Ziarul Unirea

Doi independenţi se pun în continuare, în slujba comunităţii albaiuliene

Introducerea unui sistem public de transport local nepoluant prin darea în folosinţă a unei reţele de TROLEIBUZE, cu finanţare europeană nerambursabilă, precum şi promovarea industriilor creative în dezvoltarea oraşului, iată doar două dintre ideile generoase ale acestora

     Alegerile locale recent încheiate au cam avut de toate. Au scos la lumină necazuri şi frustrări ale populaţiei dar şi promisiuni populiste „cât încape”, aproape nemaiîntâlnite până acum, unele dintre ele sancţionate cu mânie prin votul popular exprimat la urne. Dar despre toate acestea a curs aşa de multă „cerneală” până acum, încât cred că, până şi noi, ziariştii, care în cele din urmă avem sarcina de serviciu de a oferi zilnic un pachet informaţional zilnic, echilibrat, pentru cititorii noştri şi „asezonat” cu toate informaţiile locale, guvernamentale, de serviciu, utilitare, de opinie etc., ar trebui, în cele din urmă, să alegem doar ceea ce este cu adevărat bun şi care poate impulsiona dezvotarea societăţii, respectiv a comunităţilor locale care o compun. Ceea ce mi-am şi propus şi eu în cadrul acestui articol.
În editorialul de zilele trecute am menţionat faptul că, din cauza derulării alegerilor locale într-un singur tur de scrutin, votul s-a radicalizat atât de mult încât aproape în totalitate intenţiile de vot s-au îndreptat înspre marii actori ai scenei politice actuale româneşti, în cea mai mare parte pentru a-i sancţiona pe unii sau pentru a-i vota pe alţii. Din acest motiv, vocea şi ideile societăţii civile au fost zdrobite sau pur şi simplu anulate de marile ambiţii electorale ale marilor partide sau alianţe politice. Eu unul am fost totuşi destul de atent la ideile şi proiectele mai deosebite exprimate în paginile ziarului nostru timp de aproape o lună, pe perioada campaniei electorale, şi pot să spun că m-au surprins la un mod mai mult decât plăcut câteva dintre cele promovate de doi dintre candidaţii independenţi la Consiliul Local al Municipiului Alba Iulia. Este vorba de Vasile Voicu Bora, actualul director al PAEM Alba Iulia şi de  arhitect Cristina Anghel (Cândea), care poate ar fi trebuit să adune mult mai multe voturi (cu toate că s-au situat pe locuri onorabile, Vasile Voicu Bora – locul 4, cu 547 de voturi, iar Cristina Anghel (Cândea) – locul 5, cu 416 voturi, înaintea unor partide istorice sau alianţe politice locale) dacă alegătorii le-ar fi cunoscut cu adevărat realizările de până acum, capacităţile intelectuale şi marea dorinţă de a se pune în slujba comunităţii din care fac parte. De aceea, eu am considerat ca o datorie a mea de jurnalist, ca măcar acum, după ce s-a încheiat votul şi se cunosc aleşii în Consiliul Local Alba Iulia, să aduc în atenţia acestora, precum şi în cea a albaiulienilor ( şi nu numai) câteva dintre propunerile şi ideile de certă valoare făcute sau promovate de aceştia, care dacă ar fi valorificate în viitor ar îmbunătăţi simţitor dezvoltarea unor servicii publice la nivelul municipalităţii şi chiar ar duce la o impulsionare a dezvoltării economice şi culturale. Iată, în continuare, câteva dintre cele mai importante:
lVasile VOICU BORA: În domeniul economic:lacordarea din partea Consiliului Local Alba Iulia de sprijin pentru realizarea în cadrul comunităţii a cel puţin 2 proiecte în regim de Parteneriat Public – Privat, cu valori de minim 10 milioane de euro şi peste 100 de angajaţi, din surse de finanţare POSCCE – investiţii mari lsprijin pentru dezvoltarea de afaceri şi IMM-uri prin planuri de afaceri conforme PNDR, POR, POSCCE, Ministerul Mediului şi Pădurilor. În domeniul Transportului local: realizarea în Alba Iulia, etapizat, a unui sistem public de transport prin folosirea unei reţele de TROLEIBUZE. Avantaje: este un mijloc de transport cu grad de poluare fizico-chimică zero şi un grad de poluare fonică foarte scăzut, este mult mai ieftin decât cel cu autobuzul, are o fiabilitate foarte mare şi necesită costuri de întreţinere foarte mici. Şi ce este mai important, este faptul că trecerea şi la un asemenea mijloc de transport alternativ se poate face din fonduri europene nerambursabile DMI „Planuri integrate de dezvoltare urbană, subdomeniul „Centre Urbane”, cu o contribuţie a  autorităţilor publice locale de doar 2 la sută! Tot domnul Vasile Voicu Bora mai propune  şi promovarea la Alba Iulia a transportului tradiţional prin constituirea unui parc de trăsuri vieneze, precum şi extinderea traseelor de transport cu mijloace ecologice (proiect ce există din câte ştiu în atenţia administraţiei locale şi susţinut chiar de primarul Mircea Hava). Este vorba de promovarea sistemului de transport public cu biciclete, puse la dispoziţie de Primărie, precum şi de dezvoltarea în continuare a pistelor de biciclete, nu numai în Cetatea Alba Carolina, care pe bună dreptate sunt extrem de frumoase şi de practice) ci şi pe principalele artere ale municipiului. De asemenea, având în vedere mărimea oraşului, domnia sa propune implementarea  unui management profesionist în conducerea municipalităţii care să vină în sprijinul primarului dar şi al Consiliului local, prin aplicarea conceptului de City manager. Acesta ar avea resposabilitatea pentru controlul tuturor operaţiunilor administrative derulate de către unitatea teritorială, în speţă Municipiul Alba Iulia şi pentru implementarea hotărârilor adoptate de Consiliul local, în temeiul unui contract de management. City managerul ar urma să fie responsabil inclusiv de întâlnirile cu cetăţenii sau cu grupuri organizate ale acestora pentru o mai bună înţelegere a problemelor cu care se confruntă, precum şi pentru preluarea ideilor şi iniţiativelor acestora cu privire la dezvoltarea şi amenajarea cartierelor sau localităţilor suburbane. De altfel, în acest sens mai propune înfiinţarea de „birouri primariale” în zonele suburbane Oarda,  Bărăbanţ, Miceşti şi  Pâclişa.
lArhitect Cristina ANGHEL (CÂNDEA): Una dintre importantele şi interesantele idei ale Cristinei, pe care şi eu cred că municipalitatea albaiuliană ar trebui să o aibă în vedere, este cea a promovării „industriilor creative în dezvoltarea oraşului” (deşi există deja ceva paşi făcuţi în acest sens). Ce vrea să spună doamna Cristina Anghel? Ei bine, având în vedere uriaşul potenţial cultural – istoric, dar totodată şi turistic al Alba Iuliei, ea propune noului Consiliu local ales, dar deopotrivă şi primăriei, dezvoltarea socio-culturală a oraşului centrată în jurul unei comunităţi creative puternic stimulate, bazate în primul rând pe oameni (dezvoltarea clasei creative – the creative class). În ţările europene dezvoltate, această clasă creativă a devenit foarte numeroasă, realizându-se la timp o legătură strânsă dintre aceasta şi dezvoltarea şi creşterea economică. Aşa după cum declară Cristina, „sub umbrela industriilor creative se află atât publicitatea, arhitectura, dezvoltarea şi aplicaţii pentru internet, cât şi piaţa de antichităţi, meşteşugurile, designul, moda, filmul şi arta fotografică. Aceste multiple domenii pot influenţa creşterea economică a oricărui oraş”. Se estimează că, în România, în ultimii 5 ani, industriile creative au ajuns la 7 la sută din PIB, o creştere spectaculoasă pentru un domeniu care s-a dezvoltat de unul singur, fără niciun fel de ajutor instituţional (dezvoltări spectaculoase realizându-se în oraşe din imediata apropiere a Alba Iuliei, precum Sibiu sau Cluj-Napoca).
„Într-o Alba Iulia ideală aş interzice (măcar în weekend) accesul maşinilor în centrul istoric, la fel cum fac alte oraşe  culturale mari (…) Aş lăsa artizanii să îşi vândă produsele şi aş invita artiştii să se exprime pe actuala scenă din Piaţa Cetăţii. Bugetul pentru cultură l-aş împărţi pentru activităţi culturale multe şi diverse, pentru artiştii plastici aş face în Alba Iulia o sărbătoare continuă, cu mult bun gust, în care turistul care o vizitează să aibă în permanenţă ceva de văzut şi de făcut, la fel cum se întâmplă la vecinii noştri, în Sibiu. (…) Astfel, mulţi tineri albaiulieni cu studii superioare sau cu abilităţi de antreprenoriat ar rămâne într-un oraş cu o ofertă culturală diversă şi s-ar pune în slujba lui.” – declară Cristina Anghel. Iar pe Cristina, la fel ca şi în cazul lui Vasile Voicu Bora, o recomandă deja unele realizări mai deosebite, cum este, spre exemplu, Centrul Cultural „Poarta 7”, pe Traseul Nordic al Cetăţii, cunoscut sub denumirea de „Spaţiile RYMA”. Acesta conţine la ora actuală galerii de artă, info point, terasă de vară, ateliere de restaurare, scene de spectacole, loc de joacă pentru copii, zonă de picnic şi sporturi pe iarbă, panou de căţărare şi o generoasă grădină în care toţi vizitatorii se pot relaxa în acest „colţ de Rai” din Cetatea Alba Iuliei.  Proiectul iniţiat de ea „Împreună să dăm viaţă Cetăţii” se poate extinde la toată Cetatea Alba Carolina, precum şi în oraşe ca Aiud, Sebeş şi altele cu vestigii istorice importante. Nu acum dar poate în viitorul apropiat, noul Consiliu Local ales i-ar putea invita pe cei doi într-o şedinţă ordinară pentru a le cunoaşte mai îndeaproape preocupările şi propunerile ce pot servi în viitor comunităţii. Eu  îi felicit oricum pentru realizările de până acum şi proiectele de viitor prezentate, precum şi  pentru modestia şi civismul lor deosebit.

ELIT

Tinu MATEŞ

ADEZIUNE PLUS ALBA

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Te-ar putea interesa și:

Mesaje de SFÂNTUL IOAN religioase: Urări și FELICITĂRI pe care le puteți trimite prin SMS de Sf Ioan Botezătorul

Mesaje de SFÂNTUL IOAN religioase: Urări și FELICITĂRI pe care le puteți trimite prin SMS de Sf Ioan Botezătorul Creştinii… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

MESAJE de Sfântul Ion HAIOASE. Idei de SMS -uri pentru prietenii glumeţi dar şi pentru cei îndrăgostiţi, care îşi aniversează astăzi onomastica

Mesaje de Sfantul Ioan haioase. Urărări și felicitări de Sfantul Ion hazlii care poti fi trimise prin SMS.  Texte amuzante… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Mesaje de Sfântul Ioan amuzante. URĂRI şi FELICITĂRI haioase pentru prietenii care își sărbătoresc onomastica

Mesaje amuzante şi hazlii de Sfântul Ion 2021 • Urări şi felicitări haioase de Sfântul Ioan. SMS de Sfântul Ioan… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

7 ianuarie: Crăciunul pe rit vechi. Cum sărbătoresc ortodocşii pe stil vechi Naşterea Mântuitorului

7 ianuarie: Crăciunul pe rit vechi. Cum sărbătoresc ortodocşii pe stil vechi Naşterea Mântuitorului Crăciunul era sărbătorit pe 7 ianuarie… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

BACALAUREAT 2021: Modele de SUBIECTE, teste de ANTRENAMENT și BAREME

Toate MODELELE de SUBIECTE și teste de ANTRENAMENT pentru BACALAUREAT 2021. BAREME: setul 1,2,3,4,5 și 6. Calendarul BAC 2021 pentru… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Mesaje creștine de Sfântul Ion. Urări pe care le puteți trimite prin SMS celor care își sărbătoresc onomastica

Mesaje creștine de Sfântul Ioan 2021 • Urări și felicitări creștine care le puteți trimite prin SMS celor care își… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

14 Comentarii

troleibuzul 14 iunie 2012 at 18:45

Doi bieti inconstirenti care nu au luat impreuna la alegeri nici 500 voturi si care acum nu au ce face decat sa isi dea si ei cu parerea… Vedeti-va voi de treburile vostre ca HAVA STIE HAVA FACE !

Take 14 iunie 2012 at 19:50

pardon… Bora independent??

dolfi 14 iunie 2012 at 20:40

pai e la fel de „independent” ca ceilalti! Cand a anuntat un anume individ ce se ocupa cu legile intr-o forma sau alta, a crescut inima intr-o gramada de patronasi ce se declarau prieteni buni cu respectivul… Erau pregatiti in caz ca lua si ala un loc caldutz pe undeva..
Asa ca da… independent

dolfi 14 iunie 2012 at 20:41

erata: Cand a anuntat un anume individ CA,CANDIDEAZA la locale…

abbilbal 14 iunie 2012 at 20:00

Troleibuze la Alba Iulia. Ideea nu este nouă. Ea a fost lansată cu zeci de ani în urmă înainte de 1989. Opozanţii ei Înztrebau: „cum vor urca troleibuzele pe Calea moţilor?” Pe atunci nu era panta de la stadion, căci nu era zona industrială, zonă ce s-a născut mult mai târziu. Acum mai este o problemă. Oraşe cu tradiţie în transportul cu troleibuze (Braşov, Cluj etc.) au renunţat la ele. De ce? Sunt probleme ce trebuie analizate înainte de lansarea unei astfel de idei.

dolfi 14 iunie 2012 at 20:29

costurile cu intretinerea sunt mari, iar din cauza animalelor din trafic care parcheaza unde „vrea muschiu lor”, traficul devine anevoios.
Repet, costurile cu intretinerea sunt mari, e nevoie de infrastructura solida, etc.

Urasccomunisti 15 iunie 2012 at 13:12

Lasa ca renunta la troleibuze si trec la proiectarea catorva linii de metrou… cu ocazia asta tov. Hava va mai face si el un banut cu bordurile…

toma 14 iunie 2012 at 21:45

In traficul incilcit din Alba I. numai trolebuzele mai lipsesc.

.... 14 iunie 2012 at 22:01

Eu cred ca troleibuzele n-ar fi potrivite pentru Alba Iulia.Sunt destui stalpi incarcati cu zeci de fire electrice.Utati-va la orice oras cu troleibuze:Deasupra strazilor sunt numai fire de electricitate pt. troleibuze,ceea ce da un aspect neplacut!parerea mea e ca solutia ar fi autobuzele moderne si nepoluante,nu troleibuze sau tramvaie.

dolfi 14 iunie 2012 at 22:45

votantule vezi ca ai mancat stricat! si-a batut joc de tine ala care ti-a cumparat votu’ pe un mic si-o bere!

ion popa 15 iunie 2012 at 11:06

Draga Tinule, chiar nu-ti dai seama ca oamenii astia sunt niste romantici. Pune tu in circulatie la Alba Iulia o trasura cu cai asa cum se vad in piata operei de la Viena si vezi cati turisti se urca in ea si cati bani vei castiga intr-un oras mic ca al nostru. Te rog mai pune-ti intrebarea din cele cateva mii de asa-zise cursuri de calificare facute de Voicu Bora cati oameni si-au gasit loc de munca si cati bani a luat Bora de la UE pentru proietele sale nerealiste. Este regretabil ca un vechi jurnalist ca tine sustine asemenea idei ABERANTE!…

Silviu 15 iunie 2012 at 20:51

Se vede ca multe comentarii sunt politice, deci scrise de necunoascatori!!! Troleibuzul este un mijloc de transport economic si ecologic (zero poluare) care are randament maxim in orasele cu pante si rampe, datorita consumului scazut de energie si a posibilitatii recuperarii energiei. eu sunt convins ca d-nii Hava si Nicola vor lua in serios acest proiect, mai ales ca orasele europene pun mare accent pe acest tip de transport (alaturi de tramvai).
De asemenea troleibuzele sunt folosite in orase aglomerate, tocmai datorita performantei la accelerare a motorului electric. Iar o retea de troleibuz bine executata, inseamna conceptul „being connected”, geometria acesteia dand personalitate orasului. Autobuze gasesti in multe sate, troleibuze si tramvaie in orase cu staif.

Silviu 15 iunie 2012 at 20:54

Uniunea Europeană se implică în mod constant în dezvoltarea sistemelor de transport electric, considerându-se că răspund cel mai bine celor 3 parametri definitorii: “ecologie, economie, ergonomie”.

Uniunea Europeană a elaborat în data de 30 septembrie 2009 un plan de acţiune pe patru ani care cuprinde 20 de măsuri vizând modernizarea sistemelor de transport pentru ca acestea să devină mai eficiente şi mai durabile. Măsurile prevăd, printre altele, drepturi sporite pentru persoanele care circulă cu mijloacele de transport în comun şi suplimentarea fondurilor alocate dezvoltării transportului public cu vehicule “zero emisii”, cu consum energetic mic.

Abordarea acestor provocări este esenţială pentru succesul strategiei globale a Uniunii Europene de combatere a schimbărilor climatice şi de promovare a creşterii economice şi a dezvoltării durabile.

Prin Programul Operaţional Regional se finanţează “extinderea şi/sau modernizarea reţelei liniilor de tramvai şi troleibuz şi a infrastructurii aferente”, contribuţia municipalităţilor fiind de 2% din valoarea eligibilă a proiectului. Acest pachet de finanţare a fost accesat de către Craiova (introducerea troleibuzului şi reabilitarea reţelei de tramvai), Vaslui, Braşov, Baia Mare (extinderea reţelei de troleibuze), Galaţi, Brăila, Reşiţa, Ploieşti şi Cluj (reabilitarea infrastructurii troleibuzului sau tramvaiului). Piteşti, Oneşti sunt localităţi ce au prevăzut în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană introducerea transportului ecologic cu troleibuze.

Troleibuze pentru comunităţi moderne

Economie, ergonomie, ecologie

1) Troleibuzul este un mijloc de transport cu grad de poluare fizico–chimică zero şi cu poluare fonică foarte scăzută
– Se elimină efectul “tunelului de poluare”, ameninţarea cea mai mare a aglomerărilor urbane;
– Prin folosirea troleibuzelor în detrimentul autobuzelor, se elimină posibilitatea formării gazelor cu efect de seră (nu se produc emisii de dioxid de carbon);
– Se foloseşte alimentarea cu energie electrică. Procedeele de obţinere a acesteia sunt mai puţin poluante şi mai puţin costisitoare decât cele de obţinere a benzinelor şi motorinelor;
– Se pune un accent deosebit pe folosirea energiei electrice obţinute din surse regenerabile (hidro, eoliană, solară);
– Alte variante de propulsie a vehiculelor sunt fie mult mai scumpe (motoarele acţionate cu hidrogen: se obţine hidrogenul necesar prin electroliza apei), fie mai poluante pe termen mediu (“bio-dieselul’ sau “gazul natural comprimat”).

2) Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai ieftin faţă de cel cu autobuzul
– Preţul curentului electric a avut o evoluţie liniară, lentă. În schimb, datorită epuizării resurselor minerale, preţul motorinei este în continuă creştere;
– Investiţiile iniţiale în infrastructura de troleibuz sunt aproape duble faţă de infrastructura de autobuz. Însă, durata de viaţă a troleibuzului faţă de autobuz este triplă, costurile de întreţinere şi exploatare ale troleibuzului fiind cu 16% mai mici;
– Fondurile europene nerambursabile sunt disponibile doar pt. dezvoltarea reţelelor de transport electric;
– Autobuzele cu motoare mai puţin poluante (Euro IV sau Euro V) au devenit foarte costisitoare, diferenţa între preţul de cost al unui astfel de autobuz şi cel al troleibuzului fiind aproape nesemnificativă. Este argumentul cel mai important al municipalităţii din Leipzig ce doreşte ca până în anul 2013 să înlocuiască 50 de autobuze cu 50 de troleibuze;
– S-a constatat dezvoltarea mai rapidă, socio–economică, a zonelor deservite de către transport electric;
– Municipiile ce dispun de transport electric au preţul legitimaţiilor de călătorie mai mici faţă de municipiile ce deţin exclusiv autobuze;
– Troleibuzele sunt dotate cu componente electronice (variator de tensiune sau invertor) ce permit recuperarea unei părţi importante a energiei consumate;
– Dotările suplimentare (asigurarea căldurii în vehicul) sunt mult mai ieftine la troleibuz decât la autobuz;
– Se elimină posibiltatea furtului de combustibil.

3) Sistemul de transport cu troleibuzul este fiabil
– Troleibuzul are o mobilitate foarte mare în trafic, datorată calităţilor motorului electric, permiţând o pornire rapidă din staţii sau intersecţii;
– Troleibuzele moderne sunt dotate cu motor auxiliar şi cu decuplare–recuplare pneumatică a captatorilor de curent, reducând astfel riscurile unor posibile avarii, putându-se deplasa independent de reţeaua electrică.

4) Prezentul şi viitorul sunt ale troleibuzului
– În ultimii ani s-au introdus troleibuze sau reţeaua de troleibuze a fost extinsă atât în metropole cât şi în oraşele mici şi mijlocii, municipalităţile europene facând eforturi considerabile pentru a asigura un sistem de transport ecologic.

dolfi 15 iunie 2012 at 22:03

am uitat… alt motiv ptr care nu se pot introduce troleibuze…. monopolul STP.
Prietenii stiu de ce!

Comentariile sunt oprite