S-a rezolvat, nu se poate! Ministrul Economiei susţine că nu rentează construirea unui combinat care să prelucreze minereul de la Cupru Min!
Ministrul Economiei susţine că nu rentează construirea unui combinat care să prelucreze minereul de la Cupru Min!
S-a vorbit mult despre dezvoltarea zonei Munților Apuseni, dar din păcate s-a făcut prea puțin pentru ca acest țel al autorităților centrale și locale să fie atins. Vorbele nu au ținut locul necesarelor investiții, care ar fi trebuit să ofere locuri de muncă localnicilor și să pună capăt depopulării Țării Moților. Moții au nutrit speranțe că de această dată oamenii politici se vor ține de cuvânt și vor susține retehnologizarea combinatului Cupru Min Abrud și minereul va fi prelucrat la noi, în Apuseni, nu va mai fi vândut străinilor, care obțin bani frumoși din valorificarea superioară a minereului și recuperarea metalelor rare, cum este molibdenul, dar și a fierului.
Aflăm acum de la ministrul Economiei, Gheorghe Șimon, că realizarea unui combinat pentru prelucrarea minereului de cupru ar fi justificată doar dacă acesta ar prelucra cel puțin 120.000 de tone, dar Cupru Min poate livra doar 35.000 de tone de minereu. Și atunci ce facem, spunem stop și renunțăm la proiectul din programul de guvernare sau adaptăm tehnologia la situația dată? Și ar mai fi ceva de spus: după ce Mihai Fifor, când era ministru al Economiei, a promis dezvoltarea zonei și relansarea industriei metalurgice, noul ministru, Gheorghe Șimon… o scaldă și spune că ”nu s-a renunțat la ideea privatizării Cupru Min, cum nu s-a renunțat la multe alte societăți care sunt în portofoliul Ministerului Economiei.
Avizul de mediu va fi obținut. S-a investit din acest punct de vedere și va fi prelungit avizul de mediu. Vor fi duse până la capăt aceste chestiuni. Am povestit cu cei de la Mediu. Suntem în grafic de data aceasta. Problema care există în România este următoarea cu mineritul: nu mai există. Sigur, este tragic pentru statul român să vândă o resursă. Cupru Min vinde o resursă. Exploatează un minereu, îl transformă în concentrat prin mori și îl vindem afară. Deci, pleacă din România. Era foarte bine să rămână în România. Avem intenția de a construi acest combinat pentru a obține cupru electrolitic. Ca să obținem cupru electrolitic ne trebuie combinatul care poate să fie proiectat pe cel puțin 110-120.000 de tone. Atunci este el rentabil.
Astăzi, Cupru Min livrează doar 35.000 de tone. Ne-ar mai trebui încă două Cupru Min ca să putem justifica un combinat”. El a explicat că statul român nu a legiferat redeschiderea minelor, iar acest lucru e posibil prin noua lege a mineritului. Și cum legea întârzie, nici de proiectul privind combinatul nu se cunosc prea multe lucruri. Dar cum tehnologia avansează cu fiecare zi care trece, ne gândim că e posibil ca acest combinat să fie adaptat, inițial, producției actuale a Cupru Min, iar statul să susțină dezvoltarea companiei miniere, astfel ca producția companiei să crească treptat.
Dacă ne dorim cu adevărat dezvoltarea metalurgiei, atunci nu avem voie să ne împiedicăm de prima problemă ce ne apare în cale! Rămâne de văzut dacă premierul Tudose își menține declarația de la începutul lunii mai, când spunea, în calitate de ministru al Economiei, că Guvernul are în vedere construirea unui combinat metalurgic la Cupru Min SA Abrud, unde să fie prelucrate resursele de cupru ale României, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată, în condițiile în care, în prezent, compania produce doar minereu brut. ”La Cupru Min, îmi asum şi o spun, am început demersurile pentru a construi – ştiu că pare nebunesc după 27 de ani – un combinat de metalurgie neferoasă. Statul să facă acest lucru.
Pentru a nu mai exporta minereu, ci pentru a produce în România produs finit: plăci de cupru. Nu s-a construit. Iertaţi-mă, suntem la guvernare de 2-3 luni, să faci un combinat de metalurgie în 2-3 luni nici din plastilină nu îţi iese! Înţeleg că nivelul de aşteptare este foarte mare, dar lăsaţi-ne să le facem aşezat totuşi. Pentru că unele dintre lucrurile pe care le acuzăm acum au fost făcute tot la presiuni foarte mari, pentru că au răspuns unor necesităţi punctuale, imediate, care s-au dovedit a fi nefundamentate”, a spus Mihai Tudose. Timpul a trecut și deocamdată suntem tot în etapa dorințelor.
Poate până la urmă vom vedea proiectul combinatului, despre care s-a spus că se va ridica la Zlatna, nu doar pe hârtie și în programul de guvernare, ci pus în practică. Locuitorii Țării Moților nu mai au răbdare și au obosit să mai asculte dorințele guvernanților de dezvoltare a zonei, și atât!
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Politică Administrație
FOTO | Drumul județean DJ 107V, care face legătura între Ocna Mureș și Blaj, aproape de finalizare: Ce lucrări mai trebuie executate
Drumul județean DJ 107V, care face legătura între Ocna Mureș și Blaj, aproape de finalizare: Ce lucrări mai trebuie executate Lucrările pe drumul județean DJ 107V, care face legătura între Ocna Mureș și Blaj, au intrat pe ultima sută de metri. Marius Hațegan, vicepreședintele Consiliului Județean Alba, a anunțat joi, 5 iunie 2025, că tronsonul […]
Rareș Buglea, primul liberal care își anunță candidatura pentru șefia organizației din Alba Iulia. Ce planuri are?
Rareș Buglea, primul liberal care își anunță candidatura pentru șefia organizației din Alba Iulia. Ce planuri are? Considerat exclus de către organizația municipală, Rareș Buglea îți anunță candidatura pentru șefia PNL Alba Iulia. În realitate, Buglea nu a fost precedural exclus, deoarece biroul politic județean nu s-a exprimat deocamdată în acest sens. Contactat de ziarulunirea.ro, […]
Comunicat de presă Voicu Vușcan, deputat PSD de Alba: Racolările nu înseamnă nici reformă, nici progres
Voicu Vușcan, deputat PSD de Alba: Racolările nu înseamnă nici reformă, nici progres Chiar dacă aritmetica parlamentară justifică, într-o oarecare măsură, acceptarea în rândul PSD a unor parlamentari aleși din partea altor formațiuni, în sensul consolidării unui grup parlamentar puternic, capabil să inițieze și să adopte proiecte legislative necesare și benefice, traseismul în sine este […]