Tichete de masă 2023: Apar noi modificări ale modului de acordare, pentru angajatorii care asigură hrana la locul de muncă
Tichete de masă 2023: Apar noi modificări ale modului de acordare, pentru angajatorii care asigură hrana la locul de muncă
O nouă ordonanță de urgență aduce modificări ale modului de acordare a tichetelor de masă, mai exact prevede posibilitatea aisgurării hranei la locul de muncă, beneficiu pentru care angajatorii nu vor datora taxe salariale, în anumite condiții.
OG 16/2022 prevede că suma ce reprezintă „contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor (…), în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi ” va fi scutită atât de impozitul pe venit, cât și de contribuțiile sociale pentru pensii, sănătate și muncă.
Obligația angajatorului începând cu luna ianuarie 2023 în cazul în care decide să acorde acest beneficiu, este că va trebui în mod obligatoriu trecut în regulamentul intern ori în contractul de muncă, regulă care va fi aplicată numai pentru angajații care își desfășoară activitate la sediul firmei. Sunt excluși în mod expres cei care lucrează de la distanță (telemuncă sau muncă la domiciliu), cei care sunt în concediu medical sau de odihnă și cei care sunt delegați. Totodată, se prevede clar că asigurarea hranei la muncă, cu acest tratament fiscal favorabil, este o alternativă la tichetele de masă.
Astfel, vorbim de două beneficii cu un tratament fiscal favorabil, dar cu unele diferențe. În cazul tichetelor de masă, angajatorii trebuie să plătească numai impozit pe venit, iar în cazul hranei la muncă, angajatorii nu plătesc nicio taxă (atât timp cât se încadrează în limita zilnică pe salariat). Pe de altă parte, tichetele pot fi folosite în restaurante sau la magazine, salariatul având o libertate mai mare în a alege ce face cu sumele pe care le are la dispoziție.
Diferențele din punct de vedere fiscal sunt că în cazul tichetelor de masă acestea sunt supuse impozitului pe venit, dar sunt scutite de contribuții sociale. În cazul în care angajatorul optează pentru această nou beneficiu, respectiv suportarea costului hranei acordate angajaților la locul de muncă, suma va fi scutită atât de impozit pe venit, cât și de contribuții sociale.
Ce înseamnă hrană acordată de angajator
Practic înseamnă o masă caldă care este preparată fie la sediul firmei, fie este cumpărată de la un restaurant ori comandată la o firmă de catering.
„Condiția este ca această hrană să fie preparată în unități proprii, deci vorbim de o preparare la o cantină, sau să poată fi achiziționată de la unități specializate. Nuanța pare a fi că se intenționează suportarea unor costuri cu hrana tradițională, adică nu doar niște gustări care pot fi achiziționate de la un supermarket, să zicem. Asta este înțelegerea mea, având în vedere că ne raportăm la hrană preparată și achiziționată de la unități specializate (adică de la o firmă de catering, de exemplu, care prepară aceste produse și le livrează angajaților).”
Referitor la documentarea acestui beneficiu nou cu tratament fiscal favorabil, angajatorii ar trebui să fie atenți, dacă vor să evite surprizele neplăcute în eventualitatea unui control al Fiscului. Ar trebui ca angajatorul să aibă contracte de achiziție pentru mâncarea acordată și să fie în măsură să dovedească, pentru fiecare salariat care a primit beneficiul, că acesta a lucrat la birou.
„E clar că beneficiul trebuie să fie prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern al companiei. Ulterior, clar trebuie să existe contracte de achiziție a acelor produse și documente care să ateste că angajații își desfășurau activitatea la sediul angajatorului. Adică trebuie documentat destul de bine că suportăm aceste costuri pentru angajații care NU își desfășoară activitatea în regim de telemuncă sau care NU se află în concediu de odihnă/medical ori în delegare. Ar trebui făcută o monitorizare a acestor situații, astfel încât să nu existe riscuri fiscale”, a explicat pentru Avocatnet, Bogdan Cârpă-veche, manager la PwC România.
Acest beneficiu complet nou se introduce din 2023, însă este prins în lista de beneficii pentru care Guvernul a stabilit, ca cerință de netaxare, un plafon lunar total maxim de 33% din salariul de bază. Cu alte cuvinte, tratamentul fiscal favorabil se acordă doar dacă beneficiile acordate de angajator (dacă sunt trecute pe lista specială) totalizează maximum 33% din salariul de bază al angajatului vizat.
Pe aceeași listă specială se mai găsesc prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, contribuțiile la un fond de pensii facultative, primele de asigurare voluntară de sănătate și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, precum și banii de telemuncă.
Taxele salariale sunt, potrivit Codului fiscal, impozitul pe venit (10%) și contribuțiile sociale pentru pensii (25%), sănătate (10%) și muncă (2,25%).
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Salariaţii din administraţia publică cer creșterea numărului de angajați pentru reducerea sarcinilor: Sectorul bugetar nu ar fi supradimensionat
Salariaţii din administraţia publică cer creșterea numărului de angajați pentru reducerea sarcinilor: Sectorul bugetar nu ar fi supradimensionat Salariaţii din administraţia publică reclamă „campania agresivă şi lipsită de fundament care promovează ideea că sectorul bugetar din România este supradimensionat” şi cer „creşterea numărului de angajaţi, pentru reducerea sarcinilor” Citește și: Taxe, salarii și pensii din […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum o zi
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan