Profesorii din România, evaluați la fiecare 5 ani: Titularii pot pierde postul dacă nu mai ating standardele de calitate. Va conta feedback-ul părinţilor, colegilor și al elevilor
Profesorii din România, evaluați la fiecare 5 ani: Titularii pot pierde postul dacă nu mai ating standardele de calitate. Va conta feedback-ul părinţilor, colegilor și al elevilor
Daniel David, Ministrul Educației, a vorbit recent printre multe alte teme și despre evaluarea profesorilor. Ministrul Educației a vorbit despre posibilitatea unei metodologii-cadru, astfel încât evaluarea să nu fie făcută doar de profesori, ci să fie o evaluare complexă, în care să existe şi feedback-ul părinţilor și chiar și al elevilor.
Daniel David evidențiază probleme grave în sistemul de învățământ preuniversitar din România, precum calitatea scăzută a competențelor absolvenților, abandonul școlar ridicat și nivelul alarmant de analfabetism funcțional.
Titularii nu vor mai fi până la pensie, ci cu evaluare periodică din 5 în 5 ani
Ministrul Educației a propus și o reformă amplă a sistemului de titularizare: profesorii ar urma să intre în sistem printr-un examen național de „licențiere”, să fie angajați mai întâi pe perioadă determinată, iar titularizarea să vină doar după mai mulți ani și evaluări pozitive. Chiar și cei deja titulari vor fi evaluați periodic și pot pierde postul dacă nu mai ating standardele de calitate.
„Cred că este un mecanism elegant şi cinstit pentru oamenii care vor să intre în sistemul preuniversitar”
Noua viziune este detaliată în Raportul QX, documentul de analiză și propuneri pentru reformarea educației și cercetării, a fost prezentat luni de ministrul Daniel David.
Potrivit acestui raport, procesul de intrare în cariera didactică ar începe cu un examen național de licențiere, organizat de Ministerul Educației.

Profesorii care obțin cel puțin nota șapte devin licențiați în sistem și pot participa la concursuri pentru posturi – fie organizate direct de școli, fie prin centre regionale, după modelul rezidențiatului din medicină.
„Dacă ai dat concurs pe o perioadă determinată (…), de la un an la altul, tu poţi să-ţi menţii poziţia respectivă, cât este activă poziţia în unitatea şcolară, pe baza evaluării, pe care ţi-o face cine?! Unitatea şcolară. Şi o să gândim o metodologie-cadru, astfel încât evaluarea să nu fie numai făcută de profesori, să fie o evaluare complexă, în care să fie şi feedback-ul părinţilor, colegilor, de ce nu feedback-ul elevilor.
Şi atunci, un om care ocupă o astfel de poziţie rămâne încă un an, dar pe baza evaluării pe care o face unitatea şcolară. Şi foarte important: dacă poziţia respectivă devine viabilă pentru ce numim astăzi titularizare, adică patru ani, să spunem, sau cinci ani, în zona de învăţământ primar, se transformă (…) într-o poziţie pe nedeterminat.
Cred că este un lucru corect. Vedeţi, transformarea din determinat pe nedeterminat se face pe baza unei valori de calitate şi pe care o face cine?! Tocmai unitatea şcolară unde tu lucrezi şi care ştiu că, dacă nu eşti bun, nu are sens să-ţi dea de la an la an prelungire, pentru că la un moment dat se vor trezi cu tine pe perioadă nedeterminată acolo. Şi cred că este un mecanism elegant şi cinstit pentru oamenii care vor să intre în sistemul preuniversitar”, a declarat ministrul la prezentarea raportului.
Potrivit acestuia, locurile care nu sunt acoperite de către cei care au titlu de licenţiat în sistem evident că se scot la concurs în regim de suplinire pentru cei care la acel examen de licenţiere au luat între 5 şi 6,99.
„Şi, dacă nici aşa nu se ocupă, cum se întâmplă şi acum, se scot de către unitatea şcolară în regim de plată cu ora şi printr-o metodologie pe care o să o stabilim tot la nivel de minister, să asigurăm nişte standarde minimale şi acolo.
Cred că este o situaţie elegantă, ţinând cont de faptul că avem nevoie de oameni în sistem (…), prin faptul că vrem să valorizăm oamenii buni care obţin note mari şi acum la examenul de titularizare sau la examenul de licenţiere, şi prin faptul că ducem decizia în final spre unitatea şcolară care îţi dă postul pe determinat sau pe nedeterminat”, a explicat Daniel David.
Ministrul Educației nu exclude ca orele cu plată să nu mai fie bugetate
„Sigur că ce este important, cum se întâmplă şi acum, vom spune foarte clar şcolilor: „să scoţi toate posturile, nu le ţii pentru plata cu ora, că dacă apar, după ce ne-ai spus că ai anunţat toate posturile, nu le mai bugetăm”. Deci, e un lucru foarte important prin care cumva ne asigurăm că unităţile şcolare vor anunţa toate posturile disponibile.
Este un sistem pe care îl gândim, astea sunt principiile, detalierea şi implementarea operaţională o să o discutăm, inclusiv cu sindicatele, cu colegii din sistem şi cu alţi specialişti interesaţi, dar pornind de la aceste principii care eu cred că rezolvă problemele pe care le avem în acest moment în sistem”, a transmis ministrul Educaţiei.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Valuri de CONCEDIERI în marile companii globale: Măsuri luate pe fondul scăderii încrederii şi al presiunii investiţiilor în AI
Valuri de CONCEDIERI în marile companii globale Tot mai multe corporaţii internaţionale reduc masiv personalul, în contextul încetinirii economice şi al tranziţiei accelerate către automatizare bazată pe inteligenţă artificială, transmite agenția de preesăReuters, citată de News.ro. Giganți precum Amazon, Nestlé şi UPS au anunţat mii de disponibilizări, în timp ce consumul scade, iar investitorii cer […]
Serviciile medicale din caravanele mobile vor fi decontate de CNAS: La decontare se vor aplica tarifele care se utilizează în ambulatoriul de specialitate
Serviciile medicale din caravanele mobile vor fi decontate de CNAS Serviciile medicale oferite prin intermediul caravanelor, organizate alături de spitale, vor fi decontate, a anunţat ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete. Măsura este luată în condiţiile în care România nu are o strategie naţională de screening, iar acţiunile ONG-urilor descoperă multe dintre afecţiunile grave în comunităţile vulnerabile, […]
Ministrul Educaţiei, despre organizarea examenului de titularizare din 2026: ,,Trebuie să avem şi vom avea”
Daniel David, despre organizarea examenului de titularizare de anul viitor: ,,Trebuie să avem şi vom avea” Daniel David, Ministrul Educaţiei, a vorbit despre organizarea examenului de titularizare de anul viitor, menționând că ,,trebuie” avut acest examen. ,,O întrebare se leagă de titularizare şi dacă vom avea titularizare în condiţiile crizei fiscal-bugetare, anul viitor. Iar răspunsul […]