Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Politică Administrație

Asociaţia AIDA – Transport Local revoluţionează piaţa serviciilor din România

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Transportul public de călători din Alba Iulia este printre cele mai moderne şi mai bine organizate din România. Serviciul se va dezvolta şi moderniza în continuare prin intermediul Asociaţiei Intercomunitare de Dezvoltare Alba Iulia (AIDA) – Transport Local. Asociaţia a fost creată prin adeziunea Consiliilor locale din municipiul Alba Iulia şi comunele Ciugud, Sîntimbru, Galda de Jos, Întregalde, Cricău şi Ighiu în scopul organizării şi implementării unui sistem metropolitan de transport călători. „Cele şase comune vor fi conectate la sistemul de transport din Alba Iulia, beneficiind, astfel, de toate avantajele existente în prezent la nivelul reşedinţei judeţului. Ceea ce se va realiza este o premieră naţională, atât din punct de vedere a proiectului iniţiat, a arealului în care va fi dezvoltat, cât şi a condiţiilor moderne de transport”, a spus Mircea Hava, preşedintele AIDA – Transport Local.
lPrima asociaţie autorizată în România
AIDA – Transport Local este prima asociaţie intercomunitară autorizată în România pentru a derula activităţi de transport public local. Decizia de autorizare a fost dată în 6 noiembrie 2009 de către Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC). De asemenea, proiectul de transport călători ce va deservi o populaţie de aproximativ 90.000 de persoane, este o premieră naţională.
Includerea celor şase comune în acest sistem de transport local a devenit realitate după scoaterea a 11 trasee din sistemul judeţean şi includerea acestora în programul AIDA – Transport Local. Decizia a fost luată de Consiliul Judeţean Alba şi a avut la bază o corespondenţă purtată de reprezentanţii Asociaţiei cu Ministerul Administraţiei şi Internelor în urma căreia a fost modificat Ordinul ministrului Administraţiei şi Internelor nr. 353/2007. Acest ordin se referă la aprobarea Normelor de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007. Astfel, la articolul 27 din Norme s-a introdus următorul alineat: „Autoritatea judeţeană de transport poate elimina din programul judeţean de transport, pe perioada de valabilitate a acestuia, traseele care urmează a fi incluse în programul de transport public local din cadrul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară.”
lDocumentaţie verificată de ANRSC
AIDA – Transport Local a realizat până în prezent toate demersurile privind concesionarea serviciului de transport prin licitaţie, în condiţiile legii. Întreaga documentaţie a fost supusă aprobării şi a primit avizul autorităţilor din localităţile componente. În luna decembrie 2011, cele şapte Consilii locale au avizat regulamentul de organizare şi funcţionare a Serviciului de transport public local de persoane, caietul de sarcini şi contractul cadru de delegare a gestiunii.

 

Documentaţia de atribuire a fost suspusă dezbaterii publice în perioada 10 decembrie 2011 – 11 ianuarie 2012 şi a fost aprobată de AGA AIDA – Transport Local în 18 ianuarie 2012. Anunţul privind organizarea licitaţiei a fost publicat în 30 ianuarie 2012, iar depunerea ofertelor se poate realiza până în 19 martie 2012.
Documentaţia a fost transmisă la ANRSC Bucureşti pentru verificare, care a constatat că respectă legislaţia în domeniu. „În urma analizării documentaţiei de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de pe raza localităţilor membre în cadrul Asociaţiei A.I.D.A. – T.L., nu s-au constatat neconformităţi în aplicarea legislaţiei în vigoare în domeniul serviciilor de transport public local. A fost întocmită cu respectarea prevederilor Normelor – cadru privind modalitatea de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local, aprobate prin Ordinul Preşedintelui A.N.R. S.C. nr. 263/2007”, se afirmă în adresa din 23 februarie 2012, semnată de preşedintele ANRSC Mircea Matei, transmisă Asociaţiei AIDA – Transport Local.
lAvantajele proiectului intercomunitar
Transportul local intercomunitar ar oferi cele mai multe avantaje pentru călătorii care vin la Alba Iulia din cele şase comune. Cele mai importante sunt existenţa unor curse regulate la intervale mai mici de timp decât pe traseele judeţene, reducerea semnificativă a timpilor de aşteptare şi posibilitatea călătorilor de a coborî în orice staţie de pe teritoriul municipiului Alba Iulia. De asemenea, deloc de neglijat este şi costul mult mai redus pe care călătorul îl plăteşte. Nu va mai fi nevoit să achite două bilete, unul pentru călătoria pe ruta judeţeană şi altul pentru călătoria locală, ci doar unul singur. Spre exemplu, cine vine de la Ighiu şi are probleme la Prefectura Alba trebuie să se oprească fie în zona Stadion din Alba Iulia, fie la autogară, de unde să urce într-un alt autobuz şi să ajungă la instituţia publică. Punerea în practică a proiectului AIDA – Transport Local i-ar permite călătorului să economisească timp şi bani. După ce ajunge în Alba Iulia poate circula cu acelaşi autobuz încă 30 de minute pe liniile oraşului, dar poate opta şi pentru o altă călătorie până la Ciugud, spre exemplu. Şi asta, fără să mai plătească niciun leu în plus. În tot sistemul de transport va fi valabil un abonament cu un număr nelimitat de călătorii. Un avantaj semnificativ va exista şi pentru locuitorii din Alba Iulia care vor dori să călătorească în aceste localităţi şi pentru care accesul va fi la fel de simplu. Se vor putea urca în autobuz din orice staţie din Alba Iulia şi va ajunge direct la destinaţie fără a necesita să schimbe mijlocul de transport. În acest mod va fi încurajat turismul local spre atracţiile din aceste localităţi.
„Ne gândim la acest proiect de transport de patru ani. Va schimba total modul în care se realizează transportul public în comunităţile noastre. Va încuraja călătoria cu autobuzul în detrimentul autoturismelor, lucru ce va duce în final la scăderea traficului rutier. Mulţi dintre locuitorii comunei Ciugud lucrează în Alba Iulia, iar prin noul sistem de transport vor avea posibilitatea să ajungă mai repede şi cu costuri mai puţine, mult mai aproape de locurile de muncă, decât în prezent”, a spus primarul comunei Ciugud, Gheorghe Damian. Acesta a precizat că în viitorul apropiat va exista un traseu care va lega localităţile comunei Ciugud. Situaţia este similară şi din perspectiva locuitorilor din Ighiu. „Transportul pe rutele judeţene ne defavorizează pentru că nu sunt suficiente curse astfel încât toţi călătorii să ajungă în timp util la Alba Iulia. Avem nevoie de curse regulate, la anumite intervale de timp, care să fie utile atât celor care merg la serviciu, cât şi agricultorilor care îşi vând produsele la piaţă, dar şi elevilor care merg la şcoală şi celor care vor să ajungă în oraş pentru a-şi rezolva diverse probleme personale”, a afirmat Traian Rusu, primarul din Ighiu.
lFlexibilitate în modificarea condiţiilor de transport
Punerea în practică a strategiei asociaţiei presupune şi schimbarea regimului din transport judeţean în transport local. Acest lucru înseamnă că administraţiile locale pot propune îmbunătăţirea condiţiilor de transport prin schimbarea orarului autobuzelor, introducerea de curse noi, modificarea tarifelor pentru bilete şi autobuze. Nu trebuie omise nici gratuităţile impuse de lege pentru pensionari, veteranii de război, deţinuţii politicii, revoluţionarii din 1989, persoanele cu handicap şi însoţitorii acestora. „Punerea la dispoziţia călătorilor a unui astfel de serviciu public este în strânsă legătură cu asigurarea unui sistem de transport public sigur, de înaltă calitate şi la un preţ accesibil. Este o idee vizionară, care a rezultat şi din strategia de dezvoltare durabilă a localităţilor din AIDA”, a afirmat Mircea Hava, preşedintele AIDA – Transport Local. Strategia a fost realizată din fonduri europene prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative şi a fost asumată de Consiliile Locale din arealul AIDA (11 la număr), respectiv de către Consiliul Judeţean Alba, la sfârşitul anului 2011. Unul dintre obiectivele strategice se referă şi la asiguarea mobilităţii cetăţenilor în cadrul unui sistem intercomunitar de transport. Potrivit strategiei, transportul intercomunitar va contribui la dezvoltarea micro-regiunii din toate punctele de vedere: social, cultural, turistic, economic. În plus, autorităţile locale vor fi mult mai interesate în derularea unor lucrări de reparaţii şi întreţineri pe drumurile destinate transportului public.
Studiile de specialitate arată că pe traseele noului sistem de transport vor circula într-un an 11,5 milioane de călători. Pentru transportul în condiţii optime ar fi nevoie de cel puţin 77 de autobuze. Condiţiile de transport în comun pe toate rutele ar urma să cunoască o schimbare revoluţionară. Toate mijloacele de transport vor fi dotate cu sisteme inteligente de ultimă oră, cum ar fi cele de supraveghere video, de tarifare pe oră, care permit cumpărarea biletului de la automat, sau cu ajutorul telefonului mobil, printr-un simplu SMS. (A.D.)


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Mircea Hava: Era momentul și cazul să recunoaștem și să admitem: agricultorii și fermierii Uniunii, cu atât mai mult cei din România, aveau nevoie să fie încadrați într-o formă corectă și limpede a legislației.

Unirea Ziarul

Publicat

în

Mircea Hava: Era momentul și cazul să recunoaștem și să admitem: agricultorii și fermierii Uniunii, cu atât mai mult cei din România, aveau nevoie să fie încadrați într-o formă corectă și limpede a legislației. Grupul PPE, cea mai mare familie politică din Parlamentul European, salută simplificarea și relaxarea normelor Politicii Agricole Comune, ca urmare a […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea