Rămâi conectat

Economie

Din acest an s-au înăsprit regulile pentru firmele inactive

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

    Cele mai recente modificări ale Codului fiscal au adus reguli mai dure pentru societăţile inactive şi au introdus măsuri sancţionatorii pentru firmele care fac afaceri cu ele. Prin OUG 125/2011, care a modificat Codul fiscal în ultimele zile ale anului 2011, Guvernul a clarificat şi prevederile privind tranzacţiile efectuate de un contribuabil inactiv. Până acum, tranzacţiile efectuate de un/cu un contribuabil inactiv nu erau luate în considerare. Potrivit vechilor prevederi ale Codului fiscal, agenţilor economici nu li se permitea exercitarea dreptului de deducere a TVA-ului şi a cheltuielii de pe facturile emise de companiile declarate inactive, chiar dacă aceste facturi erau plătite, iar contribuabilul acţiona de bună credinţă atunci când încheia relaţia cu furnizorul respectiv. În cazul unui control, aceste facturi erau eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit şi a TVA-ului deductibil, iar contribuabilul datora dobânzi de întârziere pentru diferenţele de impozit şi de taxă rezultate. Potrivit OUG 125/2011, condiţiile sunt şi mai dure. Astfel, firmele inactive nu mai au dreptul să deducă cheltuielile şi taxa pe valoarea adăugată aferentă unor operaţiuni realizate pe perioada de inactivitate, dar au obligaţia de plată a oricărui impozit prevăzut de Codul fiscal pe aceeaşi perioadă. De asemenea, beneficiarii care cumpără bunuri/servicii de la un contribuabil inactiv nu mai au drept de deducere a cheltuielilor şi a TVA. Singura excepţie de la această prevedere este reprezentată de achiziţiile de bunuri efectuate în cadrul procedurii de executare silită.
lCând o firmă este declarată inactivă de ANAF
Confom Codului de procedură fiscală, firmele pot fi declarate inactive de către Fisc dacă nu şi-au îndeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege.  Mai exact, este vorba despre formularele: 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”, 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, 101 „Declaraţie privind impozitul pe profit”, 300 „Decont de taxa pe valoarea adăugată”, 301 „Decont special de taxa pe valoarea adăugată”, 390 VIES „Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri”, 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional”. De asemenea, ANAF mai poate declara o persoană juridică inactivă şi dacă aceasta se sustrage de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin declararea unor date despre domiciliul fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acesteia. În plus, Fiscul mai poate declara o firmă inactivă şi atunci când constată că aceasta nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat. Firmele declarate inactive sunt cuprinse într-un registru al firmelor inactive, organizat la nivelul ANAF, care este public şi se afişează pe site-ul instituţiei. Practic, pentru a evita măsurile sancţionatorii nou-introduse pentru firmele care fac afaceri cu contribuabilii inactivi, puteţi verifica pe pagina de internet a ANAF, de fiecare dată când primiţi o factură, starea furnizorilor cu care lucrezi (este activ/inactiv), astfel încât să ştii cu care dintre ei mai poţi continua colaborarea. Registrul contribuabililor inactivi nu este încă afişat pe site-ul ANAF, deşi ordinul ce-l vizează a intrat în vigoare de mai bine de două luni. Cea mai nouă listă a contribuabililor inactivi datează din 16 septembrie 2011. Totuşi, inactivitatea nu este definitivă. Societăţile se pot reactiva, la cerere, dacă îndeplinesc cumulativ mai multe condiţii, şi anume: îşi îndeplinesc toate obligaţiile declarative prevăzute de lege (această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de organele fiscale); îşi îndeplinesc toate obligaţiile de plată; organele fiscale au constatat că funcţionează la domiciliul fiscal declarat. Şi societăţile reactivate sunt trecute într-un registru organizat la nivelul ANAF, care este public şi se afişează pe site-ul instituţiei. (A.D.T.)


Secțiune Știri sub articolul principal

Sărbătoarea Muzicii 2025

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Economie

Economie

Comunicat finalizare proiect „Modernizare drum județean DJ 107 I : Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș- Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu), Etapa II”, Cod SMIS: 327592 (7.07.2025))

Andreea Ștefan

Publicat

în

Comunicat finalizare proiect „Modernizare drum județean DJ 107 I : Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu), Etapa II”, […]

Citește mai mult

Economie

România se apropie de mijlocul clasamentului la capitolul taxării companiilor

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

România se apropie de mijlocul clasamentului la capitolul taxării companiilor România urcă în topiul impozitării firmelor, depășind astfel multe dintre țările din regiunela capitolul taxării companiilor.Creșterea impozitului pe dividende va face ca România să se apropie astfel de mijlocul clasamentului. România urcă poziții importante în topul UE și în privința impozitării consumului, relevă analiza Profit.ro. […]

Citește mai mult

Economie

Anunț începere implementare proiect: “Implementarea Sistemului Informatic Integrat pentru digitalizarea activității Spitalului Orășenesc „Dr. Alexandru Borza” Abrud”

Andreea Ștefan

Publicat

în

Comunicat de presă Beneficiar: Spitalul Orășenesc „Dr. Alexandru Borza” Abrud Spitalul Orășenesc „Dr. Alexandru Borza” Abrud anunţă începerea activităţilor proiectului “Implementarea Sistemului Informatic Integrat pentru digitalizarea activității Spitalului Orășenesc „Dr. Alexandru Borza” Abrud”, finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Pilonul V: Sănătate și reziliență instituțională, Componenta C7 – Transformare digitală I3. Realizarea sistemului […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea