Rămâi conectat

Editorial

Anul 2011 şi speranţele românilor

Publicat

în

Cum va fi anul 2011? Mai bun sau tot unul de criză, de recesiune şi aşteptare în care o vom duce la fel de greu şi vom trăi la fel de „bine” ca în 2010. Sperăm că va fi un an mai accesibil dacă ne gândim că marea soluţie pentru echilibrarea economică şi financiară a ţării este absorbţia fondurilor europene care se estimează că vor creşte cu 30 la sută faţă de 2010. Aceasta ar însemna că vom avea investiţii mult mai mari în economie şi mai ales în infrastructură şi ne referim în primul rând la investiţiile bugetare pentru cofinanţarea proiectelor europene, de circa 2 miliarde de euro, dar şi la fondurile ce vor fi alocate de guvern pentru a satisface maşinăria de partid din teritoriu. Fiind un an preelectoral ce precede alegerile locale din 2012, puterea este preocupată de agenda cu care primarii şi ceilalţi aleşi locali se vor prezenta la ora scadenţei mandatului electoral. Şi dacă în primii doi ani în oraşe şi comune nu prea s-au înghesuit şantierele edilitare, în 2011 ele vor exploda pur şi simplu mai ales în fiefurile primarilor portocalii. Vezi în acest caz municipiul Alba Iulia, sau oraşul Zlatna, ori municipiul Blaj unde se vor înregistra adevărate revoluţii în infrastructură. Cam la fel se vor întâmpla lucrurile în toate oraşele mari şi în comunele cu eşarfa portocalie pe frontispiciu.
Cei mai mulţi bani pentru investiţii sunt programaţi să vină de la Uniunea Europeană şi vor merge tot spre infrastructură. Cu banii de la UE vor începe lucrările la Coridorul IV Pan-European al autostrăzii ce va lega Nădlac, Arad, Timişoara, Lugoj, Deva, Orăştie, Sibiu, Piteşti, Bucureşti şi Constanţa de Europa şi Asia. S-au demarat licitaţiile pentru mai multe tronsoane, inclusiv Orăştie – Sebeş, astfel că vom avea, în sfârşit şi noi până în 2013, să sperăm, cel puţin 1000 km noi de autostradă.
Tot în seria marilor investiţii sperăm să înceapă şi lucrările la minele de la Roşia Montană, investiţie ce va salva Ţara Moţilor şi judeţul Alba de la recesiune şi ar relansa zona care acum este o regiune moartă, moţii trăind din ajutoarele sociale şi acelea pe cale de dispariţie. Investiţiile mai mari şi mai multe înseamnă şi locuri de muncă mai multe pentru români şi mai ales pentru tinerii absolvenţi de facultăţi şi licee, aflaţi acum într-o adevărată agonie profesională.
Dar pentru ca investiţiile să fructifice este nevoie în continuare de un aparat administrativ de stat, central şi local cât mai suplu, dinamic şi profesionist. Aceasta înseamnă să avem tot mai puţini bugetari, cam 400.000 câţi erau pe vremea lui Ceauşescu, când toată economia era centralizată şi nu ca acum când este aproape sută la sută privată. Ca să fiu şi mai convingător am să dau un exemplu mai concret, pe înţelesul tuturor. În prezent, în agricultura judeţului Alba, toate marile companii sunt private: Transavia, Elit, Albalact, Prefera, Jidvei, Supremia, abatoarele de la Galda, Mesentea şi Blandiana – Biotera, Miacarn, iar fermele vegetale sunt toate particulare. Cu toate acestea, numărul birocraţilor din agricultura judeţului nu numai că s-a menţinut ca pe vremea când terenurile erau ale CAP-urilor şi IAS-urilor ci s-a mărit, peste vechile structuri suprapunându-se cele noi, gen APIA cu sute de funcţionari în schemă care mai mult încurcă decât ajută agricultorii. Dovadă este faptul că nu mai avem practic producţie agricolă decât aşa pe ici pe colo şi am ajuns să importăm peste 80 la sută din hrana românilor de fiecare zi. Toate gunoaiele, scursurile şi eurile din lume s-au revărsat în coşul românilor sărăcindu-i într-un hal nemaiîntâlnit. De aceea, relansarea agriculturii ar trebui să fie, alături de infrastructură, o prioritate naţională, fiind singura cale de a scăpa România de criza sărăciei şi faliment. Aşa că să sperăm că vor fi lichidate toate organismele birocraţiei agricole, că se va termina şi cu politica subvenţiilor date pentru a nu lucra pământul care a încăput pe mâna unor afacerişti ce încasează bani grei doar pentru că sunt proprietarii unor terenuri pârloage.
Fiind la început de An Nou nu pot să nu spun câteva cuvinte şi despre politicienii noştri. Desigur, ei sunt de blamat în primul rând pentru situaţia grea în care se află ţara. În Camera Deputaţilor şi în Senat nu au făcut altceva decât să se injurieze unii pe alţii şi puţin a lipsit să asistăm chiar la bătăi. De aici şi până la compromiterea sistemului parlamentar nu este însă cale prea lungă. În special televiziunile de partid încearcă pe toate căile să paralizeze pe fondul crizei şi al debilităţii noilor structuri, viaţa noastră democratică împingând ţara spre o posibilă dictatură, aşa cum s-a întâmplat nu o dată în istoria ţării (vezi anii 1938, 1940 şi 1944). Prin exagerarea defectelor unor politicieni, care departe de a fi ireproşabili au făcut şi încearcă totuşi să facă ceva pentru ţară; se creionează o falsă imagine a administraţiilor succesive, care au condus, statul, principala preocupare a televiziunilor de partid fiind să proclame cu glas tare bănuiala de corupţie a unor miniştri, senatori şi deputaţi, or chiar a tuturor funcţionarilor statului. Este un mare pericol ce ne împinge spre dictatură, spre extremism, fascism, legionarism ori comunism pe care îl regretă de fapt tot mai mulţi români, mai ales cei săraci. Libertatea presei este bună, dar ce-i prea mult strică şi sper să nu ajungem ca în Ungaria unde o lege (de fapt o botniţă) a presei a intrat recent în vigoare. Oricum, românii sunt tot mai obosiţi de convulsiile politice promovate cu atâta sârg de televiziuniele de partid şi vor ca în anul 2011 ţara să nu mai fie agitată, condusă şi minţită cu televizorul, ca pe vremea lui Ceauşescu. Căci acolo vom ajunge şi vom fi iarăşi ce-am fost şi mai mult decât atât. Ori poporul român merită o soartă mai bună şi nu pe aceea croită şi programată pe ecranele televizoarelor comerciale şi hrăpăreţe ale mogulilor de presă. După ce am făcut praf economia şi am vândut petrolul ţării, cea mai mare bogăţie românească, acum vor să pună capăt şi democraţiei ca să fie ei stăpâni absoluţi. Nu întâmplător, regele Mihai, în Mesajul său de Anul Nou ne îndemna să avem încredere în parlament, în instituţiile democratice ale ţării! Aşa că, la început de 2011, să ridicăm cupele şi să ne urăm cu toţii La mulţi ani, indiferent dacă vedem partea plină sau partea goală a paharelor!

Gheorghe CIUL

Publicitate

Editorial

FOTO ȘTIREA TA| „Trafic” restricționat pe podul de lemn din latura vestică a Cetății Alba Carolina. Lucrări de înlocuire a lemnului

Publicat

în

FOTO ȘTIREA TA| „Trafic” restricționat pe podul de lemn din latura vestică a Cetății Alba Carolina. Lucrări de schimbare a lemnului

„Traficul” este restricționat pietonilor pe podul de lemn al laturii vestice a Cetății Alba Carolina, în vedere unor lucrări de înlocuire a lemnului.

Un cititor al ziarulunirea.ro a trimis pe adresa redacției câteva imagini prin care prezintă muncitorii care încă de dimineață au început lucrările pentru schimbarea lemnului deteriorat al podului.

Electrica Furnizare Discount

Podul este construit integral din lemn, atât partea de călcare, cât și balustradele, astfel gradul de deteriorare a dus la necesitatea unor lucrări de întreținere

Citește mai mult

Editorial

Studiu sociologic. România și criza migrației: Cum a evoluat această problemă de-a lungul timpului

Publicat

în

Problema migrației a fost, dintotdeauna, una dintre efectele negative ale complexului proces de globalizare. Astfel, una dintre cele mai teribile provocări pentru rurali și nu numai, o reprezintă fenomenul migrațional coordonat de factorii economici: migrația pentru muncă, din dorința unui viitor mai bun.

Vom analiza această problemă, raportată atât la nivel internațional, analizând date statistice, din punct de vedere sociologic, dar mai ales la nivel național, axându-ne implicit pe această problemă, care reprezintă una dintre cele mai severe cu care țara noastră se confruntă.

Migrația a existat încă din cele mai vechi timpuri, de la începutul omenirii. Fără acest fenomen geneza unor popoare nu ar fi fost posibilă. Acest fenomen nu a încetat în timp, ci doar a căpătat forme noi, înregistrând astfel diferite schimbări și transformări. Așadar, procesele migratorii se desfășoară simultan și sunt în creștere în multe dintre țările lumii, iar tendința principală a majorității populației este să se orienteze spre țările dezvoltate, devenite în timp societăți multietnice și diversificate.

Conform literaturii de specialitate, migrația externă este un fenomen sociodemografic puternic condiționat economic. Economia românescă a fost certifi cată, până la momentul aderării noastre la Uniunea Europeană, ca fiind o „economie de piaţă funcţională”, așadar, până la acest moment migraţia externă a acţionat în sensul ajustării cererii şi ofertei de forţă de muncă.

Electrica Furnizare Discount

După 1989, când barierele de frontieră au căzut, migraţia a atins punctul culminant în România, astfel cei care își propuseseră să părăsească țara și în timpul vechiului regim, acum erau liberi să o facă.Schimbările ce au avut loc după 1989 în tendinţele demografice şi în structura populaţiei din România, drept consecinţe ale tranziţiei economice şi politice, sunt reflectate de situaţia demografică din ultimele decenii.

Astfel că, după 1989, România s-a confruntat cu câteva perioade importante, până la aderarea la UE.

  • 1990-1993: emigrarea permanentă în masă a minorităţilor etnice (germane, maghiare) şi a românilor care fugeau de tulburările politice şi sărăcie. Mulţi dintre aceştia au cerut azil politic în Occident, atingând un nivel de 116.000 de aplicaţii în anul 1992.
  • 1994-1996: un nivel scăzut al migraţiei economice româneşti în Europa de Vest, în principal pentru muncă sezonieră sau ilegală, dar şi niveluri foarte scăzute ale migranţilor etnici şi ale căutătorilor de azil;
  • 1996-2001: dezvoltarea mai multor tendinţe în paralel şi creşterea emigrării, transformă fenomenul într-unul complex pentru a fi analizat:
    a) migraţia permanentă s-a aflat în creştere în SUA şi Canada, mai mult decât s-a înregistrat migraţie legală în ţările europene;
    b) manifestarea, în special începând cu anul 1999, migraţiei ilegale, „incomplete” sau circulare către ţările europene, pentru muncă ilegală
    c) creşterea traficului de migranţi, fenomen care se suprapune migraţiei ilegale, dar se distinge prin violenţa şi abuzul din partea traficanţilor/angajatorilor. Acest tip de migraţie este considerat a fi întâlnit cu precădere în cazul femeilor.
    d) din 1999, asistăm la o reducere a numărului acordurilor de recrutare a forţei de muncă cu diferite ţări europene (Germania, Spania, Portugalia, Italia);
    e) un număr restrâns de migranţi români care se întorc din Republica Moldova, precum şi un aflux puternic a migranţilor români între Germania şi România.
  • între 2002 și 2007, eliminarea obligativităţii vizelor Schengen a promovat o creştere rapidă în migraţia circulară, chiar şi în măsura în care românii care au fost anterior „blocaţi” în ţările Schengen, au putut să se întoarcă în România pentru a intra în sistemul de migraţie circulară.

După aderarea efectivă în 2007 a României la Uniunea Europeană circulaţia românilor este complet liberalizată, migraţia externă contribuind e calea transferurilor valutare la creşterea economică şi la limitara defi citului balanţei externe. A fost un moment de cotitură pentru țara noastră, deoarece această deschidere largă a porților a facilitat migrația în masă și, implicit, această pierdere demografică majoră.

După primul deceniu, de la aderarea noastră la UE, aproximativ un sfert de milion de români au migrat temporar în ţări mai dezvoltate economic pentru satisfacerea unor nevoi fi nanciare, profesionale, familiale, iar plecarea lor în străinătate sporeşte resursele de muncă în ţările de destinaţie, contribuind la scăderea costului forţei de muncă.

Țara noastră este încadrată într-un grup de 7 țări, ce înregistrează un declin demografic datorat indicelui negativ al sporului natural şi a unei emigrări mai mari decât imigrarea, alături de țări precum Bulgaria, Letonia, Lituania, Moldova, Polonia și Ucraina, toate aflate cândva sub puternicul control al blocului sovietic.

Printre principalii factori, de natură economică, care faclitatează expansiunea acestui fenomen sociodemografic, putem menționa: casa, locul de muncă sau traiul așezat, care nu mai sunt factori de stabilitate la ei „acasă”, pornind astfel într-o amplă căutare spre această siguranță mai bună, spre un mediu mai propice de dezvoltare, care în cele din urmă va deveni o nouă „casă”.

Dacă analizăm structura pe categorii de vârstă a emigranţilor, observăm că ponderea cea mai importantă este reprezentată de persoanele din grupa de vârstă 20-29 ani şi din grupa 30-39 ani. Migraţia ridicată în rândul tinerilor va avea ca efecte apariţia de probleme importante la nivelul pieţei forţei de muncă şi a sistemului de pensii în următorii ani. De asemenea, ia amploare şi fenomenul îmbătrânirii demografi ce datorită schimbărilor în structură pe grupe de vârstă a populaţiei.

În ceea ce priveşte principalele destinaţii a emigranţilor români pentru perioada 2007-2016 se observă că în anul aderării la Uniunea Europeană cei mai mulţi români au preferat Italia (27.1443 persoane) şi Spania (19.7642 persoane). O dată cu înrăutăţirea condiţiilor economice şi sociale din Italia şi Spania, se remarcă o creştere substanţială a românilor ce emigrează în Marea Britanie (de la 2175 persoane în anul 2007 la 62.650 persoane în anul 2016).

Presupunând că majoritatea românilor care au emigrat în anul 2016 aveau un loc de muncă în România, un calcul simplu arată că, la un salariu mediu de 570 de euro brut pe lună şi un efectiv total de 184.603 de români care au emigrat în 2014 (acestea fiind cele mai recente date disponibile, publicate în decembrie 2015), România a pierdut, într-un sigur an, venituri de peste un miliard de euro din „pierderile“ aferente salariilor celor care au emigrat.

Din păcate pentru mulți dintre românii plecați în străinătate și situația în Marea Britanie se va schimba, o dată cu implementarea noilor politici aprobate de guvernul britanic, în urma „rupturii” de Uniunea Europeană, cunoscută sub numele de Brexit.

Potrivit Revistei de Statistică, începând cu luna mai a anului 2019, românii vor avea acces neîngrădit pe piaţa muncii din Elveţia care nu este membră a Uniunii Europene, dar este membră a Acordului Schengen, fapt care va genera un afl ux de emigranţi spre acestă ţară. Elveţia este una dintre cele mai bogate ţări din lume dacă ne raportăm la PIB pe cap de locuitor şi are cea mai mare bogăţie pe cap de persoană adultă (în termeni de bunuri fi nanciare şi nefi nanciare). În prezent, în jur de 30000 de români locuiesc în această ţară contribuind la dezvoltarea economiei şi a societăţii elveţiene, conform unei declaraţii comune susţinută de preşedintele Confederaţiei Elveţiene, Alain Berset, şi preşedintele României, Klaus Iohannis.

Potrivit unor date recente, publicate de Digi24, trei milioane 107 mii de români, cu vârsta între 15 și 64 de ani, locuiesc într-una dintre celelalte 27 de țări ale Uniunii Europene, românii reprezentând astfel cea mai mare comunitate de de europeni care trăiesc în afara granițelor țării unde s-au născut. Iar aici îi numărăm doar pe cei care și-au declarat adresa de reședință în afară, dar în realitate sunt chiar mai mulți.

Numărul e chiar mai mare, dacă includem și statele din spațiul european de liber schimb din care mai fac parte Elveția, Norvegia, Liechtenstein și Islanda.

Doar în ultimul an au emigrat aproape 203 mii de compatrioți. Mulți dintre ei refuză să se mai întoarcă curând în țară, din cauza diverselor probleme și insecurități, cauzate, în principal, de situația politică haotică de la noi.

Situația emigrăii definitive, de la momentul aderării la UE și până în anul 2015, la nivel național și județean

Potrivit unor date preluate din baza de date a Institului Național de Statistică, numărul emigranților definitivi la nivel național, respectiv în cazul județului nostru, a fost în felul următor:

În Anul 2007, dintr-un total de 8.830 de persoane, 142 au fost din jud. Alba.

În anul 2008, numărul total al persoanelor a scăzut la 8.739, dar în Alba, numărul lor a crescut cu 9, ajungând la 153.

Anul 2009 a înregistrat o creștere majoră, totalul depășind 10.000 de persoane (10.211), dintre care 155 fiind din juețul nostru.

O ușoară scădere a fost înregistrată în următorul an, 2010, când situația emigrării a stat în felul următor: 105 persoane din Alba din totalul de 7.906.

Totuși, următorul an a reprezentat, din nou, un boom din punct de vedere migrațional, numărul total al persoanelor fiind cu mult peste dublul celui din anul anterior: 18.307/ 241 Alba.

Creșterea a continuat, cel puțin la nivelul județului nostru, și în anul 2012, atunci când nu mai puțin de 287 de persoane au fost înregistrate, dintr-un total de 18.001.

Însă, în anul 2013, numărul total al persoanelor, 19.056, a crescut, iar cel la nivelul jud. Alba – 262.

Anul 2014 a fost puțin mai temperat, față de cel precedent, fiind înregistrate doar 161 de persoane la nivel județean, respectiv 11.251 la nivel național.

Ultimul an pentru care au putut fi găsite date statistice, a fost anul 2015, care a înregistrat un total de 15.235 de persoane, dintre care 193 au fost din județul Alba.

Din păcate, situația precară prezentă la noi, în cam toate sectoarele, îi întristează atât pe cei din Diasporă, care nu prea au de gând să se întoarcă acasă, iar pe tot mai mulți tineri îi face să se gândească, din ce în ce mai serios, să plece și ei afară. Mulți dintre români preferă să rămână străini în altă țară, decât să fie străini în propria țară.

Citește mai mult

Editorial

70 de milioane de lei sprijin de la stat pentru promovarea firmelor la export

Publicat

în

Prin Programul de promovare a exporturilor, gestionat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț şi Antreprenoriat aprobat de Guvern,  firmele private românești vor fi sprijinite de stat să participe la târguri internaționale, misiuni economice și să facă studii de piață, prin Programul de promovare a exporturilor cu un buget în limita a 70 de milioane de lei.

Bugetul total estimat al măsurilor de minimis pentru promovarea la export, pentru perioada 2019-2020, este de 105,8 milioane lei. Conform datelor oficiale, în 2018, programul a beneficiat de un buget de 48,9 milioane de lei, care a inclus participarea a 850 de firme la 59 târguri internaționale sub pavilion național și organizarea 15 misiuni economice, cu participarea a 150 de firme.

Cele trei scheme se referă la următoarele tipuri de acțiuni:

Electrica Furnizare Discount

*participarea la târguri internaționale

*participarea la misiuni economice

*realizarea de studii de piață.

Conform reprezentanților ministerului pentru IMM-uri, firmele din România au nevoie să se dezvolte prin ieșirea pe piețele internaționale de export, “piețe emergente din afara Uniunii Europene cu produse competitive și cu valoare adăugată mare”.

Ministerul pentru Mediul de Afaceri argumentează, de asemenea, că de 4 ani, de când operatorii economici au fost stimulați cu fonduri de la bugetul de stat pentru promovarea exportului pe piețele externe, a crescut ritmul de creștere al volumului de export al României:

* 2015 +4,1%

* 2016 +5,1%

* 2017 +9,2%

* 2018 +8,1%.

Sursa: legestart.ro, startupcafe.ro

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare