Rămâi conectat

Ştirea zilei

Producător de miere din Alba, dispută în instanţă pentru sintagma „100% natural”: Cum a câștigat lupta cu OPC

Ziarul Unirea

Publicat

în

Producător de miere din Alba, dispută în instanţă pentru sintagma „100% natural”: Cum a câștigat lupta cu OPC

Un producător de miere din municipiul Blaj, județul Alba, liderul naţional de pe piaţa de profil, a fost sancţionată de către Protecţia Consumatorului pentru că a trecut pe eticheta unor produse sintagma ”produs natural 100%”.

Firma sancţionată cu avertisement este Apidava SRL Blaj, care a avut în 2020 afaceri în valoare totală de circa 6 milioane de euro, cu un profit de aproximativ 600.000 de euro.

Sancţiunea aplicată de Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Alba pe data de 14 aprilie 2021. ”La data şi ora controlului la producător s-a constatat că pe toate etichetele produsului Roua florilor există sintagma 100% natural – menţiune care conferă produsului caracteristici speciale, deşi în realitate toate produsele de acest gen le au. Informaţia privind sintagma ”100% natural” la produsul miere Roua florilor, ambalată în diferite cantităţi nu era necesară”, au susţinut reprezentanţii OPC, care au arătat că se încalcă un regulament european şi o ordonanţă de guvern emisă în 1992.

În plus s-a dispus remedierea deficienţelor în termen de 90 de zile. Chiar dacă sancţiunea primită nu a fost una de natură financiară, reprezentanţii societăţii au contestat procesul verbal în instanţa de judecată. Dacă nu ar fi făcut acest lucru, în termenul menţionat ar fi fost obligaţi să scoată sintagma ”100% natural” de pe eticheta produsului Roua Florilor.

Caracteristicile esenţiale ale produsului

”Prin menţionarea cuvântului „natural” în eticheta produsului, nu am făcut decât să subliniem una din caracteristicile esenţiale ale produsului, respectând întocmai prevederile art. 18 din OG 21/1992. Indicaţia este importantă deoarece, pe de o parte, din chiar Ordinul 522/2003 rezultă că pot exista mai multe tipuri de miere (miere filtrată, miere în faguri, miere cu bucăţi de faguri, inclusiv cea destinată industriei) sau poate exista miere asupra căreia s-a intervenit în procesul de producere: miere presată sau miere filtrată.

Organul de control nu este în măsură a aprecia dacă o informaţie este necesară sau nu a fi aplicată pe eticheta unui produs, necesitatea aplicării anumitor informaţii pe etichetă fiind atributul exclusiv al companiei producătoare, atât timp cât acestea respectă legea. Prin urmare, aprecierea organului de control care susţine că ”sintagma 100% natural la produsul Roua Florilor ambalată la diverse cantităţi nu era necesară” este una care contravine legislaţiei aplicabile, organul de control fiind abilitat să analizeze dar legalitatea unor menţiuni de pe etichetă, şi nicidecum oportunitatea acestora”, au susţinut reprezentanţii companiei Apidava SRL. Aceştia au mai precizat că, de câţiva ani buni, pe piaţă, în presa scrisă şi televiziuni au apărut cazuri de ”miere falsificată”, precum şi numeroase sfaturi prin care consumatorul poate detecta această miere.

”Există posibilitatea de ”falsificare” a mierii, prin adăugarea de diverse substanţe (zahăr invertit, sirop, etc), dar, mai ales, prin hrănirea artificială a albinelor. Chiar si în acest caz, de hrănire artificială a albinelor, mierea continuă să fie produsă de albine, dar ea nu mai este ”naturală 100%” astfel încât indicarea acestei caracteristici nu face decât să deosebească produsul nostru de ceea ce publicul larg numeşte ”miere falsificată”.

Chiar mai mult, în miere se poate găsi polen modificat genetic (MG), motiv pentru care Uniunea Europeană a legiferat încă din anul 2014 şi acest aspect. Ori, pentru a asigura consumatorul că produsul nostru nu este într-un astfel de caz, se impune cu necesitate adăugarea sintagmei de „100% natural” pe eticheta produsului”, au mai apreciat ce de la Apidava.

Sintagmă necesară pentru informarea consumatorului

Instituţia cu atribuţii de control din Alba Iulia a solicitat respingerea plângerii şi menţinerea sancţiunii. Judecătoria Blaj a dat dreptate societăţii producătoare de miere. ”Menţionarea caracteristicii “natural” indică consumatorului că asupra mierii nu s-a intervenit în sensul filtrării, care să ducă la îndepărtarea în mod semnificativ a polenului şi că nu prezintă caracteristici care să o facă inaptă consumului uman. Mai mult decât atât, indicaţia de natural pe eticheta produsului este necesară pentru a informa consumatorul că produsul nu a fost filtrat pentru îndepărtarea polenului şi nu s-a adăugat niciun ingredient alimentar.

Având în vedere cele arătate mai sus, petenta, prin menţionarea cuvântului natural în eticheta produsului nu a făcut decât să sublinieze una dintre caracteristicile esenţiale ale produsului, aşa cum este regăsită acesta chiar şi în definiţia produsului şi a dorit doar să asigure consumatorul că mierea nu conţine organisme modificate genetic, că nu a fost falsificată”, astfel a motivat magistratul hotărârea de a anula procesul verbal de sancţionare. CJPC Alba a contestat hotărârea primei instanţei, iar procesul se va muta la Tribunalul Alba.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Tânăr de 20 de ani, din Ciugud, condamnat la închisoare cu suspendare, după ce a provocat un accident mortal: Victima, chiar tatăl său

Ziarul Unirea

Publicat

în

Tânăr de 20 de ani, din Ciugud, condamnat la închisoare cu suspendare, după ce a provocat un accident mortal: Victima, chiar tatăl său Un tânăr în vârstă de 20 de ani din comuna Ciugud, care a provocat un accident rutier în urmă cu 2 ani, în urma căruia a decedat tatăl său, și-a aflat prima […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea