România a produs mai puțin petrol, în primele două luni ale anului 2023, însă importă mai mult. Datele INS
România a produs mai puțin petrol, în primele două luni ale anului 2023, însă importă mai mult. Datele INS
În primele două luni ale anului 2023, România a produs o cantitate de țiței de 462.800 de tone echivalent petrol, cu 18.800 tone mai mică față de cea produsă în aceeași perioadă a anului precedent, arată datele Institului Național de Statistică.
Importurile de ţiţei s-au ridicat, în perioada ianuarie -februarie 2023, la 1,336 milioane tep, fiind cu 64.100 tep (5%) peste cele consemnate în primele două luni din 2022.
Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză estimează, în ultima prognoză publicată privind echilibrul energetic, o producţie de ţiţei pentru 2023 de 3,095 milioane tep (minus 2,3% faţă de 2022). Importurile sunt preconizate la 7,83 milioane tep (plus 6,5%).
Piața mondială a motorinei dă semnale proaste pentru economia mondială
Semne de încetinire economică încep să apară pe piaţa mondială a motorinei, transmite Bloomberg.
În China, numărul camioanelor care rulează pe autostrăzi a scăzut în mod semnificativ în ultimele săptămâni. În Europa, diferenţa de preţ dintre motorină şi ţiţei brut a coborât recent la cel mai redus nivel din ultimul an. În SUA, cererea de motorină urmează să scadă cu 2% în 2023, estimează S&P Global Inc. Excluzând anul 2020, când cea mai mare parte a economiei s-a oprit, o scădere de 2% ar fi cel mai important declin al consumului de motorină înregistrat de SUA după 2016.
Ne aşteptăm la „unul din cele mai slabe contexte economice din istoria recentă, excluzând criza financiară din 2008-2009 şi pandemia”, spune analistul S&P, Debnil Chowdhury.
După toate semnalele cererea pentru motorină, un carburant care este folosit la orice, de la camioane şi până la utilaje de construcţii, scade în multe din principalele economii ale lumii. Considerat un prim semnal al unei activităţi industriale mai slabe şi al reducerii cheltuielilor consumatorilor, scăderea cererii de motorină i-a pus în alertă pe cei care caută semnele unei recesiuni.
„Cererea de motorină poate fi un indicator important pentru creşterea economică generală, ca un prim semnal că cheltuielile gospodăriilor se reduc. O aşteptată scădere a cererii de motorină se potriveşte cu acumularea riscurilor de recesiune în întreaga economie” spune Ben Ayers, economist şef la a Nationwide Economics.
Cauzele scăderii cererii
O mare parte a scăderii cererii de motorină se datorează transportului rutier de marfă, care consumă aproximativ 60% din motorina din China şi peste 70% în SUA. Numărul camioanelor care rulează pe autostrăzile din China a scăzut cu 8% în săptămâna care s-a încheiat la 9 aprilie, potrivit datelor culese de Ministerul Transporturilor din China. În paralel, stocurile naţionale de motorină din China au urcat la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni la începutul lui aprilie, potrivit datelor OilChem.
În cazul SUA, activitatea camioanelor, şi în consecinţă consumul de motorină, a fost afectată de scăderea producţiei fabricilor, construcţiei de locuinţe şi faptului că retailerii se confruntă cu stocuri ridicate, susţine Bob Costello, economist şef la organizaţia reprezentativă American Trucking Associations. La baza încetinirii activităţilor de transport rutier de marfă din SUA stă o modificare a comportamentelor de cheltuieli ale consumatorilor. Comenzile mari pe internet făcute în timpul pandemiei au cedat locul cheltuielilor pentru vacanţe şi experienţe. În plus, pe măsură ce inflaţia a afectat bugetele gospodăriilor, primele lucruri la care oamenii au renunţat fiind bunurile de consum ieftine care sunt livrate în cantităţi mari prin intermediul camioanelor, precum băuturile carbogazoase.
„De fiecare dată când vedem cum cheltuielile consumatorilor se diminuează din cauza inflaţiei, asta afectează bunurile ieftine care tind să fie livrate în cantităţi mari”, spune directorul general de la FreightWaves, Craig Fuller. Potrivit acestuia, deciziile individuale, precum aceea de a renunţa la băuturi carbogazoase, pot avea consecinţe la nivel macro prin reducerea volumului total de bunuri care trec prin economie.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Politică Administrație
COD PORTOCALIU de CANICULĂ în Alba: Măsuri luate de autorități la nivelul județului
COD PORTOCALIU de CANICULĂ în Alba: Măsuri luate de autorități la nivelul județului Autoritățile din Alba au luat o serie de măsuri la nivel de județ în contextul codului portocaliu de caniculă emis pentru zilele de 7-8 iunie 2025. Având în vedere situația meteo prognozată pentru perioada următoare, COD PORTOCALIU de val de căldură, caniculă, […]
FOTO | Drumul județean DJ 107V, care face legătura între Ocna Mureș și Blaj, aproape de finalizare: Ce lucrări mai trebuie executate
Drumul județean DJ 107V, care face legătura între Ocna Mureș și Blaj, aproape de finalizare: Ce lucrări mai trebuie executate Lucrările pe drumul județean DJ 107V, care face legătura între Ocna Mureș și Blaj, au intrat pe ultima sută de metri. Marius Hațegan, vicepreședintele Consiliului Județean Alba, a anunțat joi, 5 iunie 2025, că tronsonul […]
Rareș Buglea, primul liberal care își anunță candidatura pentru șefia organizației din Alba Iulia. Ce planuri are?
Rareș Buglea, primul liberal care își anunță candidatura pentru șefia organizației din Alba Iulia. Ce planuri are? Considerat exclus de către organizația municipală, Rareș Buglea îți anunță candidatura pentru șefia PNL Alba Iulia. În realitate, Buglea nu a fost precedural exclus, deoarece biroul politic județean nu s-a exprimat deocamdată în acest sens. Contactat de ziarulunirea.ro, […]