Uciderea din culpă, sancționată exclusiv cu închisoare cu executare, dacă șoferii conduc beți sau fără permis – PROIECT
Uciderea din culpă, sancționată exclusiv cu închisoare cu executare, dacă șoferii conduc beți sau fără permis – PROIECT
Șoferii care conduc beți, cei care conduc fără permis, precum și cei aflați în alte situații care fac mai riscantă conducerea mașinii pe drumurile publice s-ar putea să nu mai poată primi decât pedeapsă cu executare, dacă ajung să comită o faptă de ucidere din culpă, la volan.
Această propunerea fost înaintată la Senat și se află, acum, în dezbatere publică. La acest moment, cei condamnați pentru astfel de fapte, ajung, de multe ori, să nu mai execute pedeapsa în închisoare.
Proiectul de lege pentru completarea art. 192 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal a fost înaintat la Senat și se află, acum, în dezbatere publică. Pentru a deveni efectivă modificarea, ea trebuie să fie adoptată de Parlament, să fie promulgată de președintele României și să fie publicată în Monitorul Oficial.
Inițiatorul proiectului, în esență, propune ca, pentru anumite fapte de ucidere din culpă (detaliate mai jos), să nu se mai poată dispune decât executarea pedepsei în închisoare. Practic, se dorește modificarea Codului penal, în sensul excluderii renunțării la aplicarea pedepsei, amânării aplicării pedepsei sau oricărei forme de suspendare a executării din sfera consecințelor uciderii din culpă, în urma conducerii unei mașini pe drumurile publice. Fără a intra în prea multe detalii privind aceste dispoziții ale instanței și diferențelor dintre ele, este important de menționat că ce au toate în comun este că ele exclud executarea pedepsei în închisoare, dacă sunt respectate anumite condiții stabilite de Codul penal și, eventual, de instanță.
Care vor fi situațiile concrete în care se va putea dispune doar pedeapsa cu executare
Dacă proiectul va fi adoptat, pentru următoarele fapte de ucidere din culpă care au legătură cu conducerea unui vehicul, persoana condamnată va executa, obligatoriu, pedeapsa în închisoare:
- șoferul nu deține permis de conducere;
- permisul de conducere nu este corespunzător mașinii conduse;
- permisul de conducere a fost retras sau anulat;
- exercitarea dreptului de a conduce a fost supendat;
- șoferul nu are dreptul să conducă vehicule în România;
- o persoană a permis cuiva despre care știa că se află în una din situațiile de mai sus să îi conducă mașina (în această situație, pe lângă cel care se află în situațiile respective, răspunde penal și cel care încredințează mașina, proiectul excluzându-l și pe el de la posibilitatea obținerii aplicării, amânării sau suspendării pedepsei;
- șoferul a condus o mașină sub influența alcoolului și îmbibația alcoolică era de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge;
- șoferul a condus o mașină sub influența unor substanțe psihoactive;
- persoanele care, fiind sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive, efectuează transport public de persoane, transport de substanțe sau produse periculoase ori se află în procesul de instruire practică a unor persoane pentru obținerea permisului de conducere sau în timpul desfășurării probelor practice ale examenului pentru obținerea permisului de conducere.
Astfel, pentru fapte precum cele menționate mai sus, nu se va mai putea dispune renunțarea sau amânarea aplicării pedepsei sau suspendarea executării pedepsei.
De ce se dorește înăsprirea regimului sancționator
În expunerea de motive, se argumentează schimbarea propusă prin referire la stastici privind accidentele de circulație și la persoanele decedate, în urma acestora. În concret, există o diferență semnificativă între media de decese în Uniunea Europeană (49), la un milion de locuitori și media în România (80), raportată la același număr de locuitori.
De asemenea, s-a făcut referire și la faptul că numărul infracțiunilor rutiere a crescut, în 2018, față de 2017, precum și la faptul că numărul celor cercetați penal pentru conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a drogurilor a crescut, de asemenea.
Ulterior, însă, inițiatorul legii nu a făcut referire decât la faptul că este necesară o înăsprire a regimului sancționator, pentru a se ajunge la un cadru preventiv eficient, fără a demonstra, exact, cum această înăsprire ar avea efectele dorite (și fără să facă referire la alte variabile, care ar putea contribui la procentul ridicat de accidente de circulație – comparativ cu media Uniunii Europene, de exemplu).
Sursa: avocatnet.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Ministrul Educației: Analfabetismul funcțional și pseudoștiința reprezintă virusul potențial mortal al societății bazate pe cunoaștere
Ministrul Educației: Analfabetismul funcțional și pseudoștiința reprezintă virusul potențial mortal al societății bazate pe cunoaștere Ministrul Daniel David a reafirmat angajamentul României de a rămâne ferm dedicată susținerii și promovării agendei UNESCO în toate domeniile de competență: educație, știință, cultură și comunicare, în cadrul Declarației Naționale, susținută sâmbătă, 1 noiembrie 2025. Citește și: Plafonarea tarifului […]
VIDEO | Tragedie în județul vecin! Un bărbat și-a pierdut viața în urma unui incendiu. Casa s-a făcut scrum
Tragedie în județul vecin. Un bărbat de 50 de ani și-a pierdut viața în urma unui incendiu Un bărbat de aproximativ 50 de ani și-a pierdut viața după un incendiu izbucnit în municipiul Dej, pe strada Mihai Viteazu, astăzi, 2 noiembrie, în jurul orei 19:40. Citește și: VIDEO | Băiat de 16 ani din județul […]
Ce sancțiuni riscați dacă parcați pe locurile destinate femeilor însărcinate sau părinților cu copii mici
Ce sancțiuni riscați dacă parcați pe locurile destinate femeilor însărcinate sau părinților cu copii mici În România a intrat în vigoare Legea nr. 280/2023, care stabilește drepturi clare pentru femeile însărcinate și persoanele care însoțesc copii de până la cinci ani, inclusiv în ceea ce privește parcarea. Încălcarea acestor prevederi nu mai este doar o […]