Rămâi conectat

Ştirea zilei

Subiecte BACALAUREAT 2014 la limba ROMÂNĂ real. Prima probă scrisă a fost susținută astăzi, 30 iunie

Ziarul Unirea

Publicat

în

Subiectele la BACALAUREAT 2014 la limba română profilul real. Baremele de corectare vor fi afişate pe EDU.ro, până la ora 16.00. Absolvenţii claselor a XII-a și a XIII-a au susţinut astăzi prima probă scrisă la BACALAUREAT 2014. Examenul a început la ora 9.00, a durat 3 ore, dar nimeni nu a putut părăsi sala de clasă înainte de ora 10.30. Examenul de Bacalaureat continuă mâine, 1 iulie, cu proba la Limba şi Literatura Maghiară, iar rezultatele finale vor fi afișate luni, 7 iulie, până la ora 12.00, conform MEN.

La proba de astăzi, dintre cei 2.645 de elevi din judeţul Alba înscrişi la Limba şi Literatura Română, s-au prezentat în săli 2.538, 107 dintre ei fiind absenţi, ne-a comunicat inspectorul şcolar Dan Cherecheş.

CITIŢI şi Patru elevi din Alba, ELIMINAŢI din examenul la Limba Română scris pentru TENTATIVE DE FRAUDĂ. Au fost prinşi cu telefoane mobile şi fiţuici

bac 2014Subiecte Bacalaureat 2014 Română real.

La subiectul I, elevii au primit un text la prima vedere din opera literară Omul din vis de Cezar Petrescu, pe baza căruia au avut de dat antonime pentru două cuvinte, de explicat rolul unei cratime, de indicat două motive literare şi perspectiva narativă, de explicat rolul verbelor la imperfect şi de demostrat prin două argumente că textul aparţine genului epic, precum şi de comentat o secvenţă.

La subiectul al doilea, aceştia au avut de redactat un eseu în care să-şi exprime părerea despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viaţă sănătos.

La subiectul al treilea, elevii de clasa a XII-a de la profilul real au avut de scris un eseu despre tema şi viziunea despre lume într-un text poetic studiat de Mihai Eminescu.

Vă prezentăm mai jos subiectul:

  Limba şi Literatura Română

Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)

*Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I. Citeşte următorul text:

        M-am deşteptat cu ochii uzi. Visul mă cutremura încă. Mi-am răsucit oasele dureroase. Bătea soarele amiezii în fereastră. Pe măsuţa de noapte aştepta ceaiul răcit şi pachetul cu cărţile lui Ordeanu. N-am auzit când a intrat servitoarea.

Cărţile lui Iorgu Ordeanu? Am sărit în mijlocul camerei. Ce era adevărat din câte se întâmplaseră astă-noapte? Ce era vis?… Am smuls haina de pe spătarul scaunului şi am răscolit buzunarele. Îmi era frică acum că şi ceea ce a fost adevărat s-a întâmplat numai prin somn.

Dar de la piept, din toate buzunarele, scoteam mâna plină de hârtii, amestecate cu ţigări, cu plicuri de chibrituri, hârtii de o mie şi cinci sute, nenumărate, împăturite, mototolite, sute şi altele… şi altele… Le-am răsturnat pe un ziar desfăcut, deasupra patului. În frig, cu picioarele goale pe podelele reci, am început să le număr…Acum nu-mi făceau nicio bucurie. Erau mai multe decât aveam nevoie, mai multe decât îmi trebuiau să-mi răscumpăr libertatea, dar nicio bucurie nu mai găseam înaintea lor. Ce însemnau? Mă uitam la câte-o hârtie cu filigrana *albastră … Pentru asta se zbat oamenii, se ucid, se vând tinereţi? Cu asta poţi cumpăra liniştea şi pâinea, şi iubirea?… Când nu o ai, pentru asa suferi […]?

Mi se părea deodată straniu şi nebunesc că lumea poate trăi cu această amăgire, că oamenii găsesc simplă şi firească puterea acestui petec de hârtie, pe cae îl puteam rupe mărunt, şi-i puteam aprinde flacăra chibritului, şi-l puteam desfinţa într-o clipită… Fiindcă nu aveam asta, suferisem; fiindcă le aveam, în sfârşit, eram să fiu mai fericit şi mai bun, şi mai om?… Şi fiindcă Iorgu Ordeanu a risipit şi cea din urmă hârtie, are să îndure şi el foamea şi frigul, şi madam Faingold are să-l scoată în stradă? Ce-o fi făcând acum?…

Mi-am amintit că-i făgăduisem să fiu la unsprezece la el. […]  M-am uitat la ceas. Aproape amiaz’. Am tras repede hainele, am pornit alergând aproape.

Era un soare rece de iarnă afară, cu sclipiri de oţel în bulgării de zăpadă. Oraşul părea nefiresc de curat, aerisit, înnoit.
(Cezar Petrescu, Omul din vis)

*filigran, filigrane, s.n.  – marcă transparentă imprimată în timpul procesului de fabricaţie în structura unei hârtii.

Redactează pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:

  1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: straniu şi făgăduisem.                                                                      2 puncte
  2. Explică rolul cratimei în secvenţa: câte-o hârtie.              2 puncte
  3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul os.   2 puncte
  4. Precizează două motive literare, prezente în textul dat.   4 puncte
  5. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul dat. 4puncte
  6. Transcrie, din textul dat, două secvenţe, care conturează dimensiunea temporală.  4 puncte
  7. Prezintă rolul verbelor la timpul imperfect, din textul dat. 4 puncte
  8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului epic.   4 puncte

9.  Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, secvenţa: Mi se părea deodată straniu şi nebunesc că lumea poate trăi cu acestă amăgire, că oamenii găsesc simplă şi firească puterea acestui petec de hârtie, pe care îl puteam rupe mărunt şi-l puteam aprinde cu flacăra chibritului, şi-l puteam desfiinţa într-o clipită…Fiindcă nu aveam asta, suferisem; fiindcă le aveam, în sfârşit, eram să fiu mai fericit şi mai bun, şi mai om?  4 puncte

 

SUBIECTUL al II-lea: Scrie un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viaţă sănătos. (30 de puncte)

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; (8 puncte)
– să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propiei opinii despre problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente aferente ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; (16 puncte)
– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie, de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. (6 puncte)

SUBIECTUL al III-lea  (30 de puncte).

Redactează un eseu de 600-900 cuvinte în care să prezinţi tema şi viziunea despre lume reflectate într-un text poetic studiat, aparţinând lui Mihai Eminescu.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului poetic studiat într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică;

– prezentarea a două imagini artistice/idei poetice din textul studiat, relevante pentru tema şi viziunea despre lume;

– ilustrarea a patru elemente de compoziţie şi de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema şi viziunea despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie şi de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie etc.);

– susţinerea unei opinii despre modul în care tema şi viziunea despre lume se reflectă în textul poetic studiat.

 Notă!

Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză şi de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).

 În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Subiecte Bacalaureat 2014 Română REAL. La proba scrisă la limba română cât și la restul probelor elevilor li se interzice să aibă în îmbrăcăminte sau în încălţăminte – telefoane mobile sau orice alte dispozitive electronice. Absolvenţii care încearcă să copieze sunt eliminaţi indiferent dacă materialele au fost introduse de ei “sau de cadre didactice din comisie”. Prevederile fac parte din Ordinul ministrului educaţiei naţionale privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional – 2014, publicat în Monitorul Oficial. Rezultatele finale vor fi afişate pe 11 iulie. În județul Alba un singur elev a fost eliminat la probele orale, fiind prins cu telefonul mobil.

Subiecte Bacalaureat 2014 română real. Încălcarea regulilor va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.

Subiecte Bacalaureat 2014 română real. La fel ca și anul trecut elevii de la profilul uman au primit subiecte cu un grad de dificultate mai mare decât cei de la filiera real și tehnologică Măsura a fost luată începând cu 2013 din cauza rezultatelor slabe obţinute de elevii de clasa a XII-a, mulţi dintre ei acuzând faptul că nu este echitabil ca un elev de la real sau tehnologic să primească subiecte identice cu un absolvent de filologie, care studiază mai multe ore şi mai aprofundat această materie. La limba română, în județul Alba s-au înscris 2.645 de absolvenți, conform vicepreședintelui Comisiei Județene de Bacalaureat 2014, Dan Cherecheș.

Rezultatele obţinute la Bacalaureat 2014 sunt foarte importante pentru admiterea la facultate, în condiţiile în care acestea sunt principalul criteriu la instituţiile de învăţământ superior care nu organizează examen de admitere.

 


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Tânăr de 20 de ani, din Ciugud, condamnat la închisoare cu suspendare, după ce a provocat un accident mortal: Victima, chiar tatăl său

Ziarul Unirea

Publicat

în

Tânăr de 20 de ani, din Ciugud, condamnat la închisoare cu suspendare, după ce a provocat un accident mortal: Victima, chiar tatăl său Un tânăr în vârstă de 20 de ani din comuna Ciugud, care a provocat un accident rutier în urmă cu 2 ani, în urma căruia a decedat tatăl său, și-a aflat prima […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea