Confuzia valorilor – consecinţa „reformelor” din sistemul de învăţământ
În ultimii 20 de ani, învăţământul românesc a trecut prin atâtea reforme, încât se pare că a ajuns să fie… de-format.
Lovitura de graţie a fost dată de un fost ministru al învăţământului care, sub lozinca „să relaxăm fluxurile de intrare şi să punem accent pe fluxurile de ieşire din sistem”, a desfiinţat examenele de admitere în liceu şi învăţământul superior, ceea ce, pe termen lung va duce la o confuzie a valorilor, în sensul că au dispărut acele „filtre” care să selecteze elitele, pe cei dotaţi din punct de vedere intelectual. O altă măsură care a creat disfuncţionalităţi, dacă nu chiar haos în sistemul de învăţământ o reprezintă proliferarea maladivă a facultăţilor particulare, unele dintre ele devenind adevărate „fabrici” de diplome (chiar şi de doctorate) şi al căror singur scop este profitul, deşi în domeniul educaţiei nu profitul financiar trebuie să prevaleze. În acest sens, o analogie între ceea ce s-a întâmplat la începutul comunismului prin decapitarea elitelor intelectuale şi ce se întâmplă în prezent în sistemul de învăţământ nu pare atât de deplasată.
Marginalizarea adevăratelor elite, eludarea meritocraţiei în ascensiunea pe scara socială, reprezintă tot un fel de „decapitare”, dar mult mai subtilă şi mai perversă, consecinţele pe termen lung fiind destul de sumbre.
Pe de altă parte, desfiinţarea şcolilor profesionale şi, în mare parte a învăţământului postliceal, a creat mari perturbări în racordarea ofertei educaţionale la cerinţele pieţei muncii şi realizarea unui echilibru între cererea şi oferta de muncă pe această piaţă.
Prof. Ioan RUSU, Colegiul Naţional „D. Prodan” Cugir
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Buget redus pentru Programul Anghel Saligny în 2026. Bolojan propune cofinanțare de 20% din partea primăriilor
Buget redus pentru Programul Anghel Saligny în 2026. Bolojan propune cofinanțare de 20% din partea primăriilor Premierul Ilie Bolojan a anunțat luni că bugetul alocat Programului „Anghel Saligny” pentru anul 2026 va fi semnificativ redus față de suma prevăzută în 2025. Șeful Executivului a subliniat că această diminuare este determinată de constrângerile bugetare și de […]
România riscă o criză economică majoră în lipsa unor soluții de restartare a economiei. Adrian Negrescu: ,,Vom avea cele mai scumpe sărbători din ultimii 35 de ani”
România riscă o criză economică majoră în lipsa unor soluții de restartare a economiei. Adrian Negrescu: ,,Vom avea cele mai scumpe sărbători din ultimii 35 de ani” Românii au început să tremure de teama prețurilor din iarna 2025-2026, cu toate că iarna nu și-a intrat încă în drepturi. Analistul economic Adrian Negrescu avertizează că vom […]
Ministrul Educației leagă învățământul profesional de analfabetismul funcțional și anunță reforme majore
Ministrul Educației leagă învățământul profesional de analfabetismul funcțional și anunță reforme majore Ministrul Educației, Daniel David, a atras atenția asupra percepțiilor greșite ale elevilor și părinților despre învățământul profesional și tehnic, subliniind că respingerea acestei filiere poate contribui la analfabetismul funcțional. Într-un comunicat oficial, ministrul a declarat: „Sper ca elevii să caute cu încredere această […]