Connect with us
!-- Spot PNL - Parlamentare 2024 --> PNL - Alegeri Parlamentare 2024

Ştirea zilei

Alba Iulia în imagini de epocă: Gara Mare

Ziarul Unirea

Published

on

PSD - Alegeri Parlamentare 2024
USR - Alegeri Parlamentare 2024

Edificiul gării din Alba Iulia a fost construit în anul 1868, odată cu intrarea în exploatare a liniei ferate cunoscută sub denumirea de „Prima Cale Ferată din Transilvania” (Arad – Alba Iulia). În același an a fost dat în exploatare și Podul de fier peste Mureş, executat după sistemul Schiffkorn în lungime de 41,2 m.

La 8 decembrie 1868 soseşte în gară primul tren de marfă tractat de locomotiva cu aburi „Săvârşin”, urmat la 22 decembrie de trenul personal „Radna”. Lucrările au fost plătite de Societatea feroviară firmei constructoare a fraţilor Klein.

PNL - Alegeri Prezidențiale 2024

Pentru transportul persoanelor şi a mărfurilor Societatea Primei Căi Ferate [E. E. V.) a cumpărat, începând cu anul 1868, de la fabricile de profil Viena Neustadt şi Maffei Munchen locomotive cu abur cu tender utilizate până după primul război mondial când au fost casate.

Alcătuit iniţial din două corpuri gemene unite printr-un vestibul central şi peron acoperit, ansamblul gării a fost renovat şi amplificat în anii 1922 şi 1929, cu ocazia serbărilor încoronării, respectiv aniversarea a 10 ani de la Unire, cunoscând modificările care i-au conferit aspectul final.

Din momentul edificării şi până astăzi Gara Mare a fost principalul loc de sosire şi întâmpinare de către oficialităţile oraşului a personalităţilor şi delegaţiilor care au venit la Alba Iulia cu ocazii speciale: primirea participanţilor la Adunarea Naţională din 1 Dec. 1918, sosirea generalului Berthelot (martie 1919), vizitele membrilor familiei regale în mai 1919, 15 oct. 1922, iunie 1923, 1937, sosirea primelor subunităţi ale armatei române (18 dec. 1919) etc.

Gara a fost prima clădire din oraş care a înlocuit de pe frontispiciu denumirea maghiară Gyulafehervar cu Alba Iulia. După Unire, ca o perspectivă de dezvoltare a oraşului se preconiza concentrarea în Alba Iulia a nodurilor de cale ferată de la Teiuş şi Vinţul de Jos, intenţiile rămânând în faza de declaraţie.

SURSA: Gheorghe FLEŞER – ”Alba Iulia. Orașul și monumentele sale în imagini de epocă”

_______________________________

În Alba Iulia avem clădiri și monumente vechi de sute de ani însă sunt foarte mulți care nu le cunosc istoria. ziarulunirea.ro vă prezintă o serie de articole în care veți afla despre arhitectura vechiului oraș și veți afla poveștile celor mai importante edificii, așa cum sunt ele prezentate în volumul ”Alba Iulia – Orașul și monumentele sale în imagini de epocă”, semnat de Gheorghe Fleşer – o carte care nu ar trebui să lipsească din biblioteca niciunui albaiulian pasionat de cunoașterea și păstrarea memoriei trecutului.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Advertisement

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Fosta șefă a Direcției Generale de Asistență Socială Sebeș, acuzată că și-a însușit peste 135.000 de lei din banii pentru ajutoare sociale, acord de recunoaștere a vinovăției cu procurorii

Ziarul Unirea

Published

on

Fosta șefă a Direcției Generale de Asistență Socială Sebeș, acuzată că și-a însușit peste 135.000 de lei din banii pentru ajutoare sociale, acord de recunoaștere a vinovăției cu procurorii O fostă șefă a Direcției Generale de Asistență Socială, Medicală și Comunitară Sebeș a încheiat un acord de recunoaștere a vinovăției cu Parchetul de pe lângă […]

Continue Reading

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea