Prof. Emilia Gherghinescu, în schimb de experienţă în Finlanda
După ce a făcut cunoştinţă cu renumita universitate britanică din Oxford, prof. Emilia Gherghinescu de la Şcoala „Vasile Goldiş” Alba Iulia a participat printr-un grant Comenius pentru cadrele didactice din cadrul programului de „Învăţare pe tot parcursul vieţii” la cursul intitulat „English Language and Cultural Training for Teachers of English and Cultural Studies”, desfăşurat în Helsinki, capitala Finlandei.
Cursul a punctat atât aspecte legate de interculturalitate, cât şi împărtăşirea experienţelor educative ale fiecărei ţări participante precum şi a sistemului educaţional finlandez, unul dintre cele mai performante sisteme educaţionale existente. Învăţământul finlandez este descentralizat, în care autonomia şcolilor primează, diferenţa valorică dintre şcoli fiind nesemnificativă. Un rol primordial îl are şi familia, care acordă o foarte mare importanţă educaţiei. De asemenea, statutul socio-economic al familiei are o influenţă directă asupra rezultatelor învăţării.
Pe de altă parte, meseria de profesor este una foarte stimată, fiind considerată o vocaţie – selecţia viitorilor profesori este foarte riguroasă (doar 10% din candidaţi sunt admişi). Ei au un înalt nivel de educaţie iar pregătirea este una de lungă durată (5-6 ani), masteratul fiind obligatoriu. Un alt factor de succes îl reprezintă eficienţa învăţării, timpul petrecut de elevi pentru studiu nu este mai îndelungat decât în alte ţări, dar este eficient. Acesta este determinat şi de atitudinea elevilor faţă de învăţătură: materiile sunt privite ca un punct de plecare pentru o educaţie ulterioară sau o vocaţie. O altă caracteristică ar fi şi faptul că învăţământul finlandez este unul individualizat, elevii cu potenţial scăzut la învăţătură fiind susţinuţi şi ajutaţi în particular. „Acest curs mi-a oferit şansa de intra în contact cu civilizaţia şi cultura popoarelor nordice (Finlanda, Suedia, Estonia şi Rusia), precum şi şansa de a mă familiariza cu alte mentalităţi prin diversitatea etnică a participanţilor, de a stabili relaţii interumane şi de colaborare cu colegi din alte ţări. A fost o experienţă inedită şi le-aş sugera şi altor colegi profesori să fructifice astfel de oportunităţi oferite de programul de formare continuă, beneficiind de experienţele profesionale şi interculturale dobândite în cadrul acestor cursuri Comenius”, a spus prof. Emilia Gherghinescu de la Şcoala „Vasile Goldiş”.
Robert GHERGU
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Cultură Educație
Școala de Arte și Meșteșuguri Alba Iulia | ÎNSCRIERI deschise pentru anul școlar 2025-2026: Detalii despre toate cursurile disponibile
Centrul de Cultură „Augustin Bena” Alba deschide înscrierile pentru Școala de Arte și Meșteșuguri 2025-2026 Centrul de Cultură „Augustin Bena” Alba a anunțat deschiderea înscrierilor pentru anul școlar 2025-2026 la Școala de Arte și Meșteșuguri, oferind oportunitatea tinerilor și adulților de a-și descoperi și dezvolta talentul artistic. Perioada de înscrieri este 01 – 22 septembrie 2025, […]
România pe ultimul loc în Europa la educație: Un sfert dintre tinerii 18-24 de ani nici nu învață, nici nu muncesc – RAPORT OCDE 2025
România pe ultimul loc în Europa la educație: Un sfert dintre tinerii 18-24 de ani nici nu învață, nici nu muncesc România se situează pe ultimul loc în Europa în privința capacității de a-i menține pe copii și tineri în sistemul educațional, relevă raportul anual al OCDE „Education at a Glance 2025”, publicat marți, 9 […]
FOTO | Artiști plastici din întreaga țară, la Alba Iulia: Expoziția cu lucrările lor poate fi văzută timp de o săptămână la Palatul Principilor
Artiști plastici din întreaga țară, la Alba Iulia Și-au găsit inspirația în Alba Iulia! Artiști plastici din toată România și Republica Moldova au creat, timp de o săptămână, în Orașul Unirii. Vernisajul expoziției cu lucrările lor a avut loc, luni, 8 septembrie 2025, de la 17.00, la Palatul Principilor Transilvaniei, Sala Dietei. Parteneriatul solid dintre […]