Prof. Emilia Gherghinescu, în schimb de experienţă în Finlanda
După ce a făcut cunoştinţă cu renumita universitate britanică din Oxford, prof. Emilia Gherghinescu de la Şcoala „Vasile Goldiş” Alba Iulia a participat printr-un grant Comenius pentru cadrele didactice din cadrul programului de „Învăţare pe tot parcursul vieţii” la cursul intitulat „English Language and Cultural Training for Teachers of English and Cultural Studies”, desfăşurat în Helsinki, capitala Finlandei.
Cursul a punctat atât aspecte legate de interculturalitate, cât şi împărtăşirea experienţelor educative ale fiecărei ţări participante precum şi a sistemului educaţional finlandez, unul dintre cele mai performante sisteme educaţionale existente. Învăţământul finlandez este descentralizat, în care autonomia şcolilor primează, diferenţa valorică dintre şcoli fiind nesemnificativă. Un rol primordial îl are şi familia, care acordă o foarte mare importanţă educaţiei. De asemenea, statutul socio-economic al familiei are o influenţă directă asupra rezultatelor învăţării.
Pe de altă parte, meseria de profesor este una foarte stimată, fiind considerată o vocaţie – selecţia viitorilor profesori este foarte riguroasă (doar 10% din candidaţi sunt admişi). Ei au un înalt nivel de educaţie iar pregătirea este una de lungă durată (5-6 ani), masteratul fiind obligatoriu. Un alt factor de succes îl reprezintă eficienţa învăţării, timpul petrecut de elevi pentru studiu nu este mai îndelungat decât în alte ţări, dar este eficient. Acesta este determinat şi de atitudinea elevilor faţă de învăţătură: materiile sunt privite ca un punct de plecare pentru o educaţie ulterioară sau o vocaţie. O altă caracteristică ar fi şi faptul că învăţământul finlandez este unul individualizat, elevii cu potenţial scăzut la învăţătură fiind susţinuţi şi ajutaţi în particular. „Acest curs mi-a oferit şansa de intra în contact cu civilizaţia şi cultura popoarelor nordice (Finlanda, Suedia, Estonia şi Rusia), precum şi şansa de a mă familiariza cu alte mentalităţi prin diversitatea etnică a participanţilor, de a stabili relaţii interumane şi de colaborare cu colegi din alte ţări. A fost o experienţă inedită şi le-aş sugera şi altor colegi profesori să fructifice astfel de oportunităţi oferite de programul de formare continuă, beneficiind de experienţele profesionale şi interculturale dobândite în cadrul acestor cursuri Comenius”, a spus prof. Emilia Gherghinescu de la Şcoala „Vasile Goldiş”.
Robert GHERGU
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Cultură Educație
Crăciunul, furat de criză? Alin Tomuș, sociolog: „Nimic din ceea ce contează cu adevărat pentru dvs. nu poate fi luat de lumea exterioară!”
Crăciunul, furat de criză? Alin Tomuș, sociolog: „Nimic din ceea ce contează cu adevărat pentru dvs. nu poate fi luat de lumea exterioară!” În prag de Sărbători, sociologul albaiulian Alin Tomuș a fost prezent la Unirea FM la o emisiune, realzată de Simona Lodroman, care și-a propus să răspundă la întrebările: Crăciunul a fost furat […]