Angelica Mocan: Uniunea Social Liberală contribuie la eficientizarea sistemului judiciar
Din nefericire, deficienţele din sistemul judiciar au ajuns să afecteze, în mod negativ, drepturile şi interesele legitime ale persoanelor care ajung să aibă litigii pe rolul instanţelor de judecată. Cetăţenii care au ajuns, cu sau fără voia lor, să se judece, s-au confruntat cu o serie de situaţii neplăcute, care, prin natura şi amploarea lor, au dus la o scădere dramatică a încrederii în justiţie.
Prin programul său, USL propune măsuri concrete pentru o justiţie corectă şi egală pentru toţi. Plecăm, cu bună-credinţă, de la ideea că actul de justiţie trebuie înfăptuit în mod independent, imparţial, cu profesionalism, în mod transparent şi cu promptitudine.
Propunem măsuri clare care vor avea efecte benefice concrete.
Eliminarea influenţei politice asupra sistemului judiciar.
Propunerea USL priveşte formalizarea rolului preşedintelui României şi al ministrului Justiţiei în numirea în funcţie a judecătorilor. Cu alte cuvinte, aşa cum au susţinut, în mai multe declaraţii lideri ai USL, judecătorii şi procurorii ar urma să fie numiţi de CSM.
De asemenea, se are în vedere schimbarea modului de alegere a judecătorilor din Curtea Constituţională, care ar urma să provină din rândul judecătorilor de la ICCJ.
Desigur, aceste măsuri vor putea fi implementate doar prin schimbarea Constituţiei şi vor constitui garanţii de imparţialitate şi profesionalism în ce priveşte statutul magistraţilor.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie va administra bugetul sistemului judiciar.
Se doreşte ca profesioniştii din justiţie să nu poată fi influenţaţi prin politicile de alocare a resurselor publice. Există suport legislativ pentru această soluţie încă din anul 2005, dar nu a fost pusă niciodată în aplicare.
Aplicarea Strategiei naţionale anti-corupţie a Guvernului USL.
Politicile anti-corupţie vor viza şi problemele din domeniul justiţiei, al achiziţiilor publice, spitale şi şcoli, zonele care afectează cel mai mult viaţa românilor şi ignorate în ultimii ani.
Extinderea şi îmbunătăţirea sistemului de asistenţă judiciară din oficiu/gratuită, în paralel cu derularea unor ample campanii de informare a publicului larg cu privire la acest drept, mai ales în zonele defavorizate (rurale, depopulate) şi pentru categorii sociale marginalizate (persoane vârstnice, cu venituri mici etc.).
În prezent, acest sistem prezintă multe deficienţe, ceea ce face ca foarte puţine persoane să beneficieze de asistenţă judiciară gratuită în litigiile civile. Formalismul excesiv şi lipsa unor campanii de informare fac ca ajutorul public judiciar să se acorde într-un număr foarte redus de cazuri. Situaţia trebuie schimbată pentru că mulţi cetăţeni sunt lipsiţi de mijloacele materiale care să le permită să suporte costurile unui proces.
Asigurarea răspunderii judecătorilor şi procurorilor în cazul abuzurilor şi încălcării flagrante a legii.
Având înalta misiune de aplicare a legii, magistraţii înşişi nu sunt deasupra ei. Un mecanism adecvat de asigurare a răspunderii magistraţilor, cu respectarea unor standarde europene în materie, trebuie să asigure, în mod echilibrat, o garanţie a judecării cauzelor cu profesionalism şi bună –credinţă, fără însă a se crea presiuni excesive care să afecteze imparţialitatea acestora.
Publicarea hotărârilor judecătoreşti pe internet.
Pentru a creşte transparenţa actului de justiţie, toate hotărârile judecătoreşti vor fi publicate pe internet, cu protejarea datelor cu caracter personal ale părţilor. În prezent, numărul hotărârilor care se publică pe internet este infim.
O astfel de măsură ar fi deosebit de benefică pentru justiţiabili, care ar fi scutiţi astfel de procedurile anevoioase de obţinere a unor copii. Ar constitui totodată un mijloc facil de acces la practica judiciară a tuturor instanţelor naţionale.
Desigur că astfel de măsuri presupun asigurarea unei politici de resurse umane şi logistici adecvate. Menţionăm aici, ca obiectiv prioritar, accesarea fondurilor structurale pentru îmbunătăţirea logisticii parchetelor şi tribunalelor, în paralel cu finalizarea în bune condiţii a Acordului de Împrumut cu Banca Mondială, pentru Programul privind Reforma Sistemului Judiciar.
Extinderea metodelor moderne de soluţionare pre-judiciară a conflictelor.
Astfel de metode au ca efect creşterea celerităţii actului de justiţie şi reducerea costurilor sale. O astfel de metodă consacrata legislativ încă din 2006 este medierea, care înseamnă în concret posibilitatea de a soluţiona un conflict, fără a apela la instanţa de judecată, prin negocieri asistate de către un mediator profesionist.
A soluţiona un conflict prin mediere înseamnă economie de timp, bani şi energie, în comparaţie cu soluţionarea pe cale judiciară.
Chiar daca medierea nu poate reprezenta o soluţie pentru orice conflict, considerăm că un număr semnificativ de cauze s-ar putea soluţiona cu ajutorul mediatorilor şi s-ar putea astfel realiza degrevarea parţială a instanţelor judecătoreşti.
Volumul excesiv de cauze pe rolul instanţelor este o problemă generală la nivel european, iar medierea apare ca singura soluţie la aceasta problemă, aspect subliniat în mod clar, pe baza unei argumentaţii elaborate şi judicioase, de către Comisia pentru afaceri juridice din cadrul Parlamentului European în raportul din 15 iulie 2011 referitor la punerea în aplicare a directivei privind medierea în statele membre, impactul acesteia asupra medierii şi acceptarea sa de către instanţe ( Directiva 2008/52/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2008 privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă şi comercială).
Pe de altă parte, dorim să simplificăm şi să scurtăm procedurile judiciare prin implementarea noilor Coduri.
Implicarea activă în procesul european de luare a deciziilor MCV.
O astfel de implicare este necesară prin facilitarea unei percepţii obiective asupra sistemului nostru judiciar la nivel european, pentru ca deciziile să fie luate în mod corect în raport de evoluţiile acestui sistem şi de prevederile MCV. Este în interesul României şi al cetăţenilor săi ca justiţia să evolueze pe baza MCV spre standarde europene. Acest lucru este posibil însă doar pe baza unor evaluări obiective, care să genereze măsuri eficiente.
În acest context se impune menţionarea unui alt obiectiv, strâns legat de MCV, privind asigurarea creşterii specializării profesionale a magistraţilor, pentru o mai bună funcţionare a instanţelor şi parchetelor, în paralel cu reluarea procesului de înfiinţare de tribunale specializate, în baza unor evaluări pertinente.
Adoptarea şi implementarea unui program naţional pentru stoparea criminalităţii bazat pe trei piloni (prevenirea infracţiunilor, aplicarea legii şi reinserţie socială a persoanelor care si-au ispăşit pedeapsa conform legii), precum şi prin dezvoltarea unor programe multisectoriale.
Menţionăm, legat de acest obiectiv, că odată cu intrarea în vigoarea a noului Cod Penal, numărul persoanelor ce se vor afla în supravegherea serviciilor de probaţiune care funcţionează pe lângă tribunale, va creşte semnificativ.
SCHIMBĂ ALBA ÎN BINE!
VOTEZI PENTRU TINE!
VOTAŢI UNIUNEA SOCIAL –LIBERALĂ!
ANGELICA MOCAN,
Purtător de cuvânt al P.N.L. Alba
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
FOTO VIDEO | Costeiu Gloria Iris și Nedelcu Dennis au câștigat titlurile de Miss și Mister la Balul Bobocilor 2024 la Colegiul Național “Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia
FOTO VIDEO | Costeiu Gloria Iris și Nedelcu Dennis au câștigat titlurile de Miss și Mister la Balul Bobocilor 2024 la Colegiul Național “Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia Vineri, 15 noiembrie 2024, Casa de Cultură a Studenților din municipiul Alba Iulia a găzduit un eveniment de excepție: Balul Bobocilor 2024 la Colegiul Național […]
Secțiune Articole Similare
-
Sport3 zile ago
Metalurgistul Cugir – ACSM Codlea 3-0 la „masa verde”
-
Actualitate2 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Actualitate16 ore ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii21 de ore ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
12 noiembrie – triplă sărbătoare a Armatei Române: Ziua Cercetaşilor, Geodezilor militari și SMG
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
13 noiembrie, Sfântul Ioan Gura de Aur, mare şi vestit luminator dascăl al lumii