Autostrada Sebeș-Turda se face pe bani europeni, cu condiția să fie terminată până la 31 decembrie 2015
Deși constructorii pentru loturile 3 și 4 din Autostrada Sebeș – Turda au fost stabiliți în urma unor decizii definitive în justiție, lucrările de construcție a viitoarei autostrăzi A10 vor începe, în ce mai optimistă variantă, în septembrie 2014. În aceste condiții, companiile ar avea la dispoziție puțin peste un an pentru finalizarea integrală a celor patru tronsoane. Potrivit însă estimărilor unor specialiști care au coordonat lucrările la tronsoane de pe Autostrada Orăștie –Sibiu, trei ani reprezintă un termen realist pentru terminarea construcției.
În cazul acestei autostrăzi, contractele incă nu au fost semnate, având in vedere ca rezultatele licitației sunt in continuare contestate in instanță (lot 2 și 1). Din documentele oficiale ale licitatiei publice reiese un termen de finalizare de 22 de luni din momentul semnarii contractului (4 luni proiectare si 18 luni executie).
Problema este că proiectele începute si finanțate pe bugetul alocat României pe exercițiul financiar 2007-2013 trebuie terminate până la data de 31 decembrie 2015. În caz contrar, decontul întregilor lucrări pe bani europeni nu va mai fi posibil, întreaga factură urmând să fie plătită din bugetul de stat, nu doar cei 15% ce reprezintă contribuția națională pe lângă fondurile europene nerambursabile.
O altă variantă lansată de ministrul Dan Șova, în scenariul în care lucrările la autostradă nu vor fi finalizate la timp, este ca banii ce trebuiesc restituiți europenilor în Fondul de Coeziune, să fie recuperați de la constructorii care au câștigat licitațiile, din simplul motiv ca ele trebuie sa termine cel mai tîrziu în octombrie 2015.
În cazul Autostrăzii Sebeș-Turda există și varianta, fericită de altfel, ca și lucrările nefinalizate până la sfârșitul anului 2015, să fie facturate și decontate pe exercițiul financiar 2014-2020.
Construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda a fost scoasă la licitaţie în luna iulie 2013, de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Pentru construirea celor patru loturi de autostradă au fost depuse 43 de oferte. Valoarea totală a investiţiei pentru construcţia celor 70 de kilometri este de 4.643.146.000 lei, potrivit hotărârii de guvern şi este împărţită în patru loturi. Proiectul este finanţat 85% din Fondul de Coeziune şi 15% din bugetul de stat. Mai multe informații despre celelalte loturi AICI
Potrivit analizei euractiv.ro, Romania riscă să piardă peste 1,7 miliarde de euro finantare nerambursabilă europeană pe infrastructură si sa plateasca aceasta suma chiar din buzunarul propriu daca nu reuseste sa termine mai multe lucrari feroviare si tronsoane de autostrazi pana la finalul anului 2015
România a reușit până in prezent sa absoarbă mai putin de o treime din cele circa 4,3 miliarde de euro – fonduri europene nerambursabile – puse la bataie pentru proiectele de infrastructura. Uniunea Europeana insa ne-a acordat o extensie de inca doi ani peste perioada exercitiului financiar 2007-2013, doar-doar vom reuși sa mai realizam si alte proiecte si sa ridicam rata de absorbtie.
In aceasta situatie de risc se afla in principal mai multe lucrari de infrastructura feroviara si tronsoane de autostrazi, toate aflate in intarziere sau cu termenele contractuale de finalizare tocmai in 2016. In total, vorbim de peste 2 miliarde de euro din care aproape 1,78 miliarde de euro reprezinta fondurile UE.
1,78 de miliarde de euro pe care Romania risca sa ii piarda si sa fie nevoita sa ii plateasca din bugetul propriu. Acesti 1,78 miliarde de euro reprezinta mai mult chiar si decat tot ce a reusit Romania sa absoarba din fondurile europene pe transport din 2007 si pana in prezent.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Alin Tomuș, sociolog: Ideea unui guvern minoritar nu face altceva decât să prelungească instabilitatea
Alin Tomuș, sociolog: Ideea unui guvern minoritar nu face altceva decât să prelungească instabilitatea Marcel Ciolacu a anunțat recent că PSD se retrage de la guvernare, pe fondul impasului în negocieri, însă social-democrații sunt dispuși să voteze un guvern de dreapta. Sociologul albaiulian, Alin Tomuș, și-a exprimat opinia referitor la contextul politic actual, afirmând că, […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 5 zile
Bradul de Crăciun. Cum și când se împodobește. Istoria împodobirii bradului
-
Curier Județeanacum 10 ore
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Nume care se sărbătoresc de Sfântul Daniel 2024. Viața Sf Daniel și semnificația numelui
-
Curier Județeanacum 15 ore
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Mesaje de Sfântul Daniel 2024: URARI, FELICITARI și SMS-uri de LA MULȚI ANI pe care le poți trimite celor dragi
-
Actualitateacum 3 ore
De ce se taie porcul pe 20 decembrie, de IGNAT. Tradiții și obiceiuri