Rămâi conectat
Alba Music and Film Festival 2022

Actualitate

Dosar de pensie 2020. Ce acte sunt necesare pentru pensia la limită de vârstă, de invaliditate și de urmaș

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022
Dosar de pensie 2020. Ce acte sunt necesare pentru pensia la limită de vârstă, de invaliditate și de urmaș

Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedește îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezența lege, se depune, începând cu dată îndeplinirii acestor condiții, la casă teritorială de pensii competență, în a cărei rază domiciliază persoană.

Conform Legii Pensiilor, persoanele domiciliate în străînătate pot transmite cererea prin care solicită pensie din sistemul public de pensii, împreună cu actele prin care se dovedește îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezența lege, la casă teritorială de pensii competență, în funcție de ultimul loc în care au fost asigurate în România, respectiv la casă de pensii sectorială competență.

Pensiile se stabilesc prin decizie a casei teritoriale de pensii sau a casei de pensii sectoriale, după caz, emisă în condițiile prevăzute de prezența lege, și se acordă de la dată înregistrării cererii.

Elit - Gustul Desăvârșit

În sistemul public de pensii, pensiile se plătesc de la dată acordării, stabilită prin decizie a casei teritoriale de pensii sau a casei de pensii sectoriale, după caz, cu excepția pensiei anticipate și a pensiei anticipate parțiale, care se plătesc de la dată încetării calității de asigurat.

Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casă teritorială de pensii, respectiv de casă de pensii sectorială, în termen de 45 de zile de la dată înregistrării cererii.

Pensionarii pentru limita de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicită recalcularea pensiei, în condițiile legii.Concret, pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, prevăzute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia.

Actele necesare pentru depunerea dosarului de pensie pentru limita de vârstă

Iată lista actelor necesare în funcție de tipul de pensie conform Casei Naționale de Pensii Publice:

1. Pensia pentru limita de vârstă, anticipată și anticipată parțială

a. cerere tip pentru înscrierea la pensie ;
b. acte de vechime:

– carnetul de muncă (original și copie);

– adeverințe privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată, completate potrivit legii;

– adeverință privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);

– adeverință privind condițiile de muncă deosebite, speciale și/sau alte condiții (original);

c. actele de stare civilă ale solicitantului:

– BI/CI;

– certificat de naștere și de căsătorie (original și copie);

d. livretul militar (original și copie);

e. diplomă de absolvire a învățământului universitar (original și copie) și adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor și faptul că acestea au fost urmate la zi;

f. dovadă încetării calității de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parțială, pentru persoanele care, la dată solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original);

g. adeverință care să ateste perioadele de activitate realizate după dată de 1 ianuarie 2011 (original);

h. dovadă echivalarii de către statul român a cursurilor desfășurate în cadrul unor instituții de învățământ universitar din străînătate;

i. procura specială, pentru mandatar (original și copie);

j. acte pentru dovedirea calității de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, și/sau al Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din Decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viață sau au avut de suferit în urmă revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987, cu modificările și completările ulterioare.

2. Pensia de invaliditate

cerere tip pentru înscrierea la pensia de invaliditate;

actele menționate la pensia pentru limita de vârstă;

decizia medicală asupra capacității de muncă (original);

adeverință din care să rezulte dată încetării plății indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverință din care să rezulte dată încetării calității de asigurat (original);

documentele necesare dovedirii accidentului de muncă sau bolii profesionale, după caz;

3. Pensia de urmaș

cerere tip pentru înscrierea la pensie de urmaș;

actele menționate la pensia pentru limita de vârstă, pentru cazurile în care susțînătorul decedat nu avea calitatea de pensionar;

actele de stare civilă ale urmașilor și ale reprezentantului legal, după caz (original și copie);

decizia medicală asupra capacității de muncă, în cazul urmașului invalid (original);

decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile în care susțînătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);

adeverință de studii, în cazul urmașilor copii în vârstă de peste 16 ani (original);

actul doveditor al cauzei decesului, cu excepția situațiilor în care susțînătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);

documente necesare pentru decesul cauzat de accident de muncă, respectiv boală profesională.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Programul Femeia Antreprenor, lansat în 18 august: Care sunt obiectivele

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

Programul Femeia Antreprenor, lansat în 18 august: Care sunt obiectivele

Constantin-Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT), a anunţat marţi că programul Femeia Antreprenor va fi lansat joi, unul dintre principalele obiective fiind acela de a stimula şi sprijini structurile economice private, înfiinţate şi conduse de către femei.

„Dorim cu această ocazie să marcăm în mod simbolic lansarea celui de-al treilea program din cadrul pachetului de 13 programe pregătit de către minister, în ideea de a susţine şi a dezvolta mediul de afaceri din România. Aşa cum se ştie, acum aproape o lună de zile, pe data de 19 iulie, am lansat primele două programe Start-up Nation şi Start-up-ul dedicat românilor din diaspora, iar săptămâna aceasta, joi, pe data de 18, începând cu ora 10:00, vom lansa programul Femeia Antreprenor, fiind al treilea apel deschis în cursul anului 2022. Ca o caracteristică de bază a acestui program, printre altele, el contribuie şi la atingerea unuia dintre standardele OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, n.r.) – şi mă refer aici la egalitatea de gen din domeniul antreprenorial”, a afirmat Constantin-Daniel Cadariu, în cadrul unei conferinţe de presă.

El a subliniat că programul în sine este o măsură personalizată pentru a asigura accesul la finanţare pentru această categorie de antreprenori, în condiţiile în care în prezent, în România, numai 36,8% dintre antreprenori sunt femei.

Elit - Gustul Desăvârșit

„Şi spun acest lucru pentru că, în acest moment, în România, 36,84% dintre antreprenori sunt femei. Doar atât. Programul în sine este, în linii mari, asemănător cu primele două, însă are şi anumite lucruri specifice, mici diferenţe. În primul şi în primul rând, firma care aplică pentru a obţine granturi din cadrul acestui program nu mai are o limită în ceea ce priveşte intervalul de timp în care ar fi trebuit să fie înfiinţată. După cum se ştie, la primele două programe, era condiţia ca firma care aplică să fie înfiinţată după data de 1 ianuarie 2020. Această condiţie nu mai apare în cadrul acestui program”, a precizat ministrul Antreprenoriatului şi Turismului.

Pe de altă parte, el a subliniat că, în cadrul acestui program, „nu se va mai puncta aşa-zisul debut în afaceri”.

„În cadrul celorlalte două programe se obţinea un punctaj suplimentar dacă aplicantul era la prima societate comercială înfiinţată în România. De asemenea, acest program atinge o altă ţintă – şi anume o inserţie nouă pe piaţa muncii, în special în ceea ce priveşte persoanele vulnerabile, fie că discutăm de şomeri, de persoane cu dizabilităţi sau de persoane defavorizate în general, asistat social şi aşa mai departe. Iar al patrulea element esenţial de diferenţă îl constituie faptul că, în cadrul acestui program, nu mai punctăm existenţa unui brevet, ca în primele două programe, ci vom puncta doar dreptul de proprietate industrială, adică, în fond, în măsura în care societatea sau asociatul are o marcă, un brand, un logo înregistrat la OSIM, va obţine un punctaj suplimentar”, a explicat ministrul.

Potrivit acestuia, pachetul, ca şi în cazul celor două programe lansate deja, va avea o componentă digitală obligatorie, în valoare de sau în contravaloarea sumei de 5.000 de euro din cadrul granturilor.

„Chiar dacă în trecut, cu privire la femeia antreprenor au mai fost programe dedicate, acest program are o noutate, şi anume faptul că are această componentă de granturi, adică oferă pur şi simplu sumă nerambursabilă pentru a stimula componenta de investiţii”, a adăugat Cadariu.

Unul dintre principalele obiective ale programului este reprezentat de „stimularea şi sprijinirea înfiinţării şi dezvoltării structurilor economice private înfiinţate şi conduse de către femei”.

Ministrul Antreprenoriatului şi Turismului a precizat că un alt obiectiv îl constituie îmbunătăţirea performanţelor economice al acestor structuri şi, de asemenea, realizarea unei creşteri economice inteligente, sustenabile, incluzive şi, nu în ultimul rând, programul are drept obiectiv stimularea inovării şi a pregătirii antreprenoriale.

„Sesiunea de apeluri se va deschide în data de 18 august, începând cu ora 10:00 şi va dura până pe data de 30 septembrie. Deci, cei interesaţi vor avea la dispoziţie 30 de zile lucrătoare în care vor putea să se înscrie în cadrul acestui program. Programul în sine este un program multianual. Noi şi prin ordonanţa care a stat la baza înfiinţării acestui program am prevăzut ca acesta să funcţioneze pe o perioadă de 5 ani, adică până în anul 2027, iar în această perioadă vor fi 5.000 de beneficiari, bugetul total fiind de un miliard de lei. În ceea ce priveşte anul 2022, evident, numărul de beneficiari maxim va fi de 1.000 şi bugetul de 200.000 de lei. Este drept, în momentul de faţă, în bugetul ministerului avem doar suma de 157 de milioane de lei, motiv pentru care am solicitat diferenţa de sumă săptămâna aceasta, dacă se va adopta ordonanţa de rectificare bugetară. La fel ca şi în cazul programului Start-up Nation şi Start-up Diaspora vor fi două categorii de granturi: un grant de 100.000 de lei dacă societatea care aplică va înfiinţa un loc de muncă nou şi 200.000 de lei dacă va înfiinţa minimum două locuri de muncă noi”, a precizat Cadariu.

El a subliniat că a fost introdusă componenta de cofinanţare care va varia între 5 şi 15%, ca şi în cazul celorlalte programe, iar în funcţie de cofinanţarea asumată va varia şi punctajul.

„Cine sunt beneficiarii? Microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii care sau trebuie să îndeplinească condiţia ca cel puţin unul dintre asociaţi să fie femeie şi să deţină minimum 50% din acţiuni. Înscrierea, ca şi în celelalte cazuri, va fi sută la sută electronică. Într-o primă etapă, va fi o preînscriere pe platformă, iar ulterior va fi etapa de completare a formularului electronic de înscriere, care este, ca şi în primele două cazuri, simplu, predictibil, succint”, a mai spus Cadariu.

Ministrul Antreprenoriatului şi Turismului a precizat că programul va avea un sistem de un punctaj.

„În primul rând, vor fi punctate activităţile de producţie şi industriile creative, apoi va fi punctat valoarea procentului aferent aportului propriu, în funcţie de cota de cofinanţare a agentului economic. Vor fi criterii aferente investiţiei, adică vor fi punctaje în funcţie de ponderea investiţiilor în echipamente tehnologice. De asemenea, vor fi punctate acele investiţii în instalaţii, în scopul obţinerii unei economii de energie şi acelor sisteme care utilizează surse regenerabile de energie. Vor mai fi şi alte elemente de punctaj”, a completat ministrul.

Sursa: dcbusiness.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Bani de la stat pentru patronii care angajează șomeri: Ministerul Muncii va suplimenta fondurile

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

Bani de la stat pentru patronii care angajează șomeri: Ministerul Muncii va suplimenta fondurile

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) va suplimenta fondurile destinate angajării şomerilor în vârsta de peste 45 ani, a transmis miercuri pentru AGERPRES, ministrul Marius Budăi. De asemenea acesta a precizat că v spriji mediul de afaceri, astfel încât să îşi califice oamenii la locul de muncă prin măsura uceniciei.

Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, şomeri în vârstă de peste 45 ani, şomeri care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale sau şomeri de lungă durată primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni, în condiţiile prevăzute de art.85 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare.

De asemenea, statul subvenţionează cheltuielile cu forţa de muncă pentru încadrarea de persoane cu handicap, pentru angajarea şomerilor care în termen de cinci ani de la angajare îndeplinesc condiţiile pentru a solicita pensie anticipată parţială sau limită de vârsta, dacă nu îndeplinesc condiţiile de a solicita pensie anticipată.

Elit - Gustul Desăvârșit

În acelaşi timp, din bugetul MMPS se subvenţionează angajatorul care încheie un contract de ucenicie la locul de muncă, acordând o sumă egală cu 60% din valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă în vigoare pentru fiecare ucenic angajat in baza contractului de ucenicie.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Amenzi aspre pentru cei care au folosit tichetele sociale pentru alcool şi ţigări: Anunțul ministrului Investiţiilor

Ziarul Unirea

Publicat

în

Zilele Municipiului Sebeș - 2022

Amenzi aspre pentru cei care au folosit tichetele sociale pentru alcool şi ţigări: Anunțul ministrului Investiţiilor

În cursul zilei de miercuri, 17 august, Marcel Boloş, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, a susținut, la Digi24, că cei care au folosit cardurile sociale ale Guvernului pentru băuturi alcoolice şi ţigări, vor primi amenzi destul de dure.

Ministrul Marcel Boloş a afirmat despre cardurile blocate în cazul persoanelor care le-au folosit pentru a achiziţiona băutură şi ţigări că vor rămâne blocate până la următoarea tranşă de bani pe care statul o va livra.

”Nu se poate generaliza folosirea aceasta a cardurilor, doar pentru produse de tutun şi alcool, ne aşteptam să existe astfel de cazuri, motiv pentru care, în Ordonanţa care a fost aprobată, am şi introdus un capitol de sancţiuni, încât astfel de lucruri să le putem sancţiona”, a spus Boloş, precizând că aici depinde şi de disciplina beneficiarului de card social şi de cel care vinde astfel de produse.

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a vorbit şi despre sancţiuni, arătând că amenzile pot fi date de către Poliţia Locală.

Elit - Gustul Desăvârșit

”Încă nu avem o astfel de situaţie, dar fapta este evident de natură contravenţională, se pot aplica amenzile care nu sunt deloc de neglijat pentru că merg până la 40 de puncte de amendă, undeva în jurul a 6.500 de lei, însă, dacă vom vedea că acest fenomen se generalizează, putem introduce şi sancţiuni mai dure. E regretabil că sunt astfel de situaţii”, a spus ministrul.

Marcel Boloş a mai afirmat că a fost recent la ţară şi era apreciat acest ajutor al Guvernului, în rândul cetăţenilor.

”Dacă vedem că lucrurile iau amploare, atunci probabil că vom modifica Ordonanţa şi pentru cei care sunt în această situaţie le vom retrage cardurile sociale”, a mai declarat Marcel Boloş.

Ministrul Fondurilor Europene a ţinut să precizeze că măsura a fost gândită pentru un număr de 2,5 milioane de beneficiari. ”Introducerea sistemului de sancţiuni tocmai acest rol l-a avut, să descurajeze dar şi să disciplineze folosirea voucherelor”, a precizat Boloş, conform news.ro

Sursa: bugetul.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare