Rămâi conectat

Politică Administrație

Alexandru Pereş: Spaţiul Schengen – un pas necesar pentru integrarea europeană

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Schimbul dezamăgitor de replici în zona politică şi poziţiile divergente exprimate în media românească pe marginea amânării oricărei discuţii legate de admiterea României şi Bulgariei în spaţiul Schengen confirmă încă o dată cât de puţini înţeleg de fapt ce înseamnă accesul la cel mai important spaţiu integrat interstatal din lume (27 de state fără control vamal la graniţe). Cei mai mulţi cred că intrarea în acest spaţiu unic de circulaţie a mărfurilor, capitalurilor, oamenilor şi serviciilor înseamnă că TIR-urile cu marfă importată sau exportată nu vor mai pierde între 5 şi 24 ore la vamă şi vor aduce un plus de câteva zeci de milioane euro anual companiilor respective. Şi cam atât. De aici până la declaraţiile nebuneşti, iresponsabile ale miniştrilor Titus Corlăţean şi Radu Stroie cum că România a trăit până acum şi poate trăi şi în continuare fără Schengen, nu a fost decât un pas. Unii lideri politici, afirma elegant preşedintele Traian Băsescu după ieşirile publice ale celor doi, se pare că trăiesc în lumi paralele.
În realitate atunci când a semnat Tratatul de aderare la UE, România s-a angajat să îndeplinească două elemente fundamentale (derogate pe moment) ale integrării depline: intrarea în spaţiul Schengen şi adoptarea monedei euro. Faptul că reprezentanţii USL acuză azi fosta guvernare PDL pentru eşecul acestui angajament, deşi raportul MCV de la începutul lunii ianuarie explică clar cauzele, sunt de o neruşinare amuzantă. În recenta sa conferinţă de presă, preşedintele Traian Băsescu a demonstrat că în ultimii opt ani, România a dus o politică fermă de integrare devenind, susţinută de Germania, coparticipantă la cele mai importante acţiuni de stabilizare şi întărire a zonei euro: Pactul Euro, devenit Euro Plus prin cuprinderea şi a unor state noneuro din UE, construcţia Uniunii Bancare concepută iniţial tot pentru statele euro, Tratatul Fiscal. Faptul că România a avut o voce vehementă în aceste momente politice importante îi permite azi să discute şi să pregătească din interiorul eurozonei momentul când economia ţării va intra în coliziune cu moneda euro, controlată de BCE, nu de Banca Naţională.
Pregătirea ţării pe plan extern a fost completată convingător pe plan intern prin întărirea cadrului juridic, legislativ şi instituţional de combatere a corupţiei – cerinţa esenţială a CE după ce, tehnic, condiţiile de securizare a graniţelor au fost îndeplinite. Pentru prima dată Parchetul General, DNA, ANI, Justiţia au obţinut rezultate remarcabile. Nu numai celebri oameni de afaceri corupţi ci şi miniştri (chiar un fost prim-ministru), secretari de stat, generali, procurori sau înalţi judecători corupţi au fost deferiţi justiţiei şi condamnaţi pentru corupţie, trafic de influenţă sau evaziune fiscală. Să ne amintim că în ultimii doi ani rapoartele pe justiţie au fost atât de favorabile României încât nimeni nu se mai îndoia că în august 2012 nu vom fi admişi în spaţiul Schengen. Chiar dacă într-o primă fază erau desfiinţate doar frontierele vamale aeriene şi maritime. A urmat puciul din vara anului trecut, când statul de drept prin instituţiile sale fundamentale – Parlament, Curtea Constituţională, Avocatul Poporului, Justiţia– a fost atacat frontal de către USL şi s-a regizat suspendarea preşedintelui ţării. Ce a urmat se cunoaşte. Gafarea constantă, impardonabilă a lui Crin Antonescu şi Victor Ponta la adresa UE, a Statelor Unite a oripilat cancelariile europene, care au apreciat că în România principiile statului de drept nu sunt încă înţelese de guvernanţi. În interiorul Uniunii Europene conceptele de „stat de drept”, „spaţiu de liberă circulaţie”, „justiţie”, „afaceri interne”, „moralitate politică” au alte conotaţii decât pe malul Dâmboviţei. Consiliul Afaceri Generale din septembrie 2012, care a analizat ultimul MCV pentru România şi Bulgaria, a sintetizat SPIRITUL UNIUNII EUROPENE: „sistemul administrativ şi judiciar imparţial este indispensabil pentru buna funcţionare a politicilor Uniunii Europene”. Iar Spaţiul Schengen este parte a acestui spirit şi a acestei politici. Ce s-a întâmplat în perioada următoare? Parlamentul a făcut zid în jurul unor parlamentari declaraţi incompatibili de ANI sau anchetaţi de DNA, şi chiar în jurul unora trimişi în judecată; premierul Victor Ponta, plagiator dovedit, sfidează toate regulile – este el însuşi un infractor, nu-i aşa! – şi numeşte miniştri şi secretari de stat penali; ministrul justiţiei, Mona Pivniceru, pare ofuscat că CSM şi preşedintele Băsescu i-au respins candidaturile propuse pentru şefia Parchetului General şi DNA şi tergiversează noile propuneri, menţinând suspansul asupra principalelor instituţii de combatere a corupţiei; Parlamentul îşi modifică Statutul astfel încât aleşii să beneficieze de superprivilegii discreţionare etc. NU ACESTA ESTE SPIRITUL UNIUNII EUROPENE!
Din punct de vedere politic cel mai important pentru România este ca graniţa UE să se mute pe frontiera de nord, răsărit şi sud-vest (graniţa cu Serbia).De ce? Adoptarea monedei euro va avea un impact pozitiv asupra economiei, dacă ne pregătim corespunzător, dar numai intrarea în Spaţiul Schengen va asigura ţării noastre conştiinţa că este parte a unui sistem european solid şi nu se află la periferia acestuia, ca acum. Raportul MCV din ianuarie subliniazădevierile de la statul de drept, devieri care contravin spiritului UE. Faptul că Germania si alte state au decis, spre deosebire de anul trecut, că nu se mai pune, deocamdată, nici măcar problema admiterii în două trepte a celor două state, dovedeşte că răul s-a produs în ultimele luni, de când guvernarea a fost preluată de USL. A da vina pe preşedintele Băsescu şi pe PDL pentru insuccesul intrării în Schengenreprezintăîncă o dovadă că USL nu ştie ce înseamnă responsabilitatea.Ministrul german de interne nu a legat în nici un fel accesul ţării noastre de problema romilor, cum acreditează unii, ci de corupţie şi crima organizată. Mai nou, un alt stat important al Uniunii -Franţa- dă semne tot mai clare de raliere la decizia germană. Cei peste 100 de vameşi şi poliţişti corupţi arestaţi anul trecut nu au fost judecaţi nici până azi. Când menţii în funcţie miniştri sau secretari de stat corupţi cine garantează că consulii României în diverse state nu vor lua şpagă într-o veselie pentru acordarea de vize Schengen? Când afirmi, cum au făcut-o Ponta şi Crin Antonescu, că deţin puterea nu cei care sunt la guvernare ci cei care controlează Parchetul General şi DNA, dai semnale că doreşti un stat mafiot.
Guvernul afirmă că intrarea în Spaţiul Schengen nu mai este o prioritate pentru România şi susţine că putem trăi liniştiţi şi la periferia UE. În realitate ignorarea acestei probleme fundamentale pentru ţara noastră permite USL să-şi îndeplinească visul – preluarea controlului asupra Justiţiei.

Senator PD-L Alba
Alexandru PEREŞ


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament

Ziarul Unirea

Publicat

în

Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament Florin Roman va ocupa în perioada următoare funcția de președinte a Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă. Citește și: Cum şi-au împărţit […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea