Rămâi conectat

Politică Administrație

Autostrada Sebeș-Turda se face pe bani europeni, cu condiția să fie terminată până la 31 decembrie 2015

Bogdan Presecan

Publicat

în

autostrazi-20017-2013Deși constructorii pentru loturile 3 și 4 din Autostrada Sebeș – Turda au fost stabiliți în urma unor decizii definitive în justiție, lucrările de construcție a viitoarei autostrăzi A10 vor începe, în ce mai optimistă variantă, în septembrie 2014. În aceste condiții, companiile ar avea la dispoziție puțin peste un an pentru finalizarea integrală a celor patru tronsoane. Potrivit însă estimărilor unor specialiști care au coordonat lucrările la tronsoane de pe Autostrada Orăștie –Sibiu, trei ani reprezintă un termen realist pentru terminarea construcției.

În cazul acestei autostrăzi, contractele incă nu au fost semnate, având in vedere ca rezultatele licitației sunt in continuare contestate in instanță (lot 2 și 1). Din documentele oficiale ale licitatiei publice reiese un termen de finalizare de 22 de luni din momentul semnarii contractului (4 luni proiectare si 18 luni executie).

Problema este că proiectele începute si finanțate pe bugetul alocat României pe exercițiul financiar 2007-2013 trebuie terminate până la data de 31 decembrie 2015. În caz contrar, decontul întregilor lucrări pe bani europeni nu va mai fi posibil, întreaga factură urmând să fie plătită din bugetul de stat, nu doar cei 15% ce reprezintă contribuția națională pe lângă fondurile europene nerambursabile.

O altă variantă lansată de ministrul Dan Șova, în scenariul în care lucrările la autostradă nu vor fi finalizate la timp, este ca banii ce trebuiesc restituiți europenilor în Fondul de Coeziune, să fie recuperați de la constructorii care au câștigat licitațiile, din simplul motiv ca ele trebuie sa termine cel mai tîrziu în octombrie 2015.

În cazul Autostrăzii Sebeș-Turda există și varianta, fericită de altfel, ca și lucrările nefinalizate până la sfârșitul anului 2015, să fie facturate și decontate pe exercițiul financiar 2014-2020.

Construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda a fost scoasă la licitaţie în luna iulie 2013, de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Pentru construirea celor patru loturi de autostradă au fost depuse 43 de oferte. Valoarea totală a investiţiei pentru construcţia celor 70 de kilometri este de 4.643.146.000 lei, potrivit hotărârii de guvern şi este împărţită în patru loturi. Proiectul este finanţat 85% din Fondul de Coeziune şi 15% din bugetul de stat. Mai multe informații despre celelalte loturi AICI

 

Potrivit analizei euractiv.ro, Romania riscă să piardă peste 1,7 miliarde de euro finantare nerambursabilă europeană pe infrastructură si sa plateasca aceasta suma chiar din buzunarul propriu daca nu reuseste sa termine mai multe lucrari feroviare si tronsoane de autostrazi pana la finalul anului 2015

 România a reușit până in prezent sa absoarbă mai putin de o treime din cele circa 4,3 miliarde de euro – fonduri europene nerambursabile – puse la bataie pentru proiectele de infrastructura. Uniunea Europeana insa ne-a acordat o extensie de inca doi ani peste perioada exercitiului financiar 2007-2013, doar-doar vom reuși sa mai realizam si alte proiecte si sa ridicam rata de absorbtie.
In aceasta situatie de risc se afla in principal mai multe lucrari de infrastructura feroviara si tronsoane de autostrazi, toate aflate in intarziere sau cu termenele contractuale de finalizare tocmai in 2016. In total, vorbim de peste 2 miliarde de euro din care aproape 1,78 miliarde de euro reprezinta fondurile UE.
1,78 de miliarde de euro pe care Romania risca sa ii piarda si sa fie nevoita sa ii plateasca din bugetul propriu. Acesti 1,78 miliarde de euro reprezinta mai mult chiar si decat tot ce a reusit Romania sa absoarba din fondurile europene pe transport din 2007 si pana in prezent.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Marcel Ciolacu ia în calcul să demisioneze după rezultatele la prezidențiale 2025. Se rupe sau nu Coaliția după eșecul lui Antonescu?

Ziarul Unirea

Publicat

în

Marcel Ciolacu ia în calcul să demisioneze după rezultatele la prezidențiale 2025. Se rupe sau nu Coaliția după eșecul lui Antonescu? Marcel Ciolacu ia în calcul să demisioneze din funcția de premier, în urma rezultatelor slabe obținute de candidatul coaliției la alegerile prezidențiale 2025, potrivit informațiilor obținute de ziarulunirea.ro. Discuții în acest sens au loc […]

Citește mai mult

Politică Administrație

Elena Lasconi a demisionat din funcţia de preşedintă a USR, după rezultatele algerilor prezidențiale 2025, tutul I: ”Demisionez cu inima împăcată”

Ziarul Unirea

Publicat

în

Elena Lasconi a demisionat din funcţia de preşedintă a USR, după rezultatele algerilor prezidențiale 2025, tutul I: ”Demisionez cu inima împăcată” Elena Lasconi a anunțat luni, 5 mai 2025, a doua zi după alegerile prezidențiale 2025, turul I, demisia sa din funcția de președintă a Uniunii Salvați România (USR), după ce a obținut doar 252.708 […]

Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă | Europarlamentarul Victor Negrescu: Trăiește Apusenii – O inițiativă pentru promovarea Țării Moților prin turism sportiv de excelență

Ziarul Unirea

Publicat

în

Europarlamentarul Victor Negrescu: Trăiește Apusenii – O inițiativă pentru promovarea Țării Moților prin turism sportiv de excelență Astăzi, în inima Munților Apuseni, în localitatea Vidra, s-a desfășurat o întâlnire de lucru dedicată promovării Țării Moților prin dezvoltarea turismului sportiv, organizată de Victor Negrescu, Vicepreședinte al Parlamentului European și eurodeputat de Alba, alături de Thomas Moldovan, […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea