Elevii Şcolii Gimnaziale „Silviu Cărpinişianu” Sebeş, implicaţi într-un proiect de istorie orală
*„Poveste de şcolar” – De la şcoala confesională la şcoală europeană – mărturii ale elevilor de ieri şi de astăzi
Un număr de 13 elevii ai Şcolii Gimnaziale „Silviu Cărpinişianu” Sebeş sunt implicaţi pe parcursul anului şcolar 2012-2013 în proiectul de istorie „Poveste de şcolar”, coordonat de prof. Rodica Groza, inspector şcolar general adjunct.
Proiectul de istorie orală „Poveste de şcolar…” îşi propune să prezinte imaginea şcolii, cu o istorie de peste 200 de ani, în memoria comunităţii şcolare, a foştilor şi actualilor elevi, profesori, părinţi. Elementul de noutate îl reprezintă metoda de abordare a istoricului unei comunităţi şcolare, şi anume, cea a interviului.
„Proiectul nostru vizează activităţi de cercetare a trecutului şcolii prin intermediul tehnicilor istoriei orale aducând elevii în contact direct cu foşti elevi, foşti profesori, părinţi, care descriu aspecte ale activităţii didactice, pedagogice şi educative prin prisma experienţei proprii în perioade diferite cronologic. Am ales astfel cadre didactice pensionate, părinţi foşti elevi şi care la rândul lor au avut sau au copii elevi ai şcoli, dar şi persoane mai tinere, actuali studenţi mai apropiaţi ca vârstă de generaţia actuală de absolvenţi pentru a putea sublinia şi schimbările chiar de la o generaţie la alta”, a declarat prof. Rodica Groza.
Rolul proiectului este acela de a stimula interesul elevilor pentru cercetarea istoriei orale locale, de-ai familiariza cu sursele de documentare, metodele şi mijloacele moderne de cercetare a evenimentelor istorice în general şi cele ale istoriei recente în particular.
Un aspect important este dat de faptul că elevii au avut ocazia să discute faţă în faţă cu persoanele care şi-au lăsat amprenta asupra evoluţiei Şcolii „Silviu Cărpinişianu”. Au aflat direct de la „sursă” despre cum arăta școala acum aproximativ 40 de ani, despre condiţiile în care se desfăşurau cursurile, dar şi despre rigorile impuse de regimul comunist sistemului de învăţământ. Uniforma şcolară, uniforma cadrului didactic şi clinchetul vesel al clopoţelului sunt doar câteva din aspectele care au trezit amintiri nostalgice intervievaţilor.
De asemenea, ghidurile de interviu aplicate au permis strângerea unui volum important de informaţii referitoare la conduita elevilor şi a profesorilor, la modul în care se desfăşurau orele de curs, precum şi la numărul elevilor care făceau parte dintr-o clasă. Mai mult, din răspunsurile persoanelor intervievate reiese evoluţia prin care a trecut şcoala, de la schimbări de arhitectură până la dotări: de la soba cu lemne la sistem de încălzire centralizat, de la tradiţionala tablă cu cretă la tablă SMART, de la diapozitive la laptop şi videoproiector.
În cercetarea istorică elevii au avut acces la documente din arhiva personală a familiei Cărpinişianu, documente şcolare din arhiva şcolii, poze, interviuri. Cea mai mare parte a activităţii s-a desfăşurat în Centrul de Documentare şi Informare al şcolii şi în colaborare cu profesorul documentarist Andreea Bărăgan.
„Pe lângă mărturiile persoanelor intervievate, elevii implicaţi în proiect au colectat şi fotografii din diverse perioade ale existenţei şcolii. Acestea oferă o imagine per ansamblu a unei şcoli cu in trecut istoric important. Unele fotografii prezintă clădirea veche a şcolii, cu intrarea dispusă la mijlocul construcţiei, iar altele oferă instantanee din timpul serbărilor şcolare – dansuri moderne şi tradiţionale, poze de grup, poze de final de an şcolar sau de final de ciclu de studiu. De asemenea, unele fotografiile sunt un excelent material pentru a oferi o imagine asupra uniformelor şcolare, a modului vestimentar al elevilor care frecventau instituţia de învăţământ”, a mai precizat prof. Rodica Groza, inspector şcolar general adjunct.
Potrivit coordonatorului de proiect, pe viitor, cercetările elevilor se vor concretiza într-o lucrare monografică a primei şcoli româneşti din oraşul Sebeş şi a primei instituţii de învăţământ din judeţul Alba care a primit în anul 2004 distincţia de „Şcoală europeană” – Şcoala „Silviu Cărpinişianu” – privită prin prisma istoriei orale.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Cultură Educație
VIDEO | Proiectul educaţional „Şi eu am un vis”, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă din Alba Iulia: Dezbateri și prezentări privind aspecte din viaţa cotidiană, performanţele şi realizările obţinute de persoanele cu dizabilități
Proiectul educaţional „Şi eu am un vis”, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă din Alba Iulia: Dezbateri și prezentări privind aspecte din viaţa cotidiană, performanţele şi realizările obţinute de persoanele cu dizabilități 3 Decembrie marchează, pe întreg mapamondul, Ziua Internaţională a Persoanelor cu Dizabilități. Este ziua în care fiecare dintre noi poate deveni mai conștient […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 5 zile
Bradul de Crăciun. Cum și când se împodobește. Istoria împodobirii bradului
-
Curier Județeanacum 5 ore
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Sănătatea și naturăacum 5 zile
15 decembrie: Ziua Internațională a Ceaiului
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Nume care se sărbătoresc de Sfântul Daniel 2024. Viața Sf Daniel și semnificația numelui
-
Curier Județeanacum 9 ore
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Mesaje de Sfântul Daniel 2024: URARI, FELICITARI și SMS-uri de LA MULȚI ANI pe care le poți trimite celor dragi