Rămâi conectat

Actualitate

Cum afli cine e proprietarul unui imobil din România în doar câteva minute, contra unei sume de cinci ori mai mici comparativ cu tariful unui extras de carte funciară

Publicat

în

Persoanele care doresc să afle proprietarul unui imobil din România în doar câteva minute, contra unei sume de cinci ori mai mici comparativ cu tariful unui extras de carte funciară pentru informare eliberat în regim de urgenţă. Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, care gestionează acest serviciu disponibil online, vrea să scadă şi mai mult preţul.

Extrasul de carte funciară pentru informare, document care cuprinde situaţia cadastral-juridică a unui imobil la momentul solicitării, poate fi eliberat online în termen de 10-20 de minute de la înregistrarea cererii încă din anul 2015, însă abia în acest an numărul utilizatorilor platformei epay.ancpi.ro a început să crească.

Până în 20 septembrie anul acesta, peste 14.000 de persoane au beneficiat de acest serviciu prin înscrierea gratuită pe portalul pus la dispoziţie de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI). Numărul total de extrase solicitate de aceştia a depăşit 60.000.

Elit - Gustul Desăvârșit

Românii care au avut nevoie, până acum, de acest act ştiu că el se poate obţine în două zile lucrătoare prin completarea unei cereri la ghişeele oficiilor de cadastru din ţară, contra unui tarif de 20 de lei, sau în regim de urgenţă, contra unei sume de 100 de lei.

Pe lângă timpul redus de răspuns de care beneficiază utilizatorii platformei online, aceştia scapă de timpul petrecut pe drum şi de latura birocratică din procesul de obţinere a documentului.
Ba mai mult, ANCPI şi-a propus să scadă tariful pentru eliberarea extrasului de carte funciară pentru informare online sub cel perceput la ghişee. Este bine de ştiut că legislaţia în vigoare permite oricărei persoane să solicite acest act, chiar dacă nu este proprietarul imobilului.

Ce trebuie făcut, mai exact, pentru a intra în posesia acestui document?

„Solicitantul îşi face cont la noi pe site, pune în coş documentele care îl interesează şi plăteşte prin intermediul cardului bancar. Extrasul este eliberat pe loc, dacă actul respectiv este disponibil în format electronic. În situaţia în care documentul nu este introdus în sistemul electronic, angajaţii noştri fac conversia cărţii funciare în format electronic şi o transmit solicitantului. Precizez că informaţiile conţinute de extrasul de carte funciară obţinut online pot fi verificate la adresa www.ancpi.ro/verificare, folosind codul  disponibil în antet, care este valabil 30 de zile de la momentul generării documentului“, explică Radu Codruţ Ştefănescu, directorul general al ANCPI,  într-un interviu acordat revistei Capital.

Trebuie menţionat că în cererea de eliberare a extrasului de carte funciară pentru informare trebuie completat numărul cadastral şi numărul topografic al imobilului vizat. În lipsa acestor informaţii, dar pe baza adresei la care se află proprietatea, datele pot fi obţinute prin consultarea unui alt instrument disponibil online.

Cu ajutorul Geoportal se poate localiza rapid orice imobil prin simpla mărire a hărţii României, similară cu mai populara hartă oferită de Google, până la nivelul imobilului căutat.  O variantă alternativă, dar mai greoaie, este consultarea indexului alfabetic al proprietăţilor, care cuprinde numărul cadastral al imobilelor şi numărul de ordine al cărţilor funciare. Acest registru se află la sediul oficiului de cadastru în circumscripţia căruia se află imobilul căutat.

 Digitalizarea cărţilor funciare

Eliberarea extraselor de informare în regim online este posibilă datorită programului de conversie a cărţilor funciare în format electronic. ANCPI a demarat la finalul anului 2015 Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară, ce vizează înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor din România până în 2023. Digitalizarea documentelor de cadastru face şi ea parte din acest program.

Deocamdată, puţin peste zece milioane de imobile sunt gestionate de sistemul informatic de cadastru şi carte funciară, ceea ce reprezintă circa un sfert din cele aproximativ 40 de milioane de proprietăţi din România. Majoritatea imobilelor înregistrate până acum sunt terenuri agricole, care au prioritate în program.

În situaţia în care utilizatorii platformei online a ANCPI solicită un extras de carte funciară neconvertită în format electronic, documentul va fi convertit în acel moment, însă eliberarea lui poate dura până la două zile lucrătoare, similar cu timpul de la ghişeu.

Agenţia de cadastru a încheiat trei acorduri-cadru, care vizează conversia cărţilor funciare într-o bază de date textuală şi arhivă digitală în judeţele Bistriţa-Năsăud, Mureş, Bihor, Alba, Caraş-Severin, Harghita, Arad, Braşov şi Timiş. Până acum, au fost finalizate serviciile contractate pentru judeţele Mureş, Alba, Arad şi Caraş-Severin, iar în Timiş şi Bihor contractele se află în etapa premergătoare livrării, potrivit informaţiilor puse la dispoziţia revistei Capital de către ANCPI. Instituţia are în vedere ca, până la finalul acestui an, să încheie contracte subsecvente pentru judeţele Harghita, Braşov şi Bistriţa-Năsăud. Sumele cheltuite în cadrul acestui proiect de digitalizare depăşesc 13,2 mil. euro.

Succesiuni gratuite

Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară mai vine cu un avantaj. Proprietarii a peste 500.000 de imobile din 482 de localităţi, în care s-a finalizat procesul de cadastrare integral sau parţial, pot obţine gratuit actele de moştenitor dacă se află într-o situaţie de succesiune.

Persoanele care îşi pot face succesiunea gratuit sunt cele care au proprietăţi în localităţile în care s-a finalizat procesul de cadastrare. În acest moment s-au cadastrat integral aproape 310.000 de imobile amplasate în 29 de localităţi din 14 judeţe. Acestora li se adaugă peste 190.000 de terenuri agricole din 453 de localităţi, în care cadastrarea a fost finalizată parţial.

Plata  onorariilor pentru elibe­ra­rea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală în aceste localităţi va fi realizată de ANCPI în baza unui protocol de colaborare semnat în 2016 cu Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România prin care s-a stabilit decontarea a 250 lei pentru fiecare autor al unei succesiuni. Protocolul va fi în vigoare până în 2025.

Trebuie menţionat faptul că ANCPI are la dispoziţie în acest an un buget de 5,3 mil. lei pentru plata succesiunilor, bani care ajung pentru încheierea a peste 21.000 de dezbateri succesorale. Primele persoane care vor pune la dispoziţia oficiilor de cadastru documentele solicitate vor fi beneficiarii acestor gratuităţi, în contextul în care moştenitorii nu sunt nevoiţi să meargă la notar.

Vestea bună este că, pentru anul viitor, ANCPI a alocat 30,5 mil. lei pentru plata succesiunilor, ceea ce înseamnă că pot beneficia 122.000 de români de obţinerea gratuită a certificatelor de moştenitor.

Agenţia şi-a propus ca anul acesta să depăşească cifra de un milion de imobile înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, ceea ce înseamnă o dublare a situaţiei actuale. În 80% dintre localităţile din mediul rural (2.273) se desfăşoară lucrări de cadastru general, numărul de imobile pentru care s-au încheiat contracte de realizare a cadastrului, în 2017, depăşind trei milioane. Cu cât programul avansează mai rapid, cu atât numărul imobilelor pentru care se pot elibera rapid extrase de informare online creşte.

Pentru acest an s-a alocat un buget de 96,1 mil. euro, din care s-ar putea înregistra maxim 7,3 milioane de proprietăţi. Banii provin, cu precădere, din serviciile prestate de ANCPI, dar pot fi atraşi şi din fonduri europene sau din bugetele locale ale primăriilor.

Stadiul cadastrării generale în octombrie

Lucrări finalizate: 29 localităţi
Lucrări în derulare: 199 localităţi
Lucrări finalizate la nivel de sector cadastral: 453 localităţi
Lucrări în derulare la nivel de sector cadastral: 237 localităţi
Localităţi în care s-au semnat contracte în 2017 în vederea cadastrării: 1.955
Sursa: capital.ro

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

FOTO| 11 vagoane din compunerea unui tren de marfă au deraiat. Care a fost cauza

Publicat

în

FOTO| 11 vagoane din compunerea unui tren de marfă au deraiat. Care a fost cauza

Circulația feroviară pe relația Pașcani – Iași este întreruptă, după ce între stațiile Sârca – Podu Iloaiei au deraiat 11 vagoane din compunerea unui tren privat de marfă, transmite CFR SA.

Trenul s-a rupt și 11 vagoane au sărit de pe șine, arată sursa citată, potrivit căreia trenul se întorcea din Portul Constanța, unde dusese cereale din Ucraina.

Elit - Gustul Desăvârșit

Din primele informații disponibile, deraierea a fost provocată de starea proastă a infrastructurii feroviare din zonă, dar este posibilă și o defecțiune la vagoanele de fabricație sovietică.

Ce spune CFR despre trenul deraiat la Iași

Potrivit CFR, deraierea vagoanelor de marfă ucrainene afectează și traficul de călători.

”Din garnitură, care avea în compunere 32 de vagoane goale, au deraiat 11 vagoane pe firul II de circulație, firul I fiind închis pentru lucrări programate.

În urma deraierii celor 11 vagoane au fost rupți și 7 stâlpi de înaltă tensiune, care asigurau alimentarea cu energie electrică a liniei de contact.

Precizăm faptul că, pentru menținerea continuității traficului de călători, SRCF Iași va pune la dispoziția călătorilor mijloace auto, pe distanța Podu Iloaiei – Târgu Frumos.

Această măsură va fi menținută până la restabilirea traficului pe intervalul de stații afectat de deraiere.

Vă informăm, de asemenea, că personalul de specialitate al SRCF Iași va asigura tot suportul tehnic necesar operatorului privat pentru ridicarea, repunerea pe șină a vagoanelor deraiate și retragerea/scoaterea acestora din gabarit”, a transmis CFR.

Sursa: stirileprotv.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Ajutorul financiar de 700 de lei, pentru pensionarii cu venituri mici, va fi acordat odată cu pensia. Când va fi demarată efectuarea plăților

Publicat

în

Ajutorul financiar de 700 de lei, pentru pensionarii cu venituri mici, va fi acordat odată cu pensia. Când va fi demarată efectuarea plăților

Marius Budăi, ministrul Muncii, a anunțat faptul că taloanele de pensie aferente lunii iunie, care conțin ajutorul financiar de 700 de lei pentru pensionarii cu venituri de până la 2.000 de lei, au început să fie tipărite, urmând ca vineri să fie demarată și efectuarea plăților.

„A început tipărirea taloanelor de pensie aferente lunii iulie, care conţin ajutorul financiar de 700 de lei, care se acordă pensionarilor cu venituri de până la 2.000 de lei. De vineri începe şi efectuarea plăţilor”, a scris ministrul, miercuri, pe pagina sa de Facebook.

Elit - Gustul Desăvârșit

Ajutorul financiar reglementat prin OUG nr. 74/2022 se acordă o singură dată, în luna iulie, acelor beneficiari ai căror venituri lunare cumulate sunt mai mici de 2.000 de lei, potrivit Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Pentru acordarea acestui ajutor sunt luate în calcul unele categorii de venituri, respectiv: pensiile din sistemul public de pensii şi din sistemele neintegrate sistemului public de pensii, care se plătesc în luna iulie 2022, precum şi venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, care se plătesc în luna iulie 2022 prin casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale.

Totodată, sunt luate în calcul veniturile din indemnizaţia socială pentru pensionari, veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate în luna aprilie 2022. Reprezentanţii Ministerului Muncii precizează că ajutorul financiar se acordă din oficiu, prin casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale.

Totodată, în cazul persoanelor care beneficiază de pensie de urmaş, ajutorul financiar se acordă fiecărui urmaş în parte. Ajutorul financiar se acordă în cuantumul integral de 700 de lei, chiar dacă veniturile plătite în luna iulie sunt aferente unei fracţiuni din luna iulie 2022.

La stabilirea plafonului de 2.000 de lei nu se au în vedere eventualele sume reprezentând drepturi restante aferente unor perioade anterioare, care se plătesc în luna iulie. Ajutorul financiar se acordă doar persoanelor îndreptăţite care au domiciliul în România, nu şi celor care au locul de şedere/reşedinţa obişnuită în străinătate.

Ajutorul financiar se suportă din bugetul de stat. De asemenea, ajutorul financiar nu intră în calculul contribuţiei băneşti individuale în vederea obţinerii unui bilet de tratament balnear şi nu este supus executării silite.

Executivul a aprobat normele de aplicare a prevederilor Legii nr.111/2022 privind reglementarea activităților prestatorului casnic, care stabilesc modalitatea de acordare a tichetelor de activități casnice, modul în care beneficiarul casnic le poate utiliza, precum și modalitatea de preschimbarea în bani a acestora.

Potrivit actului normativ adoptat de Guvern, acest tip de tichete vor putea fi achiziționate atât pe suport electronic, prin crearea unui cont online în vederea înregistrării în platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice, cât şi pe suport de hârtie.

Tichetul de activităţi casnice va conține rubrici speciale destinate informațiilor referitoare la identificarea beneficiarului și a prestatorului casnic, date referitoare la valabilitatea tichetului, precum şi elemente de siguranță obligatorii. Formatul propus de normele metodologice pentru tichetele în format fizic va fi avut în vedere la încheierea contractului de tipărire.

Sursa: dcbusiness.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

VIDEO| 16 iulie: Lae Dreghici, celebrul cascador albaiulian, anunță un SPECTACOL pentru fanii săi

Publicat

în

16 iulie: Lae Dreghici, celebrul cascador albaiulian, anunță un SPECTACOL pentru fanii săi

Celebrul cascador Lae Dreghici a anunțat că va participa la un spectacol în data de 16 iulie, unde va putea vi revăzut de către fani.

„E timpul să revenim la promisiunile făcute;
,, ANIVERSARE CU CASCADE”!

Locul acestui SPECTACOL, va fi la Oarda de Sus, între păduri, cunoscut de mulți dintre dumneavoastră, pentru că am dat 3 spectacole asemănătoare, cu ceva timp în urmă.

Elit - Gustul Desăvârșit

CITEȘTE ȘI: Lae Dreghici, celebrul cascador albaiulian, împlinește astăzi 70 de ani

Data acestei ,,ANIVERSĂRI” este
16 – IULIE – 2022

O să revin cu detali, cum puteți ajunge în zonă”, a scris cascadorul, pe contul său de socializare.

„Dragi prieteni, vă salut cu drag. După cum vedeți sunt la locul meu de joacă.

Aici o să ne întâlnim cu toții, aici va fi „Aniversarea cu cascade”, alături de invitații speciali, Mihai Stoichescu și Cosmin Pădureanu.

După cum ați văzut, platoul de cascade este pregătit, drumul este foarte bine pregătit, așa că vă aștept cu mare drag.

Amănunte o să vă dau pe parcurs. Vă mulțumesc frumos și vă urez, de pe acuma, vizionare plăcută, să aniversăm împreună”, a transmis Lae Dreghici.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare