Senatorul Pereş: Specialiştii USL în absorbţia fondurilor europene se dovedesc mai incapabili decât cei PDL
Senatorul judeţului Alba, Alexandru Pereş a vorbit în cadrul unei conferinţe de presă a PDL Alba, despre absorbţia fondurilor europene care este mai slabă de când guvernul Ponta este la conducere. Pereş admite că nici în guvernarea PDL, absorbţia fondurilor europene nu era de lăudat, dar de când USL-ul este la putere aceasta s-a diminuat considerabil.
Toată lumea – analişti economici, presa, politicieni – este de acord şi vorbeşte zilnic despre faptul că, în absenţa capitalurilor străine şi a încasărilor tot mai limitate la buget, singura soluţie privind finanţarea dezvoltării economice în România este atragerea fondurilor europene. Şi în prezent, şi în viitor. Crearea şi protejarea locurilor de muncă a devenit în prezent un obiectiv central al politicii UE privind ieşirea din criză. Guvernul Ponta, dincolo de gargara electorală legată de cele „10 miliarde investiţii atrase pe obiective importante”, dovedeşte că nu a învăţat nimic din experienţa tristă a anilor 2007 – 2013 privind accesarea fondurilor europene. În noiembrie 2012 Comisia Europeană a solicitat Guvernului să gândească şi să îndeplinească precondiţiile accesării primelor 22 miliarde euro fonduri structurale din totatul de 40 miliarde euro prevăzute pentru perioada 2014 – 2020. Pentru aceasta România trebuia să elaboreze în cadrul Strategiei UE 2020 pentru creşterea şi ocuparea forţei de muncă, un Proiect al Acordului de Parteneriat care să coreleze planul naţional de reformă cu obiectivele de ţară anunţate şi cu recomandările ultimului Consiliu European. Ei bine, nu numai Ministerul Fondurilor Europene dar şi departamentele din ministerele afectate au dovedit că nu au înţeles nimic din substanţa Strategiei Europa 2020 şi au trimis la Bruxelles un document care ne-a făcut de ruşine. Pe toţi românii – nu numai pe cei care au votat USL!
Comisia a caracterizat dur Proiectul ca fiind incoerent, lipsit de viziune strategică privind priorităţile dezvoltării şi având o fundamentare superficială. Ceea ce demonstrează, au subliniat clar experţii UE, lipsa de colaborare dintre instituţiile statului, abilitate să gestioneze fonduri europene. Aşadar, după opt luni România a primit un nou termen, septembrie 2013, pentru a-şi face temele. Angajat în excursii prost pregătite şi fără rezultate concrete, pe două continente, premierul Ponta nu a avut nici o reacţie faţă de această jenantă critică a Comisiei Europene, care demonstrează că miniştrii săi nu ştiu mare lucru despre relaţiile României cu Uniunea Europeană din punct de vedere al obiectivelor pe termen lung. A trebuit să iasă într-o conferinţă de presă preşedintele Traian Băsescu, să spună adevărul întregii naţiuni. Acesta s-a arătat deranjat pe bună dreptate de incompetenţa notorie a Guvernului într-o problemă vitală pentru ţară. „Mi se pare că este unul dintre cele mai grele afronturi, de când sunt eu în Consiliul European, făcut la adresa unei ţări, a unui Guvern: observaţia directă, frustă privind lipsa capacităţii de analiză pe situaţia ţării, în stabilirea priorităţilor de dezvoltare şi a obiectivelor care, prin finanţare europeană 2014 – 2020, ar contribui la creşterea competitivităţii şi crearea locurilor de muncă. Îmi este greu să înţeleg cum au putut face un asemenea document”. Într-adevăr, Ponta face odată, şi încă odată dovada diletantismului – ca să nu spun prostiei endemice – caracteristic liderilor USL.
Ceea ce a surprins în continuare este că în Proiectul de Parteneriat sunt propuse acţiuni şi proiecte neglijabile. Ceea ce arată, subliniază preşedintele Băsescu, că Guvernul habar nu are ce fel de acţiuni pot fi finanţate din bani europeni. Printre cei mai incompetenţi s-a dovedit şi supralăudatul Relu Fenechiu, favoritul liderilor USL. Acesta nu a fost în stare să întocmească un master plan pentru transporturi deşi la 1 ianuarie 2014 începe noul exerciţiu bugetar. Nu este de mirare că Traian Băsescu ezită să semneze numirea la conducerea Transporturilor a lui Ovidiu Silaghi, propus de Fenechiu şi susţinut Crin Antonescu şi Victor Ponta. „Am observat ineficienţa totală a domnului Silaghi în toată perioada când a fost ministrul Transporturilor. Nu a reuşit să mişte nimic în atragerea fondurilor”. Îngrijorarea preşedintelui trebuie să ne cuprindă pe toţi. Noi nu numai că nu avem proiecte pregătite pentru 1 ianuarie 2014, proiecte care ar fi trebuit să fie gata de licitaţie. Se vădeşte că Guvernul Ponta nu este în stare să elaboreze documentele de bază care să permită accesarea banilor darămite să facă proiecte…USL , Victor Ponta, ministrul Teodorovici trebuie să înţeleagă odată că România riscă să intre în exerciţiul bugetar 2014 – 2020, la fel de nepregătită ca în 1 ianuarie 2007. Iar acest fapt va duce la pierderea fondurilor europene destinate dezvoltării , respectiv la anularea oricărei şanse de revenire a economiei. Şi, desigur, România va rămâne în coada clasamentului celor 28 de state ale UE.
Foarte gravă este reacţia orgolioasă a premierului Ponta la semnalul de alarmă tras de preşedintele ţării: „Nu comentez în nici un fel, mi-e indiferent ce a zis preşedintele. Să fie sănătos preşedintele!”. Aşadar Victor Ponta nu vrea, sau nu poate să înveţe. Să nu uităm că USL insistă ca preşedintele, în noua Constituţie, să fie lipsit de atribute executive. Din păcate, până acum, premierul dovedeşte că nu se descurcă deloc cu aceste atribute. Iar cei care suferă sunt românii.
De remarcat în acelaşi timp degringolada şi în strategia politică a USL. Un lider PNL aruncă din nou pastila cu suspendarea preşedintelui, alţii neagă cu vehemenţă o asemenea soluţie, deranjantă şi pentru politicienii europeni.
“Prostie şi neputinţă până la capăt!” – o altă faţadă a sloganului cu care USL a obţinut votul a aproape 70% din români. Aceeaşi români care realizează tot mai mult cacealmaua căreia i-au căzut victimă.
Senator PDL de Alba, Alexandru Pereş
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Politică Administrație
FOTO | Trecerea de pietoni din centrul Aiudului, retrasată: „Asigurăm astfel o circulație mai fluentă și mai sigură pentru aiudeni dar și pentru turiști”
Trecerea de pietoni din centrul Aiudului, retrasată Trecerea de pietoni din centrul municipiului Aiud a fost retrasată. „Pași mici, dar extrem de importanți pentru patrimoniul central al Aiudului. Am retrasat trecerea de pietoni din centrul orașului, pentru a asigura o circulație mai fluentă și mai sigură, atât pentru aiudeni, cât și pentru turiștii care ne […]
FOTO | Lucrări avansate la modernizarea școlii și la noua sală de sport din Șpring
Școală modernizată și sală de sport nouă la Șpring: Lucrări avansate Școala gimnazială unde vor învața elevii din clasele III-VIII, din cele 4 sate, a fost renovată integral și pregătirile sunt pe ultima sută de metri, a anunțat, miercuri, 13 august 2025, primarul comunei Șpring, Iulia Stănilă. Potrivit acesteia, sala de sport de 102 locuri […]
FOTO | Creșă nouă în cartierul Aleea Parc din Sebeș: A fost construită pe amplasamentul unei foste centrale termice
Creșă nouă în cartierul Aleea Parc din Sebeș Noua creșă, edificată în cartierul Aleea Parc, a fost recepționată, marți, 12 august 2025, de Primăria Sebeș. Construită pe amplasamentul fostei centrale termice care se afla în ruină, noua creșă are o suprafață desfășurată de circa 900 de metri pătrați și un regim de înălțime de parter […]