Alba Iulia – Cealaltă Capitală: cel mai reuşit proiect de brand de oraş
De ce se mişcă Alba Iulia atât de bine la capitolul branding de oraş, în comparaţie cu alte oraşe care au investit în astfel de proiecte „la modă”? Ingrediente sunt mai multe, dar cel mai important pentru crearea unui brand sanatos este concentrarea pe un singur aspect care particularizează. Poate a fost un noroc chior de context istoric,geografic şi politic, poate a fost un moment de geniu al cuiva, poate pur şi simplu aşa o a fost să fie – cel mai important lucru pe care l-a făcut Alba Iulia a fost că s-a concentrat pe o singură direcţie: CETATEA. La Alba Iulia s-a evitat talmeş-balmeşul care creşte odată cu dezbaterea publică; cine să fim, ce să promovăm. Care să fie imaginea… Aici s-a luat decizia simplă şi la îndemână – Cetatea e bună de promovat:
– Cetatea poate fi un bun obiectiv turistic
– Cetatea a stat la baza creării identităţii vizuale
– Cetatea este simbolul intrinsec al oraşului, chintesenţa brandului de oraş
– Cetatea este subiectul unei experienţe turistice, emoţionale şi istorice
Şi pentru că vobeam de istorie, de care Alba Iulia musteşte, de aici a rezultat şi sloganul pe cât de simplu, pe atât de percutant: CEALALTĂ CAPITALĂ. Simplu şi frumos. Nu ştiu străinilor cum li se va comunica dualitatea mesajului, dar pentru români este foarte „abordabil”. Pur şi simplu se pot îndrăgosti. Mai mult Alba Iulia este „Cea mai mare cetate din România”. Nu Sighişoara, nu Sibiul despre care se vorbeşte atât de mult. La capitolul branding de oraş au rămas în urmă. Şi nu numai ele. Brandul Clujului – Oraşul Comoară nu mi se pare inspirat. Managerii acestor oraşe, şi nu numai ei pot veni la Alba Iulia să ia lecţi de branding. Restaurezi ce ai, îmbraci ce ai, vinzi ce ai! În plus, nu trebuie să inventezi nimic fantastic.
Cei din Alba Iulia nu s-au sfiit să ceară ajutorul unora care se pricep mai bine decât ei. Colaborarea cu Adrian Docea a fost o treabă foarte bună în ceea ce priveşte identitatea vizuală, iar colaborarea cu bloggerii pentru concursul „Comoara din Cetate” este, după mine, cea mai tare acţiune iniţiată de nişte influenceri în colaborare cu o entitate de stat. Dacă nu te pricepi nu este nicio ruşine să ceri ajutorul şi să plăteşti oameni care pot şi ştiu să facă lucrurile bine. Alternativa cu „lasă că ne descurcăm noi mai ieftin sau cu nepotu’ lu’ contabila” este grotescă şi cancerigenă.
Alba Iulia are proiectul de brand de oraş cu cea mai mare rată de reuşită. Vrei să ai turişti (români şi străini)? Fă circ, domnule! Asta înseamnă turism! Vin să vizitez un bastion, o cunetă, o măslină istorică, dar după aceea vreau şi altceva. În multe oraşe se „întâmplă” maximum trei evenimente pe an. Nu zic că Alba Iulia are cele mai multe evenimente pe kilometru pătrat, dar este pe drumul cel bun: lZilele Oraşului, lZilele Cetăţii, lFestivalul internaţional de teatru „Poveşti”, lFestivalul de Folk „Ziua de Mâine”, lFestivalul cultural „Dilema Veche”, lNoapte Muzeelor, lSărbătoarea Muzicii, lFetivalul Alba Jazz…
Fiţi creativi, în fiecare zi!
Dragoş Alexa
Fondator al Ministerului de Marketing, autor al „Cărţii cu Secrete”, blogger şi speaker de marketing şi branding.
Articol integral pe www.dragosalexa.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
FOTO | Liceul Tehnologic „Țara Moților” Albac, dotat cu mobilier și tehnică de ultimă generație: De unde au provenit fondurile
Liceul Tehnologic „Țara Moților” Albac, dotat cu mobilier și tehnică de ultimă generație: De unde au provenit fondurile În 2025, printr-un proiect PNRR, Primăria Albac a reușit să obțină fondurile necesare pentru dotarea Liceului Tehnologic „Țara Moților” cu mobilier și tehnică de ultimă generație. Astfel, fiecare sală de grădiniță și fiecare sală de clasă au […]
FOTO | Zeci de plăcuțe de informare turistică cu cod QR vor fi montate pe principalele monumente și atracții din Aiud
Zeci de plăcuțe de informare turistică cu cod QR vor fi montate pe principalele monumente și atracții din Aiud Zeci de plăcuțe de informare turistică cu cod QR vor fi montate ]n curând pe principalele monumente și atracții din municipiul Aiud. „Descoperirea obiectivelor turistice din Aiud devine digitalizată și mai simplă! În curând, 22 de […]
FOTO | Iluminat stradal integral pe tehnologie LED în fiecare sat aparținător de Ocna Mureș
Iluminat stradal integral pe tehnologie LED în fiecare sat aparținător de Ocna Mureș Fiecare stradă din localitățile componente ale orașului Ocna Mureș beneficiază de iluminat public modern bazat pe tehnologia LED. Amplele lucrări de modernizare și eficientizare a sistemului de iluminat public în Uioara de Sus, Uioara de Jos, Războieni-Cetate, Cisteiu de Mureș și Micoșlaca […]