Cod rutier 2024: Reguli stricte pentru utilizarea trotinetelor electrice în România
Cod rutier 2024: Reguli stricte pentru utilizarea trotinetelor electrice în România
În ultimii ani, numărul accidentelor care implică trotinete electrice a crescut, ceea ce a determinat autoritățile să ia o serie de măsuri pentru siguranța traficului rutier și pentru evitarea incidentelor.
În anul 2022, în România, s-au înregistrat peste 1.250 de accidente cu trotinete electrice, dintre care 155 au fost grave. Conform datelor furnizate de UNSAR și Inspectoratul General al Poliției Române, numărul accidentelor grave s-a dublat față de anul precedent, rezultând în opt decese și 131 de persoane grav rănite. De asemenea, 919 persoane au suferit răni ușoare în urma a 1.097 de accidente.
Citește și: Cod rutier 2024: Noi reguli și sancțiuni pentru șoferii care încălcă legea intră în vigoare din septembrie
Aceste statistici alarmante evidențiază riscurile asociate cu utilizarea trotinetelor electrice, mai ales în cazul nerespectării regulilor de circulație. Potrivit autorităților, comportamentul neadecvat al conducătorilor de trotinete electrice este principalul factor care contribuie la aceste accidente. Aproximativ 9 din 10 incidente au loc din cauza vitezei neadaptate, neacordării de prioritate, neasigurării la schimbarea direcției de mers sau circulației pe sens opus.
Președintele și Directorul General al UNSAR, Alexandru Ciuncan, a subliniat necesitatea unei atenții sporite în trafic și a recomandat utilizarea polițelor de asigurare pentru a proteja utilizatorii trotinetelor.
Pentru a aborda aceste probleme, Parlamentul României a aprobat recent un nou Cod Rutier care introduce reglementări stricte pentru utilizarea trotinetelor electrice. Printre acestea se numără cerințe de înregistrare, asigurare obligatorie și purtarea căștii de protecție. Aceste măsuri au fost luate pentru a oferi un cadru mai sigur pentru circulația acestor vehicule, dar până la implementarea lor completă mai sunt necesari câțiva pași procedurali, inclusiv examinarea Comisiei de Transport și votul final al Senatului.
Citește și: Cod rutier 2024: Poliția rutieră poate reloca mașinile parcate regulamentar. În ce condiții se aplică noile reguli
Primele reglementări pentru trotinetele electrice au fost introduse în 2019, iar în 2021 au fost aduse modificări pentru a limita viteza maximă la 20 km/h și la 6 km/h în zonele pietonale. Cu toate acestea, aceste măsuri nu au fost suficiente pentru a reduce semnificativ numărul de accidente, ceea ce a dus la adoptarea unor reguli mai stricte. Acestea includ obligativitatea deținerii unui permis de conducere similar celui pentru mopede și asigurarea de răspundere civilă față de terți.
Condițiile de utilizare a trotinetelor electrice
Noile reglementări impun și respectarea unor specificații tehnice stricte pentru trotinetele electrice, stabilite de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor. Trotinetele trebuie să fie echipate cu frâne pe ambele roți, să nu aibă scaune și să aibă un motor electric cu o putere maximă de 0,5 kilowați. De asemenea, acestea trebuie să fie dotate cu dispozitive de avertizare acustică și cu un regulator de viteză, iar toate trotinetele trebuie să poarte marcajul CE, conform Directivei 2006/42/CE.
Trotinetele electrice sunt permise doar în interiorul centrelor urbane pe drumuri cu o limită de viteză de maximum 50 km/h, fiind interzise pe trotuare, piste de biciclete și drumuri extraurbane. De asemenea, trotinetele trebuie să circule într-un singur rând, iar conducătorii trebuie să aibă ambele mâini libere, cu excepția cazului în care semnalizează o manevră. Parcarea pe trotuar este permisă doar în zonele special desemnate de primării.
Transportul de pasageri, obiecte sau animale este interzis, iar nerespectarea semaforului roșu poate duce la confiscarea trotinetei. Operatorii de servicii de închiriere a trotinetelor sunt obligați să echipeze vehiculele cu sisteme care să le împiedice circulația în zonele urbane unde acest lucru este interzis.
Aceste măsuri stricte vin ca răspuns la necesitatea urgentă de a reduce numărul de accidente și de a asigura siguranța tuturor participanților la trafic. Cu toate acestea, aplicarea corectă și constantă a acestor reglementări va fi esențială pentru succesul lor.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Un oraș vecin cu Alba interzice fumatul în parcuri, stații de autobuz și baze sportive. Măsura se aplică din toamnă
Un oraș vecin cu Alba interzice fumatul în parcuri, stații de autobuz și baze sportive. Măsura se aplică din toamnă Cluj-Napoca este primul oraș din România care va interzice fumatu în locurile publice. Interdicția se referă inclusiv la folosirea dispozitivelor cu vapori și tutun încălzit și se va aplica din toamnă. Potrivit ultimelor date furnizate […]
Economistul Adrian Negrescu: ,,România are nevoie de oameni care să gândească ,,outside the box’’, cu experiență și expertiză. Majorarea TVA, a impozitului pe venit, a accizelor și taxelor pe proprietate, vor crește evaziunea fiscală”
Economistul Adrian Negrescu: ,,România are nevoie de oameni care să gândească ,,outside the box’’, cu experiență și expertiză. Majorarea TVA, a impozitului pe venit, a accizelor și taxelor pe proprietate, vor crește evaziunea fiscală” Economistul Adrian Negrescu susține că România are nevoie de oameni care să gândească ,,outside the box’’, cu experiență și expertiză, capabili […]
Rabla pentru tractoare 2025 se relansează: AFM explică motivele blocajului În urma analizei tehnice, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) anunţă rezultatele preliminare privind disfuncţionalităţile aplicaţiei informatice aferente Programului Rabla pentru Tractoare. Analiza preliminară a arătat că disfuncţionalităţile nu au fost cauzate de aplicaţia informatică în sine, ci de limitările infrastructurii de tip cloud utilizate, care […]