Reguli noi pentru recuperatorii de creanțe: Nu au voie să sune oricând și nici să hărțuiască datornicii
Potrivit Codului de conduită pe care trebuie să-l respecte companiile de colectare a creanţelor, recuperatorii de datorii au voie să sune sau să viziteze debitorii doar între anumite ore. Documentul, care a fost actualizat de curând, prevede că recuperatorii trebuie să fie politicoşi, să nu recurgă la folosirea forţei, să nu ameninţe şi să nu harțuiască datornicii, arată avocatnet.ro
Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC) a anunţat, printr-un comunicat de presă publicat miercuri, că a actualizat de curând Codul de conduită pe care trebuie să-l respecte companiile membre de colectare a creanţelor.
„Codul de conduită a fost revizuit recent şi conţine prevederi stricte privind activitatea de colectare, atât în ceea ce priveşte frecvența apelurilor către persoanele cu datorii, cât şi în ceea ce priveşte corespondența scrisă către aceştia. Acesta este conceput pentru a oferi o înţelegere amănunţită şi clară a comportamentului de bază aşteptat din partea fiecărei companii de colectare a creanţelor membră AMCC şi a angajaţilor acesteia”, scrie în comunicat.
Potrivit sursei citate, cele 15 companii membre AMCC reprezintă aproximativ 80% din totalul firmelor româneşti care se ocupă în prezent de recuperarea datoriilor.
Recuperatorii pot suna de două ori pe săptămână, doar între anumite ore
„Apelurile telefonice pot fi efectuate în orice moment şi în orice loc, atât timp cât nu îi vor aduce neplăceri debitorului, respectiv în zilele de lucru, între 8.00 şi 21.00 şi sâmbăta între 9.00 şi 14.00, exceptând situaţiile în care debitorul solicită să fie contactat în alt interval orar”, se arată în Codul de conduită AMCC.
Pentru apelurile sau vizitele de colectare, solicitările datornicului de a fi căutat în alte intervale orare sunt respectate în măsura în care acesta nu intenţionează să evite contactul cu recuperatorii.
„Convorbirile trebuie desfăşurate într-un mod politicos, care să asigure protejarea şi nedivulgarea către terţi a informaţiilor privind obligaţiile de plată ale debitorului şi datele personale ale acestuia/acesteia. Atunci când începe o convorbire, agentul de colectare trebuie să se prezinte, să comunice numele companiei pe care acesta/aceasta o reprezintă, precum şi numele creditorului pentru care acţionează”, este explicat în document.
La telefon, recuperatorii trebuie să explice motivul convorbirii şi să clarifice orice nelămuriri pe care le au debitorii. Iar numărul de apeluri pe săptămână poate fi de maximum două (exceptând negocierile active şi situaţiile în care datornicul cere să fie căutat în alt interval orar), astfel încât frecvenţa convorbirilor telefonice să nu deranjeze sau să ia forma unei hartuiri.
Program special şi pentru vizitarea debitorului
„Agenţii de colectare pe teren îi pot vizita pe debitori la o oră potrivită, respectiv în zilele de lucru între orele 8:00 şi 21:00 şi sâmbăta între orele 9:00 şi 14:00, la adresa indicată, astfel încât să nu-i provoace neplăceri acestuia, exceptând situaţiile în care debitorul solicită să fie contactat în alt interval orar. Agenţii de colectare pe teren trebuie să fie îmbrăcaţi corespunzător activităţii prestate”, prevede Codul de conduită.
În cadrul vizitelor, recuperatorii trebuie să fie politicoşi şi să prezinte mereu actul de identitate şi împuternicirea pe care o au de la compania de colectare a creanţelor. De asemenea, aceştia trebuie să explice scopul vizitei şi să clarifice orice nelămuriri ale debitorului.
„În timpul unei vizite de colectare, agenţii de colectare pe teren pot acţiona în limita scopului autorizaţiilor pe care le deţin. Dacă se recuperează numerar, recuperatorul trebuie să emită o chitanţă pentru ridicare de numerar, care să poarte stampila companiei de colectare a debitelor”, mai scrie în documentul amintit.
Atenţie! Datornicii pot să primească de la recuperatori, la cerere, un exemplar gratuit al Codului de conduită.
Folosirea forţei şi a ameninţărilor sunt practici interzise
Codul de conduită AMCC include şi o secţiune specială dedicată practicilor interzise în activitatea de colectare a creanţelor. Mai exact, companiile de colectare şi recuperatorii acestora n-au voie, printre altele:
– să foloseasta forţa, ameninţările cu sancţiuni inexistente sau care nu pot fi consecinţă a actelor/faptelor debitorului sau a altor acţiuni care atentează la demnitatea debitorului;
– să folosească un limbaj vulgar sau oricare alţi termeni care atentează la demnitatea debitorului;
– să folosească un ton nepoliticos;
– să folosească oricare alte metode menite să hartuiască debitorul;
– să trimită sau să folosească documente/scrisori care să sugereze în mod fals că activităţile sunt făcute de o instanţă judecătorească sau o instituţie de stat;
– să dea informaţii false referitoare la consecinţele nerambursării debitului, printre care arestul sau detenţia;
– să primească bani de la datornici fără a emite o chitanţă aferenta.
Prima scrisoare trimisă datornicului trebuie să descrie în detaliu debitul
Scrisorile prin intermediul cărora debitorul este somat să-şi achite datoriile trebuie trimise, în principiu, la adresa de domiciliu, de reşedinţă sau de rezidenţa a acestuia, scrie în Codul de conduită. În plus, scrisorile pot fi trimise, dacă este cazul, şi la o altă adresă cunoscută a datornicului.
Corespondenţa trebuie să fie într-un plic sigilat, lipsit de însemnări sau semne care să indice că este vorba de debitul destinatarului. Este permisă doar aplicarea siglei sau a semnelor grafice de identificare a companiei de colectare a creanţelor, iar prima scrisoare trebuie să conţină o descriere detaliată a datoriei.
„Prima scrisoare prin care debitorul este somat să achite trebuie să conţină o descriere cât mai detaliată a debitului (indicându-se oricare dintre următoarele informaţii, în măsura în care sunt disponibile: contractul din care provine debitul; creditorul – iniţial şi cesionar, după caz; data scadentei obligaţiei de plată, accesoriile creanţei, numărul de factură, dată de facturare – după caz, perioada acoperită de factură etc.); scrisorile de somaţie ulterioare trebuie să cuprindă doar informaţiile necesare pentru identificarea dosarului şi a stadiului acestuia, precum şi suma actualizată a debitului”, este subliniat în document.
Dacă datornicii nu pot fi contactaţi prin poştă sau nu răspund la scrisorile de plată, Codul prevede că se poate trimite şi un alt tip de corespondenţă, însă nu este explicat exact despre ce este vorba.
Reclamaţiile debitorului trebuie rezolvate în maximum 30 de zile
Companiile de colectare trebuie să respecte toate drepturile debitorilor, conform Codului AMCC, inclusiv când este vorba de reclamaţii
Astfel, datornicii pot face reclamaţii cu privire la creanţe sau cesiunea de creanţe, acestea urmând să fie rezolvate în cel mult 30 de zile de la primire. Companiile de recuperare pot propune o altă dată pentru soluţionare numai dacă cele 30 de zile sunt insuficiente, dar noul termen nu poate fi mai mare de 60 de zile de la primirea reclamaţiei.
„Dacă se consideră că acuzaţiile făcute de către debitor sunt reale şi bine întemeiate, abaterile sau neregulile trebuie rectificate, iar acolo unde este cazul, activităţile ulterioare de colectare trebuie să înceteze”, este punctat în Cod.
Dacă reclamaţiile sunt respinse, compania de colectare a creanţelor trebuie să informeze în scris debitorul, specificând motivele deciziei luate. (Z.U.)
Sursa: avocatnet.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
Noutăți pensii: Valoarea punctului de referință 2025. Cu cât se indexează pensiile din luna ianuarie
Noutăți pensii: Valoarea punctului de referință 2025. Cu cât se indexează pensiile din luna ianuarie Începând cu data de 1 septembrie 2024, conform prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, la determinarea cuantumului pensiei este utilizat un nou indicator, respectiv valoarea punctului de referință. Valoarea punctului de referinţă a fost determinată prin raportarea […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate5 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport4 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate4 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată
-
Opinii - Comentarii5 ore ago
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii