dar nici un elev nu a putut părăsi sala de examen înainte de ora 11.00. În judeţul Alba, la Limba şi literatura română s-au înscris 2.990 elevi.

SUBIECTE BAC 2013 ROMÂNĂ, profilul REAL, TEHNOLOGIC, VOCAŢIONAL. Elevii au primit la subiectul 1 un text la prima vedere din „Scrinul negru” de George Călinescu. Subiectul a verificat cunoştinţele de vocabular, elevilor cerându-li-se să găsească sinonimele la „mormane” şi ”uzate”. De asemenea, li s-a cerut să facă o expresie cu cuvântul „umăr”.

Subiectul I. Citeşte următorul text: (30 de puncte)

“Strada Rahmaninov era la capătul ei dinspre lacuri un simplu drum de ţară mergând între un mal de lut şi un şir de castani înalţi, pe lângă care se întindeau gardurile unor case de pe străzile perpendiculare – răspunzând spre lacul Floreasca – şi zidurile cu ferestre mici ale unui fost grajd de cai de curse. Adesea, mormane de fân şi de gunoaie umpleau aerul cu un miros hibrid de iarbă cosită şi de putrefacţie acră […]. Deasupra dâmbului, şedea dezvolată ruina roşie a unei case neterminate. […] De acolo, strada era pavată şi canalizată, dar aproape fără nicio casă, întocmai ca şi celelalte străzi din parcelare, presărate doar cu câteva vile, nu lipsite de gust. […] Pe drum […], venea într-o după-amiază de decembrie a anului 1950, dinspre strada Băneasa Ancuţa, o ceată de vreo douăzeci de persoane, bărbaţi şi femei, într-o coloană de câte doi. […] Cu greu un spectator neinformat şi-ar fi putut da seama cine sunt aceşti oameni. Unii păreau lucrători sau mici impiegaţi, alţii aproape cerşetori, câţiva erau îmbrăcaţi mai bine, dar în veşminte prea uzate […]. Toţi se asemănau prin familiaritatea lor discretă, prin respectul pe care şi-l acordau unul altuia, indiferent de înfăţişarea vestimentară, în fine, prin figurile destinse şi expresive, în contrast cu ţinuta lor. O femeie în vârstă, iaşită la un gard, atinse de braţ pe unul din el. Acesta era un bărbat înalt, voinic, cu părul cărunt, tuns mărunt şi ascuns în parte sub şapca dată pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri cu petice, foarte umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-i degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor.” (G. Călinescu. Scrinul negru)

Conform unor elevi de la Colegiul Economic „Dionisie Pop” din Alba Iulia, la primul subiect au avut de găsit două sinonime a cuvintelor „mormane” şi ”uzate”. La al doilea subiect s-a cerut rolul cratimei din secvenţa “cu câte-un gumilastic”. La punctul trei au trebuit să construiască un enunţ care să conţină o locuţiune/ expresie cu substantivul „umăr”. La exerciţiul 4 au trebuit să precizeze tipul de  perspectiva narativă din text, la punctul cinci au avut de precizat două motive literare din text. În continuare au avut de selectat două secvenţe din text care fixează spaţiul şi rolul verbelor de la timpul imperfect. La 8 a trebuit ilustrat, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic, iar la ultimul exerciţiu de la subiectul I, au avut de comentat în 6-10 rânduri ultima secvenţă din text.

La subiectul 2, elevii au avut un text în care să argumenteze în 150 – 300 de cuvinte, despre „alegerea unui model în viaţă”.

A trebuit respectată structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate. Conţinutul a trebuit adecvat pe o temă dată  şi formularea propriilor idei şi opinii faţă de problematica pusă în discuţie. Dezvoltarea a două argumente pentru susţinerea opiniei şi formularea unei ipoteze clare.

La subiectul 3, elevii de la profilul real au primit la română o poezie, la alegere, din lirica lui Tudor Arghezi, Lucian Blaga sau Ion Barbu (un eseu până la 3000 de cuvinte).

Conform unor elevi de la Colegiul Economic „Dionisie Pop” din Alba Iulia subiectele au fost acceptabile, dar ultimul punct „i-a dat peste cap” din cauza faptului că nu se aşteptau la argumentarea unui text poetic.

SUBIECTE BAC 2013 ROMÂNĂ – pentru profilul Uman – filieră teoretică, şi profilul Pedagogic – filieră vocaţională

Subiectul I de la profilul Uman a fost un text la prima vedere din „Accidentul”,  de Mihail Sebastian. Elevii au avut de dat răspunsuri la nouă subpuncte.

La primul punct elevii au trebuit să numească neologic pentru sensul din text al cuvintelor „va zori” şi „obosită”. La al doilea punct au avut de explicat rolul ghilimelelor dintr-o propoziţie care se regăsea în text, iar la punctul trei a trebuit construit un enunţ în care să fie ilustrat sensul conotativ al cuvântului „drum”. La punctul patru a trebuit precizată tipul de perspectivă narativă din text, iar la următorul elevii au trebuit să precizeze două motive literare identificate în text. A trebuit precizată dimensiunea spaţială a textului, două trăsături a genului epic, iar la ultimul punct de la subiectul I a trebuit comentat în 6-10 rânduri o secvenţă din text.

La subiectul II, elevii au avut de argumentat, în 15 – 30 de rânduri, importanţa unui jurnal în viaţa unui adolescent.

A trebuit respectată structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate. Conţinutul a trebuit adecvat pe o temă dată  şi formularea propriilor idei şi opinii faţă de problematica pusă în discuţie. Dezvoltarea a patru argumente pentru susţinerea opiniei şi formularea unei ipoteze clare.

Pentru subiectul al III-lea elevii au trebuit să scrie despre tema şi viziunea într-o poezie aparţinând simbolismului.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

FOTO Elevii militari, alături de veteranii celui de-al Doilea Război Mondial, din județul Alba: Distincții și pachete cadou, oferite de Ziua Veteranilor de Război

Ziarul Unirea

Publicat

în

Elevii militari, alături de veteranii celui de-al Doilea Război Mondial, din județul Alba: Distincții și pachete cadou, oferite de Ziua Veteranilor de Război Elevi și reprezentanți ai Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” și ai Centrului Militar Județean Alba i-au vizitat astăzi pe veterani ai celui de-al Doilea Război Mondial din județul Alba. Vizitele s-au înscris […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea