Adio, maşină veche: Nouă reglementare UE care te poate obliga să îți arunci mașina. Când este cazul s-o casezi, pentru binele buzunarului tău
Adio, maşină veche: Nouă reglementare UE care te poate obliga să îți arunci mașina. Când este cazul s-o casezi, pentru binele buzunarului tău
Un nou regulament al Uniunii Europene, care se află la un pas de adoptare, ar putea schimba complet modul în care maşinile sunt evaluate, reparate sau casate. Din septembrie 2025, dacă proiectul va fi votat, o maşină va putea fi declarată „ireparabilă” şi casată obligatoriu chiar şi dacă doar o piesă importantă trebuie înlocuită, iar reparaţia este considerată prea costisitoare. Această reglementare ar putea afecta milioane de posesori de automobile din Europa, mai ales pe cei care folosesc maşini vechi sau modele electrice.
Când devine maşina ta un ELV şi nu mai ai voie să o repari
ELV, sau End-of-Life Vehicle, este noţiunea-cheie din noul regulament UE. Conform acestuia, o maşină poate fi considerată ELV nu doar când e distrusă complet sau e inutilizabilă, ci şi în cazuri aparent banale precum înlocuirea motorului, a cutiei de viteze sau a caroseriei. În aceste situaţii, maşina îşi pierde identitatea tehnică și trebuie casată fără drept de apel.
Printre criteriile stricte care pot duce la declararea unei maşini ca ELV se numără:
- dacă a fost scufundată în apă până peste bord;
- dacă a fost arsă sau tăiată în bucăţi;
- dacă are defecte structurale ireversibile, cum ar fi coroziunea excesivă;
- dacă sistemele de frânare, direcţie sau airbagurile nu pot fi înlocuite.
Un alt punct controversat este cel al costului reparaţiei. Dacă repararea unei maşini costă mai mult decât valoarea ei de piaţă, atunci aceasta va fi automat considerată nereparabilă. Gândeşte-te la o maşină de 2.000 euro care are nevoie de o reparaţie de 2.500 euro – în loc să o duci la service, va trebui să o duci la REMAT.
Citește și: Ghid Programul RABLA 2025 – proiect: Cum poți obține finanțare pentru o mașină nouă

De ce maşinile electrice sunt printre cele mai expuse
Un segment care va fi puternic afectat este cel al maşinilor electrice. Costul înlocuirii unei baterii uzate poate ajunge la mii de euro, de multe ori mai mult decât valoarea maşinii în sine după 8-10 ani de utilizare. Conform noii reglementări, această simplă operaţiune poate echivala cu finalul de viaţă al maşinii.
Mai mult, service-urile independente care pot înlocui doar un modul din baterie nu vor fi luate în calcul dacă producătorul oficial spune că întreaga baterie trebuie înlocuită. Asta creează un dezechilibru între reparaţiile posibile în practică şi cele recunoscute legal, afectând direct piaţa maşinilor second-hand.
Problema nu se limitează însă la vehicule electrice. Orice maşină cu valoare scăzută riscă să fie considerată ELV la cea mai mică defecţiune mai costisitoare – un alternator, o suspensie sau chiar o uşă lipsă pot declanşa procedura de casare dacă valoarea totală de reparaţie depăşeşte preţul de piaţă.
Ce înseamnă acest regulament pentru tine și ce poți face
Deşi reglementarea are scopuri clare: reducerea emisiilor, creşterea reciclării şi responsabilizarea producătorilor, ea poate afecta milioane de proprietari de maşini din clasa de mijloc. E o realitate că unele maşini circulă în Europa ani buni peste durata lor estimată de viaţă, dar noul regulament ar putea forţa casarea prematură a multora care încă sunt funcţionale.
Există, totuşi, unele excepţii. Maşinile cu valoare istorică sunt protejate, la fel şi cele care pot trece o evaluare tehnică naţională detaliată. Regulamentul permite statelor membre să decidă individual cum aplică unele dintre prevederi, ceea ce înseamnă că există loc pentru interpretare şi adaptare. Asta înseamnă că autorităţile române ar putea crea comisii care să evalueze la caz dacă o maşină trebuie sau nu casată.
Totodată, trebuie să fii atent şi la termenul ITP: dacă o maşină nu a mai fost inspectată de peste doi ani, va putea fi considerată ELV automat. Şi exportul maşinilor neconforme va fi blocat complet – nu vor mai putea fi duse în afara UE fără dovada clară a casării.
Concluzie
Regulamentul propus promite o revoluţie în modul în care UE tratează finalul de viaţă al maşinilor. E un pas important spre un viitor mai ecologic, dar vine la pachet cu sacrificii mari pentru proprietarii de maşini vechi. Dacă ai un autoturism mai vechi de 10 ani sau un model electric second-hand, e momentul să fii atent la noile reguli și să urmărești Playtech.ro pentru actualizări esenţiale. În septembrie 2025, când regulamentul ar putea deveni oficial, totul se poate schimba – şi nu neapărat în favoarea ta.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Proiect de lege pentru românii cu datorii: Plafon minim de 3.000 de lei, protejat de popriri
Proiect de lege pentru românii cu datorii: Sumele sub 3.000 de lei ar putea fi protejate de popriri Un nou proiect de lege aflat în dezbatere la Senat propune instituirea unui plafon minim de 3.000 de lei în conturile bancare ale persoanelor fizice, sumă care nu va putea fi poprită. Inițiativa aparține deputatei Anamaria Gavrilă, […]
Economistul Radu Georgescu: „2026 va fi un an infinit mai greu decât 2025. În următorii ani în România va fi un mare Halloween economic, politic și social”
Radu Georgescu: „2026 va fi un an infinit mai greu decât 2025. În următorii ani în România va fi un mare Halloween economic, politic și social” „2026 va fi un an infinit mai greu decât 2025”, atrage atenția economistul Radu Georgescu. Citește și: Economistul Radu Georgescu: „În România, pentru prima dată în ultimii 30 de […]
PENSII 2025 | Românii primesc 400 de lei înainte de sărbători: A doua jumătate a primei speciale promise de Guvern
Românii primesc 400 de lei înainte de sărbători: Doar jumătate din ajutorul total promis de Guvern În prag de sărbători, peste 4,6 milioane de pensionari din România vor primi un sprijin financiar suplimentar de 400 de lei, bani virați automat odată cu pensia din decembrie. Ministrul Muncii, Florin Manole, a confirmat că sumele sunt deja […]